Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 8 maart 2011

De vervuiler betaalt?

Gisteren moest ik naar een bekende winkel (waar zowel de boer als de burger wel koopt) en het was zulk lekker weer dat ik de fiets gepakt heb. Een mens zijn gedachten staan nooit stil, zei mijn vader altijd, en al fietsend waaierden de mijne ook uit. Onderwijl genietend van het fietsen, de zon, de weilanden en zo meer - tot ik plotseling erg kreeg in de rommel die langs de weg lag. Onvoorstelbaar, wat een troep! Ik moest een stukje langs het spoor en hoe dichter ik daar bij kwam, des te meer rommel kwam ik tegen! Blikjes, flesjes, zakdoekjes, zakjes met of zonder inhoud, werkelijk: van alles! En bij het stukje echt vlak langs het spoor leek het alsof iemand zijn prullebak daar maar geleegd had. Ik werd er gewoon chagrijnig van.
Hoe schoon is ons platteland nog? Wij boeren moeten ons aan ik-weet-niet-hoeveel regels houden, ook met betrekking tot milieu. En dan komt er een trein langs en de passagiers smijten gewoon maar alles uit het raam. Om dan wellicht even later vanuit diezelfde trein de politie te bellen, want er is een boer wat snoeihout op aan 't stoken. Dat kan toch niet, milieuvervuiling etc. Boeren moeten daar natuurlijk een stookvergunning voor aanvragen. Dat brengt de gemeente geld in het laatje. Ach, ik snap het. Daarvoor kunnen ze dan weer mensen in een busje sturen om de rommel langs de weg op te ruimen. Is dit nou wat men kringloop noemt? Had ik eerlijk gezegd andere gedachten bij...
De vervuiler betaalt - niet dus!

Sorry, 'k moest het even kwijt. (Ik dank de lieve lezers bij voorbaat.) Denk nou niet dat wij illegaal gestookt hebben ofzo, ik gebruikte maar een voorbeeld, maar 't is wel echt bij iemand gebeurd! Ik wil maar zeggen, veel mensen zeggen voor het milieu te zijn, maar "vergeten" dat wanneer het hun te pas komt. En dat geeft geen pas!

Om toch dit blogje maar leuk te besluiten, nog een foto van onze Snuf, zoals ik haar in deze blog noemen zal.

Een echte boerderijhond, die in huis alleen in de bijkeuken mag komen. Zij geniet ook van het mooie weer, dan zijn de baas en baasjes ook veel buiten!

7 opmerkingen:

  1. Ik zag hier ook langs het fietspad zoveel troep liggen, grote chipszakken en flesjes enz. Ja, idd. boeren zijn aan zoveel milieuregels gebonden; die handen vol geld kosten wat ze nergens op kunnen terugverdienen. Jammer dat dit zo gaat. Groetjes, Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens, ik begrijp niet waarom mensen het niet gewoon in de prullebak kunnen gooien.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Jolanda,

    Ik weet niet waar jij woont, maar hier op het dorp zie je het ook steeds meer.
    Zondag gingen we naar de kerk, en wat zie je bij ons op de stoep......allemaal afval van de mac donalds nou fijn kan ik maandag mijn tuin leeg ruimen van anders mans rommel.Maar goed hij is weer schoon.

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is echt bizar, wat men allemaal aan troep achterlaat! Ik kan me voorstellen dat je er kwaad om bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Margriet, bedankt voor de aanvulling!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Groot gelijk Jolanda! Jammer dat niet iedereen het verstand heeft z'n vuilnis in de vuilbak te werpen. Kwestie van het als kind te leren?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij verbazen ons er ook steeds over als we bijv. door het park lopen: waarom gooien mensen troep op de de grond, vaak zelfs vlak naast een vuilnisbak?!
    Gooi het er dan ín of neem je afval gewoon mee naar huis, simpel toch?!

    Mooie hond hebben jullie trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...