Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 21 maart 2011

Cake, tuin en muziek

Zaterdag was een vrij rustige dag. Ik besloot om cake te bakken, dan doe ik er altijd 4 tegelijk omdat ik een grote oven heb, dus dat is goedkoper. De helft kan dan de vriezer in. Ik deed er 2 met boerencakemeel. Dat had ik nog staan en, hoewel het wel duurder is zijn dat de lekkerste cakes, vind ik. De andere 2 heb ik met gewone bloem gedaan, ik wilde weleens testen hoe dat ging. Ik maak dan het beslag in een grote kom, 2 x 2 tegelijk.
Het volgende gangbare recept heb ik gebruikt:
200 gram bloem (of cakemeel)
200 gram roomboter (zacht)
200 gram kristalsuiker
1 zakje vanillesuiker
4 eieren . (Die weeg ik altijd, want ze hebben bij ons nogal verschillende maten, van de jonge hennen zijn ze veel kleiner dan normaal en soms heb ik ook heel grote, dus met wegen zit je altijd goed. Ik heb eens cake gehad die veel te eierig smaakte, dus hou ik nu een gewicht aan van max. 250 gram)
Eerst de boter glad roeren, dan de suiker erbij, dan telkens een ei, goed doorroeren. Als laatst (zonder mixer) het meel erbij scheppen en roeren.

De cakes met het cakemeel waren veel beter gerezen, de volgende keer doe ik bij een bloem-recept dus een theelepel bakpoeder erbij, kijken of het dan beter gaat. Nou heb ik misschien geen goed vergelijk, want van die met bloem had ik er één gevuld met een in kleine blokjes gesneden appel (heerlijk!) en één werd een marmercake. Dan neem je de helft van het besag en meng je dat met een lepel in wat melk aangelengde cacao, en je schept het beslag afwisselend in de vorm.

Terwijl de cakes in de oven zaten ben ik nog even de tuin ingedoken om onkruid te verwijderen. Eigenlijk was de grond te nat, maar het was zulk mooi weer. Ik kreeg hulp van Middelste Zoon. Ik legde hem uit, dat hij de bosviooltjes moest laten staan. Omdat die nog niet bloeien, liet ik zien hoe de blaadjes eruit zien. Hij snapte het en liet ze keurig staan. Toen kreeg ik echter nog meer assistentie in de vorm van mijn Jongste. Geestdriftig begon ook hij het onkruid eruit te trekken en je snapt het al, híj trok de viooltjes even zo vrolijk wél mee... Uitleggen hielp niet erg, en omdat ik er zelf zowat niet meer bijkon, parkeerde ik hem maar bij zijn vader...

Middelste Zoon zag een afgestorven blad: Kijk mama, die is uitgestorven...

 De bosviooltjes heb ik verzameld; met een kluitje uit de grond gehaald en in een lage pot gezet, over een poosje bloeien ze vast weer mooi en het staat leuk bij de voordeur.

Op zondag werd ik verrast op een muzikaal uurtje. Eén van onze dochters zit op pianoles en na de kerkdienst oefent ze vaak even. Gisteren ook, en even later kwamen de andere meiden er ook bij met gitaar en panfluit en ze speelden samen een aantal liederen. Wat klinkt dat mooi, zo bij elkaar. Once I thought that love was ment for anyone else but me, Ik geloof in God de Vader, enz. Daarna probeerden ze nog enkele liedjes die met het lijden en pasen te maken hebben, van het melancholische Mijn Verlosser hangt aan 't kruis tot het statige U zij de glorie... Ik was in de keuken bezig met het eten en ik stond echt te genieten!
Tot slot nog een paar kinderliedjes, Ik zag een kuikentje, en nog zomaar wat liedjes. Jongste Zoon mocht daarbij op schoot zitten, zelfs even later meespelen....

Inmiddels was het genieten van de moeder toen wel overgegaan in een geduldig verdragen, je moet jong talent tenslotte niet ontmoedigen...

Het is nu ook weer mooi weer. Ik heb nog de nodige klusjes binnen te doen, maar ga eerst lekker buiten de was ophangen!

6 opmerkingen:

  1. Leuk blog. k vind dit via Boekenstek. Wij doen door de cake ook wel kwark. Ook erg lekker.
    leuk he die muziek. Onze dochter wil graag een dwarsfluit,want volgend jaar krijgen ze muziek op school en ieder mag doen wat hij/zij leuk vind.Ben benieuwd.
    Groetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker weer een voorraad cake.
    Ik doe ook altijd roomboter gebruiken maar moest vorige week donderdag 100 cupcakes bakken.
    Zegt m`n vriendin je moet smeerboter gebruiken,is zachter en de cc blijven langer vers. (G Glorie,volle pond )
    Het ging echt als een trein.
    toen nog allemaal bekleden met fondant en botercream.
    Zag er erg leuk uit.
    Leuke blog trouwens....
    Wij hebben 11 jaar bij een boerderij vacantie gevierd.
    De kinderen zijn nu rond de 20 en ne hebben ze er niet zo`n zin meer in.
    Maar wat een werk moet er op een boerderij verzet worden en nooit ben je klaar.
    Maar wel de vrij-en blijheid.

    groetjes Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuke blog. Ik ga hem een andere keertje uitgebreider lezen. Nu even alleen een complimentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat ziet er smakelijk uit. Handig ook zo'n voorraadje. Mooi he, als er muziek gemaakt wordt in huis! Hier geniet ik er ook altijd erg van (orgel en trompet). En idd: soms moet je bepaalde oefeningen maar aanhoren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een goede tip om de eieren te wegen! Ik vraag me altijd af of ik nu grote of kleine eieren moet gebruiken bij een recept en doe dan meestal maar wat ik voor handen heb...
    Wat klinkt dat gezellig, zo met elkaar muziek maken! Hier speelt Gerbrand ook vaak orgel, daar geniet ik ook echt van.

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk zo een voorraad cake!
    Ik ben heel blij dat je langskwam op mijn blog want ik vind die van jou echt heel leuk! Hele nuttige tips!

    Groetjes,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...