Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 25 maart 2011

De boer, zijn vrouw en de koe

Jullie zullen wel denken: en waar blijven al die foto's van die koeien en kalfjes? Nou, ik heb het al een paar keer geprobeerd, maar in de stal is het vrij donker. Straks, als de koeien weer buiten lopen, gaat het makkelijker. Toch is het pas gelukt:

We hebben overwegend zwartbont, maar er lopen enkele roodbonte bij.

Deze is wat wazig (ik heb ook niet zo'n best toestel).
Dit kalfje werd gisteren geboren, een kuusje, zo noemt mijn Farmer een vaarskalf.
Een meisje dus.

"Er is geen vrouw zo rijk, of ze is een koe gelijk." Dit oude boerengezegde slaat op de 9 maanden draagtijd van een koe. Daarin is dus elke vrouw, al is ze nog zo rijk, gelijk.
De eerste keer dat ik - of een vrouw in 't algemeen - met een koe vergeleken werd door mijn Farmer, keek ik wel even raar. Ik bedoel, zo op het eerste gezicht is er toch geen gelijkenis. (Goed, iets herkauwen doe ik wel, maar dan figuurlijk hè) Maar het is best frappant hoeveel overeenkomsten er zijn op het gebied van zwangerschap en borstvoeding. Ik heb al onze kinderen kortere of langere tijd borstvoeding gegeven, de jongens allemaal langer dan een jaar. Voor alle duidelijkheid: een koe geeft ook pas melk nadat ze een kalfje heeft gekregen. (Als dit voor het eerst is, noem je de jonge koe, die tot dan toe pink heette, een vaars. Pas na het 2e kalf noemen we ze een koe.)
En elke keer als er eens iets was, een verstopt melkvat bijvoorbeeld, dan wist Farmer wel wat ik het best kon doen, of als ik het zelf wel wist, was het: ja, want dat is bij koeien ook zo... Ik heb andere boerenvrouwen gesproken die dit herkenden. Je zult maar met een koe vergeleken worden!
Toch ben je op den duur niet beledigd, integendeel bijna. Het klinkt misschien bizar, maar het heeft wel iets speciaals... Op een gegeven ogenblik was het weer eens zo ver, en ik zag al aan Farmer wat hij zeggen wilde. Ik snapte het al en knikte; gelijktijdig zeiden we: dat is bij een koe ook zo....

7 opmerkingen:

  1. Ha, heerlijk die koeienfoto's! En wat een leuk verhaal! Ik heb Lydia ook ruim 10 maanden borstvoeding gegeven en was vast van plan dit nog héél lang te blijven doen. Helaas moest ik toen stoppen doordat ik erg ziek was, veel pijn had en zelf uitgedroogd was. Daarnaast kreeg ik toen veel medicijnen, maar stiekum mis ik het nu nog steeds... En die vergelijking: ach, koeien zijn toch ook een beetje de trots en lievelingen van de boer?! (Tenminste, dit was zo bij m'n opa;-))

    Fijn weekend! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook niet beledigd zijn. Je leeft ermee samen. En ik ben van overtuigd dat vroeger borstvoeding juist veel minder problemen gaf en niet als een 'toestand' werd beschouwd omdat mensen gewoon dichter bij de natuur (en dus de dieren) stonden en daardoor simpelweg meer van wisten.
    Nu wordt het bijna als een wetenschappelijk project beschouwd!
    Leuk die foto's! En wees trots op je kennis!
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk die Farmer met zijn koeien,
    zowel in huis als in de stal.


    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Jolanda,

    Wat schirf je leuke stukjes! Het lijkt me heerlijk om op het platteland te wonen en een groot gezin te hebben. Onze levens lopen erg uiteen. Ben ook christen, getrouwd, moeder van 3 en een stiefzoon, ik werk 16 uur in de week als verpleegkundige.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha.. komt me bekend voor. We kunnen er ook wat van leren, een koe geef je wat extra's als ze een kalf heeft en melk moet geven n.l. biks. Dus ook de (b.voedende)moeders onder ons kunnen wel iets extra's gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuke blog weer! En de foto's nemen me even mee naar mijn jeugd, toen ik bij mijn vriendinnen op de boerderij meehielp.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hihi, ik vind het ook wel leuk! En ik vind het wel stoer en speciaal dat je man dat allemaal weet, er zijn niet veel mannen die verstand van borstvoeding etc hebben (niet negatief bedoeld tov mannen, maar een mannenlijf krijgt daar nu eenmaal niet mee te maken he ;-)

    Leuk dat je m'n blog gevonden hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...