Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 23 maart 2011

Snoepreisjes

De afgelopen dagen zijn vol geweest met van alles en nog wat: snoeiwerk, onkruid weghalen uit de siertuin (die die naam bijna niet meer mag dragen), we moeten nog uit op nieuwe vaste planten. Een aantal jaar geleden hebben we de keuken verbouwd en toen is de tuin ontzettend verwaarloosd. Vorig jaar geprobeerd om orde te scheppen, maar nu wil  ik het vol laten groeien met vaste planten. Zodat we weer mooie borders krijgen - hoop ik. Vaste planten zijn makkelijk in het onderhoud en dus vriendelijk voor ons. Werk is er toch zat. De moestuin is omgespit, ik denk dat Farmer er nog wel een keer met de frees door zal gaan.

De aardbeiplantjes komen ook alweer tevoorschijn!

Vorige week moest ik wat boodschappen halen en heb ik een snoepreisje gemaakt naar de kringloopwinkel. Dat noem ik zo, niet omdat ik altijd zo veel vind, maar omdat ik het heerlijk vind om op m'n gemak rond te snuffelen. Het is dus gewoon een uitje voor me! Eindelijk heb ik een mooi lampje gevonden voor Jongste Dochter. Daar zocht ik al maanden naar. Afgelopen zomer hebben we de kamers van Jongste en Middelste dochter opgeknapt, nieuwe gordijnen, waarvan ze de stof zelf hadden uitgezocht, van Middelste dochter is het een lekker felle ruit geworden, de muren zijn in wat zachtere tinten gesausd. En Jongste dochter had gordijnstof met paars en lila uitgekozen, de muren maakten we lila, de deuren verfden we (donker)paars. Het werd een prachtig geheel. Maar ze had boven een kleine side-table (ook van een rommelmarkt) zelf een leuke spiegel met louvredeurtjes gekocht en er moest nog steeds een gezellig lampje boven.

 Ik heb het maar op de gok meegenomen (€ 1,50!), en gelukkig vond ze het een leuk lampje!

De jongens slapen nu met zijn drieën op 1 kamer. Dat gaat goed, som kletsen ze nog wel wat, maar het valt mee, gelukkig zijn het goede slapers. Het is een ruime kamer, en schoolboeken hebben ze nog niet. Tegen die tijd zien wel weer...

Verder bij de kringloop. De boeken waren voor de helft, dus trof ik het. Wat kinderboeken en een boek over het kweken van fruit. Dat zou ik nieuw nooit kopen, maar voor een euro kon ik het niet laten staan. Wellicht haal je er nog weer tips uit! De fruitboompjes voor bij de mestsilo (ik schreef er eerder over) zijn besteld, wel hoog tijd om die ook te planten, anders is het voor 't mooi te laat.

Gisteren ben ik naar de bibliotheek geweest (voor mij ook eigenlijk een snoepreisje) en heb een leuk boek over naaien meegenomen (Aan de slag met de naaimachine, stap-voor-stap cursus voor beginners). Middelste dochter wil graag naaien leren en ik haal er zelf ook nog wel tips uit denk ik. Als ik het doorgenomen heb, zal ik er hier op mijn blog nog op terugkomen.
Eigenlijk kan ze beter op naailes gaan, want ik vind het zelf jammer dat ik nooit les heb gehad. Ik heb alles geleerd van mijn moeder en mijn zus, en van het goed doorlezen van de patroonbeschrijvingen in de bladen. Maar voor wat moeilijkere dingen schrik ik terug. Bovendien ben ik bang dat ik niet de tijd en het geduld zal hebben om haar - zeker op langere termijn - te begeleiden. We zullen een start maken met iets eenvoudigs, en blijft ze het leuk vinden, dan kan ze het best naailes gaan volgen. Wie weet, kan zij dan over een poosje mij weer instructies geven...!

Ook heb ik nog wat prentenboeken voor de jongens meegenomen. Voorlezen doe ik 's avonds voor ze naar bed gaan. Heerlijk, als ze zo dicht tegen je aankruipen en lekker zitten te luisteren. Soms heel intens, dan zie je dat ze het helemaal meebeleven. Prachtig vind ik dat! Het is ook heel goed voor hun ontwikkeling.
De meiden hebben altijd veel gelezen, vooral toen ze nog op de basisschool zaten, kwam ik altijd met stápels thuis. De oudste twee zijn ook nog eens snellezers, dus een dikke pil hebben ze in een dag uit (doe ik soms weken over). Nu ze huiswerk hebben en ook de computer meer tijd in beslag neemt, is het lezen wel minder geworden, maar op zondag (dan komt in huize Farmer de computer niet aan) wordt hier nog steeds veel gelezen. Jongens zijn wel een wat ander soort, heb ik gemerkt. Oudste zoon pakt nog niet gauw zelf een boek. Maar ik heb er een (bijna) dagelijks tijdstip voor gevonden. Hij mag meestal wat later naar bed dan zijn broertje - maar dan moet hij wel lezen. En als hij dan even bezig is, vindt hij het ook wel leuk.

Inmiddels ben ik een beetje wakker geworden - nog een bak koffie, en dan aan de gang!

7 opmerkingen:

  1. zo te horen goed geslaagd bij d ekringloop :-) leuk!!! als je laagdrempelig wil beginnen met naaien zijn de boeken van pieke stuvel ook erg inspirerend, zij is nogal een makkelijke.luie naaister...mijn ideaal dus ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk lampje!
    Wat een leuke motivatie om graag te lezen zeg, als je langer mag opblijven.
    Mijn zoontje leest graag, daar moet ik geen moeite voor doen. Al leest hij wel veel meer strips dan gewone boeken, maar dat even ter zijde

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker hé, rondsnuffelen bij de bieb... Heb sinds een paar weken de smaak ook helemaal te pakken en kom er nu vaak 2 x per week!
    Fijn is dat, als je kinderen ook graag lezen en het lijkt mij ook altijd goed voor de ontwikkeling.

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om zo rond te snuffelen bij de kringloop. Je haalt er altijd wel iets weg! Het is een leuk lampje hoor en dat voor dat geld! Lezen is zo belangrijk, hier ook veel voorlezen (jongste) en oudste leest enorm veel: ik hou dr van. Hier op zondag idem: alleen maar lezen en spelletjes doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O wat leuk weer een blog om te volgen Weet eigenlijk niet hoe ik hier gekomen ben maar dat geeft ook niet.Wij wonen ook op het platteland en genieten er van,Heb nog niet alles na kunnen lezen maar weet niet waar dit zich afspeeld,misschien lees ik dat nog wel ergens.Ik ga je volgen !!!Groeten Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi naamgenote,
    Wat een leuk blog heb je om te lezen!
    Je vroeg op mijn blog hoe ik de pakjes en de zakjes kruidenmixen vervang. Nou, ik schrijf de ingredienten over (zonder de extra slechte toevoegingen)en stel dan de mix zelf samen. Gezonder en goedkoper!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gezellig, zo'n dagje virtueel met je meelopen! Ik vind de kringloop ook erg leuk, en de bibliotheek nóg leuker. Want daar is alles gratis!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...