Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 14 maart 2011

Boerengezin

Waarin is een boerengezin anders dan een gewoon gezin? Die vraag stelde ik mezelf toen ik mijn blog eens teruglas.
Nou, ons gezin is in de eerste plaats een gewoon gezin, net als ieder ander gezin.
De kinderen gaan naar school, komen in de loop van de middag weer binnendruppelen en verdwijnen na wat drinken naar hun kamer of achter de computer voor hun huiswerk. Op het ene moment rollebollen de jongens als ruzieënde vechtersbazen over de vloer, het andere moment zie je hun koppies weer gebroederlijk bij elkaar, druk bezig met een nieuw bouwwerk. Allemaal heel gewoon...
Er zijn boerengezinnen waar de kinderen elke dag meehelpen. Dat is hier niet zo, eenvoudigweg omdat het niet nodig is. Als op drukke dagen hulp gewenst is, springen ze wel bij. Bijvoorbeeld bij het kuilen en hooien, als er stro gehaald moet worden, soms gewoon als Farmer het heel druk heeft, helpen bij het melken en noem maar op. Als er een pink (jonge koe) uit de wei gehaald moet worden omdat ze bijna moet kalven, wordt het hele gezin opgetrommeld, als jij nou daar gaat staan en jij hier....dan  moeten we een stukje over de weg en dat is opletten natuurlijk, het is niet de bedoeling dat de dame in kwestie er vandoor gaat.
Kinderen leren spelenderwijs wel veel over het bedrijf, de koeien, hoe een kalfje geboren wordt, het gras enzovoort.

En temidden van dat alles ben ik - ja wat? Ik probeer een goede echtgenote te zijn, een goede moeder, kokkin, wasvrouw, huiswerkbegeleider, taxichauffeur, tuinierster, naaister, verpleegser (is gelukkig niet zo vaak nodig), noem maar op!
Het duizelt me even, ik ben -kortom- gezinsmanager.
Bij het woord boerin heb ik altijd zo'n beeld in mijn hoofd van een struise, kloeke tante, die van wanten weet, en een enorme berg energie. Zo een die tussendoor "eventjes" een kalverhok uitmest. Helaas, zo ben ik niet. Maar volgens mijn Farmer ben je ook een goede boerin als je ervoor zorgt dat je man zijn boerenwerk goed kan doen (hulde), ik ben nl. niet dagelijks achter, ook maar alleen als het nodig is. Ik doe wel de administratie, maar de mestboekhouding doet Farmer weer zelf. Ik ben al blij als ik het binnen een beetje mooi kan gladhouden.
Naar aanleiding van reacties op mijn vorig schrijfsel, ga ik even open zijn: ik ben dus een boerin met hooikoorts. Het lijkt wel een wrange grap, en zo voelt het soms ook weleens, maar het is nu eenmaal zo. Ik heb astmatische bronchitis en hooikoorts. Die hooikoorts, daar ben ik niet 100 % zeker van, ik heb nl. geen ontzettende loopneuzen en rode ogen, ofzo. Wel gevoelige ogen, verstopte oren en een gevoel dat mijn keel opgezet is. En moe, dat vooral, zo moe soms...Daarbij ben ik ook nog hooggevoelig, nu weten jullie meteen alles. Ik gebruik dus altijd medicijnen (puffers) en nu ook hooikoorts/astma tabletten, maar op het moment is het nog erg wisselend. De ene dag gaat het prima, de andere dag ben ik niet veel waard.
Er zijn dagen waarop ik me afvraag: waarom? Waarom ben ik niet sterker? Aan de andere kant leert mij dit zoveel afhankelijkheid, alles gaat niet vanzelf. En ik lees in de Bijbel: Zijn kracht wordt in zwakheid volbracht...

De drukke tijd voor de boeren breekt weer aan, zaterdag was mijn Farmer de hele dag mest aan  het rijden, met een injecteur gebeurt dat, dan komt de mest meteen in het land, door de voren die erin gesneden worden.
Oudste dochter was aan het slepen (foto), dat is om de grond van de molshopen weer uit elkaar te rollen, anders komen er kale plekken in  het gras én grond in het gemaaide gras, in de kuil dus.

Drukke dag, want ook de koeien moeten nog (2x per dag) gemolken worden. Farmer was om kwart over 9 's avonds pas binnen.
Ik was druk geweest met muffins bakken en allerlei andere zaterdag-dingen. (Gelukkig heb ik ook hulpjes.) De koffie moest bij Farmer gebracht en hij zei, breng de pannenkoeken straks ook maar even. Ja hoor, brood kun je krijgen... maar later dacht ik, ach, de boel is nu toch al overhoop door de muffins, dus toch maar beslag gemaakt en even gebakken ( de liefde van de man gaat door de maag), de jongens ontvingen ze ook met gejuich...

Ik  hoop te zijner tijd ook over al die dingen als kuilen, hooien enz. te vertellen, zodat jullie er ook van kunnen meegenieten!

11 opmerkingen:

  1. Hallo Jolanda,

    Zou je met mijn willen mailen?
    Ik herken zooooooo veel .......
    Ik ben dan wel geen boerin (wel gek op het buitenleven)Maar verders kunnen we elkaar wel en hand geven.

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jolanda,

    Wat fijn dat je toch zo in het leven kunt staan, ook al heb je niet direct altijd antwoord op je vragen...
    Het lijkt me voor kinderen geweldig om op een boerderij op te groeien. Mijn moeder komt ook van de boerderij en ik kwam (en kom) maar wat graag op de 'stee'! Was vroeger altijd een beetje jaloers op mensen die wel op een boerderij wonen. En stiekem dromen m'n man en ik er nog wel van :-) Je leeft dichter bij de natuur en de seizoenen lijkt me. Nou ja, daarom hebben we nu een volkstuin, kunnen we toch een beetje 'landbouwer' zijn.

    Fijne week! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Jolanda,
    Wat verwoord je de dingen toch leuk!1
    ik vind je blogje altijd erg prettig lezen!
    en zo waar en jij doet wat je wel kan en daar is ook veel voor te zeggen.
    Ik heb dit weekend ook muffins gebakken.
    3 maal scheepsrecht moet ik zeggen de eerste 2 ladingen waren niet goed gerezen.;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om allemaal te lezen. Ik vind het heel interessant, zo'n ander leven als een doorsnee huishouden! Wat naar dat je last hebt van wat je beschreef. En dat op een boerderij, idd een 'wrange grap'. Wij bakten ook muffins, grappig! Lekker met kleine stukjes chocola erin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het klinkt als een erg leuk gezin.
    Mijn dochter werkt nu op school over de boerderij, echt helemaal haar ding.
    Ze is dol op dieren.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een mooi open blogje! Bedankt voor het schrijven. Zo hebben we allemaal wel wat, en kunnen we elkaar geven waar we zelf hulp aan hebben gehad.
    Over de lichamelijke kracht: ik ervaar zelf heel sterk dat ik kracht krijg voor wat er op mijn weg komt. Jij zult dat ook wel hebben ervaren. Het is mooi om afhankelijk te zijn van onze Vader in de hemel, en te ervaren dat Hij voor ons zorgt, ook op dit gebied.
    En over de hooikoorts: ik heb heel veel baat gehad bij bioresonantie. Ik ben behandeld tegen hooikoorts en tegen een aantal allergieën, en hoef meestal geen medicijnen meer te gebruiken. Mijn lichaam kan het nu veel beter zelf aan, al heeft het soms nog last als ik wat minder energie heb. Het is een gekke therapie, maar wel natuurkundig verklaarbaar, ik heb er wel vertrouwen in. Sterkte hoor met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt, lieve mensen, voor al jullie reacties.
    Ben er een beetje beduusd van...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda
    Ik heb je net ondekt en gelijk bij mijn favorieten gezet. Ik ga je volgen! Ik ben ook Christen, woon op een melkveebedrijf, 4 kinderen,bak graag, knip zelf, handwerk, tuin ...veel overeenkomsten dus
    leuke blog!
    groeten henny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk gezin heb je Jolanda! Lijkt me enig voor de kinderen om op te groeien op een boerderij, al helemaal als ze niet altijd moeten meehelpen! Ze zullen later nogal herinneringen hebben aan hun kindertijd!
    Jammer dat je hooikoorts hebt. Ik heb er ook veel last van. Voor het eerst in enkele jaren (vorig jaar zwanger en de jaren ervoor wilde ik zwanger worden) kan ik weer medicatie tegen de symptomen nemen. Ik droom ook nog van een middel waardoor je er helemaal geen last meer van hebt, want gelijk wat je neemt, altijd voel je nog wel een kriebel in je neus of heb je nog ogen die jeuken...

    Veel plezier in de aankomende drukke lentetijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net als jij heb ik een net even anders gezin dat toch ook net een gewoon gezin is. Mijn man is nl. predikant.
    Henriette

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...