Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 4 maart 2011

Een lege snoeptrommel en koekjes van eigen deeg

Wij hebben hier kabouters in huis.
Dat moet wel, want niemand weet ooit hoe de snoeptrommel weer leeg komt.
De kinderen mogen hier alleen 's middags een snoepje, maar het is me nu al zo vaak overkomen dat ik een snoepje wilde pakken en in een lege pot keek...Rara, waar zijn ze gebleven? "Ik had er maar een paar genomen..." Jaja.
Ik heb in de keuken een ingebouwde kast, mét sleutel. Dus ik de sleutel aan een koordje om mijn nek gehangen. Moeder Overste, zei mijn Farmer dan gekscherend, met de sleutel van de provisiekast!
Maar als ik dan weg was, konden ze er ook niet in voor andere dingen, dus op den duur werkte het toch niet. Op de gekste plaatsen heb ik weleens een nog volle snoepzak (of chocola of koekjes) verstopt, soms wist ik zelf niet meer waar....Werkte dus ook al niet.
Nu doe ik het zo: Ik neem 1 x per week iets mee, als het op is: dikke pech! En toch, als ik wat snoepjes, meer speciaal voor de kleintjes heb meegenomen en die worden dan soldaat gemaakt door de "kabouters"... lastig blijft het. Hoe zouden andere moeders dat nou oplossen? Misschien helemaal geen snoepjes meer in huis halen?

Nu andere koek, letterlijk. Ik bak al jaren mijn eigen taarten voor iedere verjaardag, dat vind ik zo leuk om te doen en het is vaak ook lekkerder dan uit de winkel. Van de echte banketbakker zijn ze wel goed, maar daar moet je ook het nodige voor neertellen.
Koekjes bakken is sinds kort mijn tweede favoriet. Gewone zandkoekjes, en af en toe iets anders proberen....erg leuk! Behalve gewone biscuitjes, speculaasjes (doen ze hier ook wel op brood) en ontbijtkoek koop ik niet veel koek meer. Als je ze niet koopt, is dat een stok achter de deur om ze zelf te bakken. Voordelen: het ruikt heerlijk in huis, meestal is het ook goedkoper, met je handen bezig zijn is o zo ontspannend, kinderen leren zo ook dat het iets kost om iets lekkers te krijgen én die vinden het vaak ook leuk (en lekker ;-)), en als laatste: je weet wat er in zit!
Gisteren heb ik havermoutkoeken gebakken, maar omdat niet iedereen in huize Farmer die lust (er schijnt geen tussenweg te zijn: je vindt ze heerlijk of afschuwelijk.), heb ik op de andere plaat gewone zandkoekjes gedaan. Ik werk altijd met de hetelucht, dan kunnen er twee platen tegelijk in de oven, zelfs al zijn het toaal verschillende gerechten. Bij verschillen in temperatuur houd je gewoon de laagste aan (verschil mag niet groter zijn dan 20 graden) en laat je het andere gerecht iets langer erin.

Voor de liefhebbers zal ik het recept geven (komt gewoon uit een gratis meeneemblaadje van de supermarkt).
Havermoutkoeken:
Meng 100 gr. zelfrijzend bakmeel met 150 gram havermout, 100 gram vloeibaar bakproduct (of zachte boter), 1 theelepel kaneel, 200 gram vloeibare honing en een snufje zout tot een soepel, kleverig deeg. Meng 100 gram gehakte walnoten en 50 gram blanke rozijnen (ik gebruikte deze keer geen noten, maar 100 gram blanke rozijnen en 50 gram cranberries, je kunt ook in stukjes gesneden, gedroogde abrikozen nemen.) erdoor. Maak er een dikke rol van (het is echt wel plakkerig), verpak de rol  in plastic folie en zet minimaal een uur in de koelkast.
Snijd de rol in dikke plakken en leg ze op bakpapier op de bakplaat. Bak de koeken in ca. 15 minuten goudbruin. Bij mij duurt het altijd wat langer, het ligt ook aan je oven. Koeken van de bakplaat nemen en af laten koelen. Evt. bestrooien met poedersuiker.
Oven: Hetelucht ca. 165 graden, conv. 180 graden.
Wij vinden ze weer heerlijk!

Vanmiddag was het goed toeven in de tuin. Mijn Farmer was aan het spitten, afgewisseld met snoeiwerk, zodat de trekkers er straks weer goed langs kunnen. Het hele gezin in de tuin, zó goed voelt dat! Bezig met opruimen, vuil uit de vijver vissen en spelen. Ik heb zelf het kruidenwiel onder handen genomen, het was niet veel meer wat erin stond en vorig jaar hadden we het maar gauw opgevuld met bollen. Alles er dus maar uitgegooid, en nu wil ik er weer echt kruiden in gaan zetten. Wat weet ik nog niet zo goed, ideeën zijn welkom! De struik in het midden is lavendel, ook niet veel meer, maar ik geef hem nog een kans, wie weet loopt-ie nog uit.

Eindelijk is ook hier de vakantie voor de jongens aangebroken!

5 opmerkingen:

  1. Die koekjes zien er heerlijk uit,en ze zijn nog gezond ook.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker zeg, die koekjes, krijg meteen zin om te gaan bakken :-)

    Geweldig hé, met z'n allen in de tuin bezig zijn, dat is echt genieten!
    Leuk idee trouwens zo'n kruidenwiel, neemt het veel ruimte in?

    Fijne vakantie met de jongens! (Moeten de meiden nu weer naar school?

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. tja dat met de snoep en koek kabouter is hier heel herkenbaar!! maar de laatste tijd iets minder omdat we nu al een jaar lang alleen "snoepdag"hebben op woensdag en vrijdagmiddag.
    ik koop 1x in de maand snoep en als het op is zullen ze op de volgende maandboodschappen moeten wachten. Een paar keer echt mijn poot stijf gehouden en het werkt ze pakken alleen het snoep wat al in de snoeppot zit en niet wat er naast ligt. En bij ons is het dan ook zo 1 snoepje per keer, en als we ons te buiten gaan is het met en onder mijn toezicht. hihiihi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie reacties!
    @Tineke: Ons kruidenwiel is ca. 2,5 x 2,5 meter. Maar je kunt het ook wel iets kleiner of groter maken.
    @Rebecca, goed idee, die vaste dagen. Heb ik voor het mogen computeren voor de jongens. Maar met snoep zal het in huize Farmer niet werken ben ik bang...(bij pubers loopt het toch altijd anders dan je wilt en anders gaan ze zelf weer kopen)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk, havermoutkoeken! Dat ga ik ook een keer proberen!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...