Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 28 april 2011

Een kuil of een berg?

Toen ik pas verkering had met Farmer, was alles op het boerenerf nieuw voor mij. Mijn vader was vroeger akkerbouwer en een melkveebedrijf is toch heel wat anders.
Ik zag ook de graskuilen liggen en vroeg: waarom noemen jullie dat kuilen?

Toch geen gekke vraag als je zo'n kuil ziet?

Dit is zo ongeveer het verhaal wat Farmer op school geleerd heeft:
Vroeger werd er alleen gehooid. Het kuilen is min of meer bij toeval ontdekt. Er ging met het hooien weleens wat mis, het regende nat ofzo. Een keer had een boer dat in een gat of een oude sloot o.i.d. gegooid en grond erover. Later bleek dat het gras, onder het laagje schimmel, nog goed bruikbaar was gebleven. Zo zijn de graskuilen ontstaan. Eerst waren dat inderdaad kuilen, maar men vond steeds betere manieren om het gras goed te houden. Nu, in de moderne versie, wordt het gras op een kuilplaat gestort, goed aangereden met de tracktor met dubbel-lucht (dubbele banden) en ondergedekt met stevig kuilplastic.
We noemen het nog steeds kuilen, hoewel het dus bergjes zijn - of heuvels, zo je wilt.

Afgelopen maandag heeft Farmer gemaaid en dinsdagavond zat het eerste gras van dit seizoen erin.
Eerst de kuilplaat schoonvegen...
Dan kan het gras gestort worden.
Mijn schoonvader haalt het gras op.
Farmer rijdt de boel aan en maakt er een nette kuil van.
De jongens waren lastig naar bed te krijgen, veel te leuk om te kijken natuurlijk.
Ik vind toch dat ze nog moeite hebben om in slaap te komen sinds het uur verzet is (vind ik trouwens zo'n onzin, die zomertijd). En bijna elke morgen moet ik ze nog wakker maken! Terwijl ze daarvoor altijd zelf op tijd uit bed kwamen.

Vanmorgen regende het wat. Het is wel nodig, want de grond is erg droog. We zouden nog wel wat meer kunnen gebruiken....
Maar dat het eerste gras binnen is, geeft een prettig gevoel.
Nu ga ik gauw weer binnenshuis verder.

10 opmerkingen:

  1. Hé wat leuk, die uitleg, wist dat niet. En ja, de regen is hartstikke welkom, onze tuin is zó droog en de omliggende akkerlanden snakken naar regen ... Leuk dat je volger bij me bent geworden, heb gelijk ook maar mijn 'anonieme volgerschap' omgezet in 'zichtbaar' ;-) Leuke blog heb je, ik heb ook nog niet alles gelezen, maar dat komt wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie zijn lekker vroeg met kuilen, hier heeft nog geen boer gemaaid. Het ruikt altijd zo lekker. Hier is het al net zo droog al zag ik vanmorgen wel een paar druppen op de ramen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk om te lezen, over die kuilen,dat is zeker leuk voor de kinderen om dat te zien, hier gaan ze ook wel wat later naar bed nu het langer licht is buiten.

    groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om zo wat meer te weten te komen over het boerenleven. Wat heerlijk dat jouw kinderen hier mee opgroeien he!
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier heeft het gelukkig vandaag geregend.....
    Het was echt nodig!
    Dank je wel voor je uitleg, ik zou
    het ook niet geweten hebben hoor!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer wat geleerd... leuk zo´n blog over ´t boerenleven!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Afgelopen week waren we in Friesland op vakantie, daar waren ze ook al druk bezig met het inkuilen. Is het dit jaar veel vroeger dan andere jaren of valt dat mee?

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om die uitleg te lezen. Ik kan me voorstellen dat je jongens er graag bij staan te kijken. Hier ook al: lastig in slaap komen. Ik geef ze nu Melatonine.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om te lezen! Ik heb me ook al altijd afgevraagd waarom het een kuil heet. Weer wat geleerd!
    Ik ben zo blij dat wij rolluiken voor de ramen hebben, de kinderen hebben bij ons nooit moeite om in te slapen. Behalve als we eens op vakantie zijn, dan vinden ze het zo licht. Maar goed, dan is het ook niet zo erg als het wat later wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Tineke: we hebben wel vaker in april gekuild, maar het is idd vroeg.
    @ Wil: zo ver wil ik niet gaan, dat ik ze er iets voor geef. Maar ik merk dat ze veel moeite hebben met omschakelen, terwijl ze donkere gordijnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...