Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 17 maart 2011

Wie wat bewaart, die heeft wat

Ik geef het toe, ik ben nogal bewaarderig. Allerlei zaken bewaar ik, met de gedachte, hier wil ik nog wat mee doen, of dat wil ik nog eens doen. In de eerste plaats zijn daar de tijdschriften. Ik kom ze nu volop tegen in de hobbykamer, die ik nog steeds aan het opruimen ben (wordt vast eeen meerjarenplan). Zoveel was het niet opgeschoten de laatste tijd, met het mooie weer is er ook buiten genoeg te doen. Ik kom tijdschriften tegen van echt járen terug en ik weet zeker dat ik die ooit al eens uitgezocht had. Ook oude woonbladen, tuinbladen enz. Ik heb wisselende abonnementen gehad, en van al die ariadnes en knip(pie)s liggen er ook nog aardig wat. Nu heb ik bijna gaan abonementen meer, veel is in de bieb te halen, zelfs de knip haal ik er vandaan, haal een leuk patroon eruit en dan kan het blad weer terug. Voor de jongens naai ik eigenlijk nooit en de tijd ontbreekt me ook. De meeste van die bladen kunnen wel weg, maar zomaar ongezien weggooien... dat gaat natuurlijk niet. Dus alles doorbladeren, kijken of er nog iets bijzonders in staat, iets bruikbaars....voor ik het weet zit ik natuurlijk weer gewoon een artikel te lezen. ..... (bijna zeker een meerjarenplan)

Kijk, deze kwam ik nog tegen, die jurkjes heb  ik vroeger allebei gemaakt voor Oudste Dochter.
Van 1994, echt belachelijk natuurlijk dat ik die nog had...
(toch zijn het nog steeds schattige jurkjes vind ik)

Zo werk ik nog diverse stapels weg. Ik scheur alleen de bladzijden eruit die ik leuk vind en waar dan misschien nog een kans inzit dat ik het nog ooit ga doen. Die doe ik dan in een map met insteekhoezen. Ik kan echt zo moeilijk weggooien, straks heb ik nog iets nodig en dan is het weg! En zo wordt een enorme stapel van lieverlee toch een véél kleiner stapeltje.

Dit leuke stel wil  ik al zo lang maken (en dan in boerenuitvoering),
die doe ik dus in de bewaarmap.

Wat kom ik nog meer tegen? Allerlei dozen of doosjes ( of zomaar ergens los) met knopen (van weggegooide kleren afgehaald, waarvan  ik trouwens ook nog poetslappen knip), linten, mooi papier, stukken karton, bollen wol, (nogal veel) lappen, stukken spijkergoed van oude broeken (bewaar ik voor de kniestukken), nog wat oude kleren waarvan de stof nog mooi is. Kun je wel wegdoen, maar soms kun je er nog iets heel moois mee doen. Dat noemen we dus hergebruik, en dat is weer goed voor de portemonnee!
Spullen om kaarten te maken, die ga ik maar eens op marktplaats zetten, dat zie ik mezelf niet zo snel meer doen. Als ik weer wat tijd heb, doe ik liever iets met de naaimachine en ik wil ook zo graag weer eens een haakwerkje opzetten. Eerst maar eenvoudig, om weer te wennen. Mijn pannenlappen zijn niet allemaal zo best meer, dus dat is een moooi begin. Die gehaakte vind ik veel fijner dan die dikke stugge doorgstikte dingen die in de winkels liggen. Ze gaan trouwens ook langer mee.

Niet alleen in huis wordt er (te)veel bewaard, ook in de schuur ligt wel het nodige. Nou is dat vrij normaal denk ik, je gooit toch niet zomaar gelijk alles weg. Mijn farmer is handig, hij vindt het ook leuk om van gebruikte rommel nog weer iets bruikbaars te maken. Zo heeft hij een schip voor de jongens gebouwd, ze gebruiken het meest als piratenschip, maar het kan ook dienstdoen als koopvaardijschip of vissersboot (net in welke tijd ze zich op dat moment bevinden...), behalve de schroeven etc. alles hergebruik! Het schip moet nog een likje verf hebben, ik zal er later nog wel een foto van laten zien. Dat zijn toch leuke dingen.
Dus ook achter wordt van alles bewaard. Alleen kregen we soms weleens het gevoel dat men ons als een plaatselijke dump beschouwden: Ik heb nog een ladinkje tegels, kun jij die nog gebruiken? Ja, vooruit, breng maar. Dozen met isolatieplaten, planken, enz. Een familielid bracht ook eens een buitendeur, die ze na de verbouwing niet meer nodig hadden. Toen vroeg hij later: is die deur er nog? Ja, die had Farmer inmiddels al weer ergens voor gebruikt....

Bewaren is dus besparen - maar een dilemma bij het opruimen!
Ik ga maar weer eens verder. Uitzoeken, sorteren, wegdoen wat weg kan ( met inachtneming van bovenstaande besparingsregel) en dan weer in de kasten.
Dan móet het toch wel netter worden, of niet?

14 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al veel uitgezocht en weggedaan.
    Ook ik heb veel spullen om kaarten te maken, terwijl het eigenlijk niets voor mij is.
    Maar kan er nog geen afstand van doen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, nou dit lijkt wel een verhaal over mij!!!
    Ik heb in middels ook en paar mappen met uitgescheurde recepten brei - haak en borduur patronen.
    Boven staat ook van alles wat ik denk ooit weer eens als Deco in mijn huis te gebruiken.
    Stappels landleven en andere tijdschriften vindt je hier, en ga zo maar door.
    En wij hebben maar en klein schuurtje maar hij staat zo vol....Als je alles in de tuin zet is die te klein.
    Baby uitzet, enz. enz. alles is hier te vinden.
    Nou veel plezier nog met opruimen. En lees even toe mar en tijdschrift. Kan je lekker even uitrusten.
    Hier hebben we erg last van hooikoorts, en bij jullie?

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het grote opruimen moet hier nog beginnen... Maar hoe meer ik erover lees hoe gemotiveerder ik word! Ik ben je gaan volgen, ´k vind het een heel gezellige blog!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hééééél herkenbaar :-)
    Steeds goede voornemens om nu eens wat minder te bewaren, maar o, o, o, wat is dat moeilijk...

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Precies diezelfde patroonbladen heb ik hier ook laatst van a tot z doorgekeken en bijna alles kon ik bij een vriendin neerzetten, die nóg minder kan weggooien dan ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat leuk die oude naaipatronen, heb van de week ook achter de naaimachine gezeten, maar heb zo weinig tijd, helaas.
    zag bij farbenmix ook leuke patronen, er staan daar meerdere maten op, dus dan kun je vooruit.

    kom je ook es bij mij aan,leuk!!!

    groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen,
    Wat een leuke blog zeg. Ik ben net volger geworden. Zou ik in je bloglist mogen staan met mijn blog? http://boekenstek.blogspot.com/ Uiteraard voeg ik je dan toe in mijn bloglist.
    Ik hoor het graag. Groeten, Pleun

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel herkenbaar Jolanda!
    Ik heb de zelfde bladen op zolder. Die hebben de verhuizing overleefd. Dat is wel een goede manier om van je rommel af te komen hoor, verhuizen..dan moet je wel!
    groeten Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat heb ik ook vaak, dat ik iets bewaar omdat ik denk dat ik het misschien nog nodig zal hebben. Lastig is dat. Ik haal mijn tijdschriften tegenwoordig ook allemaal uit de bibliotheek.

    Ik ga je toevoegen aan mijn linklijst! Wat heb je een ontzettend leuke blogtitel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Jolanda, blijkbaar gaat ons laatste logje over hetzelfde thema ;-)
    Zoals je dus al gelezen hebt, vind ik het ook een moeilijke oefening.
    Geniet van dit zonnig weekend!
    groetjes,
    Nena

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben niet zo bewaarderig. Ik heb ook niet zo veel ruimte, dus ik moet wel weggooien. Wel schattig ja, die jurkjes! Klassiek en tijdloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. leuk herkenbaar :-) ik zet tegenwoordig vaak dingen die ik wil hebben of die ik weg wil doen , maar ik weet het niet zeker, op mijn 30 dagen lijst, (wil ik het over 30 dagen nog hebben of weg doen dan gaat het geburen en anders niet, helpt mij persoonlijk vaak wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij hebt nog naaiboekjes van in 1994 maar de mijne dateren van begin jaren 80..... Ik heb ook nog een jaargang of drie Ariadne tijdschriften liggen van in de jaren 70.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Anoniem: ook al een bewaarfreak dus!
    Het heeft ook wel wat, die oude bladen hè...
    (ik zou het erg prettig vinden als je je reactie afsluit met een naam, al zou die verzonnen zijn! Dan weet ik bij evt. volgende reacties dat jij het bent.)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...