Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 17 februari 2011

Fruit uit eigen tuin

Wij hebben een melkveebedrijf. In 2009 was het echt inleveren. 2 jaar daarvoor was de melkprijs heel hoog, maar al snel daarna stegen de prijzen voor het voer en het gas ook flink, zodat de uiteindelijke winst flink getemperd werd. En dan daarna de fikse keldering, die veel langer aanhield. Gelukkig hadden we wel een financiële buffer, maar die is nu nog lang niet terug. Al zijn we heel blij dat in 2010 de melkprijs weer aardig is aangetrokken.

Daarom is er in huize Farmer ook de wil om op de uitgaven te letten. Vele kleintjes maken immers 1 grote. Nou smeten we al niet met geld, maar nu zijn we er nog bewuster mee bezig. Daarom lees ik graag al  die besparingstips e.d.!

Een paar jaar geleden hebben we een nieuwe mestsilo laten zetten. Net in het crisisjaar, maar het moest wel. Daarom zijn alle struikjes en coniferen die om de silo stonden, weggehaald. We willen er nu graag vruchtboompjes neerzetten, en zo het aangename met het nuttige verenigen. Ik wil al een tijdje heel graag een paar bramenstruiken. We hadden er 10 jaar geleden ook gekocht maar dat bleken een soort frambozen te zijn, die eruit zien als bramen! Die hebben ook nog een naam, maar het is me ontschoten hoe die was. Wij noemen ze frambramen. Ze smaken goed hoor, maar het zijn echt frambozen. En de struikjes stellen niet meer zoveel voor. Maar van die donkere, rijpe bramen....Mmmmm! Verder willen we de bessenstruiken (die hebben we al) daarheen verpoten, een abrikozenstruik misschien...De aardbeischeuten kunnen er ook bij. Zou er ook nog plaats zijn voor een paar stoofperenboompjes? Die groeien niet zo hard  geloof ik, maar als je ze nooit plant, krijg je zeker nooit zelf peren!



Dit is wat ik bedoel, daar krijg ik pluk-kriebels van!

1 opmerking:

  1. Leuk! Heb je van abrikozen ook struiken dan? Wij hadden een enorme boom staan namelijk.
    Ik ben altijd wel in voor rode bessen. We kochten een struikje, maar toen de bessen rijper werden, bleken ze zwart te zijn. Toch niet wat we wilden...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...