Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 28 maart 2011

Gratis geknipt

We hebben een druk en daardoor rommelig weekend achter de rug. Nogal wat verplichtingen, w.o. verjaardagen, affijn, zaterdagavond met zijn allen vlug-vlug de boel opgeruimd, Oudste Dochter zou koken zodat ik tijd had om Middelste Dochter te knippen. Dat had ik beloofd die week te zullen doen.
't Is allemaal weer goed gekomen (en wat nog niet helemaal goed was, is dan voor de andere week, denk ik altijd) en om half 9 moest het licht uit, voor Earth Hour. Ik weet zulk soort dingen nooit, maar de dochters wel en het was gezellig, zo met olielampjes en kaarslicht. Ik merkte dat we automatisch wat zachter gingen praten. Natuurlijk vonden de pubers dat niet (maar een echte puber moet nou eenmaal wel es een andere mening hebben...). Het gaf me wel een rustig gevoel, voor herhaling vatbaar. Niet iedereen was nog klaar met douchen, maar ook dat ging nog best met het schemerlicht/maanlicht dat er was (en je doet je ogen toch dicht onder de straal). Het deed ons wel denken aan 2007, toen een snuggere piloot zijn heli tegen de stroomkabel liet vliegen en de hele Bommelerwaard en de halve Tielerwaard zonder stroom kwam te zitten. Toen was het niet echt leuk, veel schade, maar nu was het vrijwillig...

Over het knippen wil ik nog wel iets vertellen.
Al gauw na ons trouwen had ik een tondeuse aangeschaft. Bij Farmer staat een korte look het best, dus sinds die tijd scheer ik hem zelf. Toen de meisjes kwamen ging ik eerst met hen naar de kapper, na een aantal jaar kwam er iemand thuis of ging ik naar haar toe om ons te knippen. Toen de jongens kwamen ben ik die ook gaan scheren. Het scheelt per knipbeurt al snel 10 tot 15 euro! En zeker jongens moeten toch wel vaker geknipt worden. Ik vond dat reuze handig, gauw klaar met wassen. De een onderging het scheren wat geduldiger dan de ander, maar ik heb het toch steeds kunnen doen.
Maar... kleine meisjes worden groot én kritischer...."Altijd datzelfde model, ook niks aan!" Ze vonden wat variatie wel leuker bij hun broertjes. Vooral Oudste Dochter doet hun haar vaak 's morgens, vindt ze leuk, ze probeert ook weleens wat uit. (Soms vind ik het iets minder geslaagd, maar ja.)  Ik probeerde dus wel om het bovenop wat langer te houden dan aan de achterkant, maar erg handig voelde ik me daar niet in.
Vorig jaar heb ik echter een cursus gedaan en sinds die tijd knip ik al onze kinderen zelf, met de schaar!

Het was een laagdrempelige cursus, watergolven enzo heb ik niet geleerd. Daarvoor moet je echt een dure cursus doen. Ik wilde het alleen maar leren voor mijn eigen gezin. Eén van de eerste dingen die je leert is hoe je de schaar nou precies vast moet houden.

Het bleek dat alle cursisten dit dus verkeerd deden! Ook leer je hoe je kam op een handige wijze vasthoudt, niet in je mond dus, maar gewoon in je hand. De schaar hou je in je rechterhand (als je rechts bent), die kun je blijven vasthouden terwijl je de kam hanteert. Je kamt een lok, dan hou je de lok vast tussen de linker wijs- en middelvinger, je stopt de kam zolang tussen de muis van je linkerhand en de duim en je knipt de gewenste lengte af. Kijk maar eens goed hoe de kapper het doet.
Je knipt, afhankelijk van het model, in verschillende baantjes die je met de kam gescheiden hebt.  Ik heb heel veel geleerd van de cursus en het was ook heel gezellig! De bedoeling van deze cursus is om het model een aantal keer zelf te knippen na elk bezoek aan de kapper. Maar bij mij zijn ze daarna nog niet naar de kapper geweest. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het de ene keer wat beter gaat dan de andere keer en je moet het regelmatig blijven doen. Middelste Zoon bijvoorbeeld had ik de eerste keer dat ik zelf knipte nog niet zo super gedaan. Maar de laatste keer was het heel goed gelukt. Je wordt er steeds wat handiger in. De jongens hebben nu ook een min of meer langer model (écht lang hou ik niet van bij knullen, ze moeten geen staartje kunnen doen), er is dus meer variatie tussen de een en de ander. Dat vind ik ook leuk, want hoe schattig 3 geschoren koppies ook kunnen zijn, nu ze wat ouder worden is een meer eigen look ook weer leuk.
De dochters hebben ook een vrij makkelijk model, één is wat moeilijker, lang haar op 1 lengte, mét een pony. Die pony vind ik best lastig, aan de zijkanten moeten ook weer wat langere lokken zijn, dus daarin ben ik nog best onzeker. Maar: haar groeit altijd weer aan en echt verprutsen is nooit gebeurd.

Ik heb wel een echt kappersset aangeschaft: kappersschaar, coupeschaar, goede kam en een kappersmantel. Een rib uit mijn lijf, maar de investering (al bijna terugverdiend) zeker waard! Die scharen knippen echt super en trekken nooit. De kappersmantel is ook erg fijn, omdat die een hele rij drukknoopjes heeft en ik het altijd rondom dicht kan krijgen. Vooral 1 zoon is erg gevoelig voor haren op zijn huid, wordt meteen rood, en zo is dit ook tot een minimum gereduceerd. Trouwens, nadat ze geknipt zijn, gaan ze meteen even onder de douche.
De dames moeten wel even een "afspraak" maken, zomaar meteen éven knippen is er niet bij. Je moet toch gauw rekenen op een halfuurtje tot 3 kwartier per knipbeurt, dus weet ik het graag van tevoren. Ook doe ik er maar 1 per keer, want anders krijg ik het in mijn rug. Ik zoek eigenlijk nog een soort barkruk, voor de jongens. Bij een gewone stoel heb ik last van de leuning en moet ik bij hen teveel krom staan. Onlangs zag ik er wel staan bij de kringloop, maar de rieten zitting was wel erg versleten en misschien was-ie toch te hoog.
Misschien heeft iemand een tip? Mijn zus dacht aan een strijkstoel, misschien ook handig. Hier in de buurt barsten de komende tijd de rommelmarkten weer los, dus wie weet wat ik nog tegenkom.

14 opmerkingen:

  1. nou dat scheelt idd geld hoor, mijn lief doet ook twee jongens zelf de haren knippen.
    maar onze dochter die gaat wel naar de kapper, ze heeft heel dik haar en ze heeft slag in d'r haar.

    veel succes met je knippen

    gr stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Via via via heb ik je ontdekt, leuk ik ga met je meelezen ;-)
    Je schrijft leuk en gezellig...
    Knap hoor, zelf haren knippen!
    Maar je bespaart idd een boel euries, de knip beurten bij de kapper lopen best in de 'papieren'...

    Suc6 met je schrijfsels en tot later in blogland ;-)

    Groet, Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Stina, onze dochters hebben ook krullend haar, eentje zelfs echte pijpekrullen, maar het gaat best.
    @ Let, van harte welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij Gerbrand knip ik z'n haar ook zelf (bovenkant op de hand, onderaan gedeeltelijk met tondeuse). De eerste keer deed ik er bijna een uur over en wist ik niet waar te beginnen, na een aantal keer met m'n schoonmoeder mee gekeken te hebben gaat het best. M'n meiske heeft nog een kaal bolletje, dus daar valt nog weinig aan te knippen ;-) Wie weet, krijgt ze nog pijpekrullen!
    Misschien ga ik ook eens (vooral voor haar) zo'n cursus volgen, heb er al eens vaker aan gedacht...

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn doe ik ook zelf , de jongens niet meer. Die wilden wel eens wat anders en ik ben nooit aan een eenvoudige cursus toegekomen. Zoals je die van jou beschrijft was dat wel iets geweest voor mij. De meiden gaan ook altijd naar een echte kapper. Mijn man ( en vroeger ook de jongens) zit op een draaikrukje dat normaal bij de piano staat. Wij hebben een volledig houten met 3 pootjes en een metalen met houten zitting en 4 pootjes. Waren echt niet duur ( 10 gulden/ 10 euro??) maar waar vandaan was het ook alweer. Ik gok op een gamma, praxis oid.
    Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mogen we dan ook nog wat foto's zien? Please? Van de achterkant van de jongenshoofden?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @ Karien, de jongens moeten deze week geknipt. Ik wilde daar foto's van maken, t.z.t. zie je ze hier wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn scheert ook altijd zijn haar, lekker goedkoop. Ik heb ooit zelf een keer geprobeerd mijn zonen te doen met de tondeuze, maar ik bakte er echt niks van. Sindsdien durf ik dus niet meer.

    Maar het is inderdaad een flinke besparing als je het zelf doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Persoonlijk heb ik het nooit gedaan bij mijn kinderen,wel heel lang een thuiskapster gehad.
    Maar nu heb ik mijn eigen kapster thuis.
    Onze jongste dochter is kapster.
    Heb zelf behoorlijk kort haar en om het mooi in model te houden moet ik iedere 4 weken geknipt worden.En een regelmatig een kleurtje scheelt me heel veel centjes.
    Gr Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de haren ook altijd zelf geknipt bij mijn man en onze (3)jongens en (4)meisjes. En ik gebruikte een gewone keukenstoel met een stoof erop. Dan hoef je niet krom te staan en de hele kleintjes in de kinderstoel en dan zat ik zelf op een krukje en kon er zo goed bij. Gr. Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor je hartelijk welkom!
    Erg attent...

    Fijne dag en een lieve groet,
    Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heerlijk, als je dat zelf kan. Daar ben ik echt te onzeker voor.
    Toen de meiden klein waren knipte ik wel de onderkant bij. Nu doe ik dat niet meer.
    Knap van je, wij hebben hier gelukkig wel en goedkope kapselon in het dorp. Maar het blijft wel elke keer 15.00 euro.

    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat handig is het toch als je zelf kunt knippen.
    Nee ik waag me er niet aan onze meiden willen namelijk laagjes of opgeknipt van achter dus dat is te veel gevraagd voor mij. Ik ga al jaren naar de zelfde kapper en die is voor de kids 12,50 per keer en ik ga dan ook maar eens in de drie maanden met de meiden. Alleen zoonlief die moet iets vaker. Voor mezelf zie ik het meer als uitje dus is het de 22,50 meer dan waard. En wat je zei over het opruimen dat denk ik ook altijd wat nu niet komt, komt volgende week wel;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor de tip, ik had deze post gemist. Misschien moet ik ook maar eens gaan investeren in een goede scharen en kam. Ik gebruik nu de spullen die bij de tondeuse set (wel een goede) zaten, maar helemaal geweldig vind ik het niet nu ik er langer mee knip.

    En die cursus... daar moet ik ook eindelijk maar eens achteraan, dat staat al te lang op mijn lijstje met plannen. Ik schrijf het gelijk in mijn agenda.

    Groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...