Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 14 februari 2011

Opruimen

Nu gebeurt het dan: Ik ga mijn eerste blogje schrijven! Best wel spannend, vind ik. Eerst liep ik maar te dubben over een leuke naam voor mijn blogje en dit is het dus geworden. Als moeder voel ik mij echt vaak de spil van het gezin! Een gezin waar het vaak roerig is, met al die leeftijden, maar als ik om me heen kijk en zie wat voor problemen er niet al kunnen zijn, dan voel ik me toch vaak gezegend. Het is hier best wel eens wat, maar over het algemeen zijn dat toch de bekende dingen die veel ouders wel zullen herkennen.
Ik wil jullie, lezers, meenemen in mijn wereldje, bij het reilen en zeilen in het gezin, de tuin en de boerderij.
De naam Joke is niet mijn echte naam, maar een nick-naampje dat wel een link naar mijn echte naam heeft. Ik vind het namelijk wel een beetje eng om op dat wereldwijde web, in het openbaar te komen....

Vanmorgen zijn de kamer en de keuken helemaal gedaan, dus gun ik me wel even pauze. Middelste Dochter was thuis (studieverlof) en die kan geweldig opruimen, beter dan ikzelf, dus dat schoot lekker op! Na de zondag is het hier vaak "puin ruimen", meestal blijft er wel het een en ander liggen van speelgoed, spelletjes en boeken. Maar alles ligt weer keurig op zijn plek. Als moeder bén je wat aan het opruimen! En als het nou zo in me zat...
Ik heb nooit een Grote Schoonmaak gedaan, altijd doe ik gewoon in de loop van het jaar de kasten uit, het plafond afnemen, enfin alles krijgt dan wel een beurt. Nou ben ik wel een rommelkont, dus pak ik mezelf eens stevig aan en heb inmiddels veel keukenkasten al gehad. Nu de spekkast nog, ik denk dat ik die vanavond maar doe.

De dagen zijn altijd zo snel voorbij! Vroeger, als kind, verveelde ik me vaak, herinnner ik me. Maar daar heb ik vrijwel nooit last meer van. Als dat het geval is, dan is het meer dat ik nergens zin in heb, en ben ik gewoon moe. Nee, tegenwoordig is het vaak dat ik tevéél wil. Ik vind ook zoveel dingen leuk en/of interessant. Dat is de reden dat mijn hobbykamer vol ligt met spullen waarvan ik denk: daar wil ik nog eens wat mee doen. Soms stel ik mezelf voor de keuze: wegdoen die zooi, of gewoon maar eens goed opruimen en toch bewaren? Ik kies voor de middenweg, denk ik: Opruimen (waar zal ik dan mee beginnen???), kritisch bedenken wat ik nog erg leuk vind en dat wat minder is wegdoen, en dan eindelijk eens beginnen met datgene wat ik altijd nog eens wilde doen....

Mijn voornemen is om het huishouden allemaal met wat meer structuur te doen, ik ben zo'n hopeloze chaoot...al is het al veel minder dan vroeger. Maar toch, als het zo rommelig is, wordt mijn hoofd zo vol, want in je achterhoofd zit constant dat gevoel van o, ja...dit of dat nog!  Het is echt zo: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd! Vaak denk ik dat ik de enige ben die zo in elkaar steekt, want als ik weleens zie hoe het bij anderen is, keurig strak en netjes... Nou ja, zo hoeft het dan ook niet te zijn denk ik dan, een beetje rommelig is ook gezellig! Of zou ik hierin werkelijk uniek zijn? Dat maak je mij niet wijs....

4 opmerkingen:

  1. Hoi Joke, leuk dat je met bloggen bent begonnen! Je lijkt misschien wel wat op mij, met je manier van huishouden :-)
    Ik heb heel veel gehad aan het boek De Huishoudcoach van Els Jacobs, en op mijn weblog heb ik nu twee van de vier hoofdstukken daarvan besproken (onder het label 'huishouden'). Vooral aan het eerste hoofdstuk heb ik veel gehad om structuur aan te brengen in het opruimen en bijhouden, misschien heb je er wat aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier een reactie van een rommelkont eerste klas.
    Voor mijn werk ben ik supernetjes. Maar thuis.
    Nou ja, vandaag een nieuwe dag. Om me meteen op de rotzooi te storten die er overal in huis staat nu dochterlief een nieuwe kamer heeft. Het is over, maar mag niet weg, en ook niet op haat kamer...Rara politiepet?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Joke

    Ik ben bij toeval op je blog geraakt, wat vind ik het fijn om te lezen dat ik niet de enige chaoot ben. Maar ik heb nu een paar stellages gekocht voor in de kamer, dus misschien wordt het nu wat minder :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons thuis hebben we twee groepen: ik en mn moeder houden van opgeruimd staat netjes principe, terwijl mn vader en zusje alles rond laten slingeren. Wij ruimen dus altijd hun rommel op :)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...