Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 20 april 2011

Handig naaiboek voor beginners

We zijn nog volop in de tuin bezig, maar met dit weer kun je ook goed buiten wat naaiklusjes zitten doen. Ik zou hier nog een boek bespreken wat ik uit de bieb had gehaald en omdat het terug moet, doe ik het nu toch maar. Bovendien is een beetje duurzaam leven ook gebaat met zelfstandig naaiwerk, al is het maar voor verstelwerk (maar er zijn leukere klusjes).

De titel is Aan de slag met de naaimachine, door Kate Haxell.
Het is een fijn boek. Niet zo'n dik, ontmoedigend boek met zo'n veelvoud aan informatie dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar heel duidelijk, alleen de informatie die echt nodig is, met veel kleurenfoto's. Stap voor stap worden de dingen uitgelegd. Het kost € 29.95, nog een hele prijs. Maar zeker als je nog begint met naaien echt een aanrader. En het is ook een boek wat je er altijd weer bij  kunt pakken.
De hoofdstukken gaan over hoe de naaimachine werkt, naden en zomen, knoopsgaten en ritsen, gebruik van bandjes en linten, ruches, applicaties e.d., en een paar eenvoudige werkstukken.


Er is ook een hoofdstuk over wat je nodig hebt. Ik deel hier mijn eigen ervaringen, wat ik het meeste belangrijk vind:
Een goede stofschaar. Knip hier echt alleen maar stof mee, want als je hem voor papier gebruikt, wordt hij heel snel bot.
Een kleine borduurschaar voor het afknippen van de draadjes.
Een centimeterband. Als je die om je nek hangt, voel je je gelijk al een echte naaister.
Een tornmesje om naden los te maken; je zult nl. (zeker weten!) eens iets fout doen en ook  voor verstelwerk is -ie onmisbaar.
Verder is een vingerhoed handig, tegenwoordig schijn je ook rubberen te hebben, die zijn flexibeler.
Een spoelendoosje kun je ook in diverse vormen kopen, heel handig. Voorheen bewaarde ik de spoeltjes in een gewoon doosje, maar alle draden zitten zo snel in de knoop, dat kost weer tijd om het los te maken.


En gewone klossen bewaar ik in deze doos, gewoon van de action, geloof ik.

Iets wat ik in dit boek zag, was een biaisbandmaker, die had ik nog nooit gezien, lijkt me ook heel handig!
Ik had zelf al een naaiboek van de Margriet, ook handig, maar dit boek is veel gezelliger.

Nu lijkt het alsof ik zoveel achter het naaimachine zit, maar  in deze tijd van het jaar heb ik al bijna helemaal geen tijd, en voor de jongens naai ik niet zoveel. Maar mijn handen gaan weer jeuken. Als je dit ziet, krijg ik er toch wel veel zin in! Toen onze meiden nog meisjes waren heb ik voor hen wel veel genaaid. Nu zou ik het leuker vinden om gebruiksvoorwerpen te maken.

Voor de ervaren naaister bevat dit blogje niets nieuws, maar het leek me leuk om even te schrijven over wat basisdingetjes, voor beginners onder ons toch ook handig!

9 opmerkingen:

  1. Dank je wel, ik ga inderdaad na een heel lange pauze weer eens beginnen met naaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad een nuttig logje voor mensen zoals ik!
    Ik heb me voorgenomen vanaf september op naailes te gaan want ik wil alles zelf kunnen herstellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja als coupeuse heb ik zelfs nog een knipnaaiboek van de rommelmarkt welleswaar maar dat maakt niet uit. De dingen veranderen niet zo erg snel met naaien. En een goede schaar daar kan je echt niet zonder. Er is een eenvoudig truckje met spelden die je in de strijkplank steekt en het baisband er onderdoorhaald en meteen strijkt, daar heb je verder niks voor nodig. Ik zal eens zien of ik het nog opgeslagen heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Johanna: Tips zijn altijd welkom! Is dat ook om zelf biaisband te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hen zelf ook veel achter de naaimachine gezeten, maar nu ook helemaal niet meer, komt gewoon niet van.

    groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook een naaiboek van Margriet. Daar heb ik heel veel handige tips uitgehaald, vroeger toen ik nog veel naaide voor mezelf en voor de meiden. De laatste twaalf jaar heb ik helemaal niks meer gemaakt. Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe naaimachine gekocht, maar hij staat nog onaangeraakt op zolder....... Toch maar weer eens een keer mee beginen, denk ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik zit even terug te lezen na m'n vakantie en lees nu pas dit berichtje.
    Sinds eind december heb ik juist biaisbandmakers. (Was €17,50
    voor 3 verschillende breedtes, ik kreeg h'm o.a. bij een nieuwe borduurmachine en een lockmachine.) Helaas ben ik daarna ziek geworden en eigenlijk is het er de afgelopen weken nog niet van gekomen om het uit te proberen omdat ik nog andere 'achterstallige klusjes' aan het wegwerken ben. Zodra ik h'm gebruikt heb zal ik het je laten weten!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik zit nu een jaar op naailes, maar zou het erg leuk vinden om thuis ook steeds meer zelfstandig aan de slag te gaan. Op les vraag ik regelmatig wat de volgende stap is wanneer ik een paar lapjes aan elkaar heb genaaid. Dat wil ik eigenlijk zelf kunnen bedenken, dus ik zou het erg handig vinden als er een boek bestaat die stap voor stap met je mee gaat als je een kledingstuk in elkaar naait. Ik heb al een boek van Knip, maar staan alleen veel technieken in. Niet zozeer alle stappen die je moet doen om bijv. een colbertje in elkaar te zetten.

    Wat zijn jouw ervaringen met dat boek ´Aan de slag met naaimachines´? Staat daar ook beschreven hoe je kledingstukken in elkaar zet?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik lees nu af en toe een heel stuk uit alle blogjes. Leuk hoor, mijn complimenten! Ik lees dit stukje dus net pas: handige tips! Ik heb er nog eentje voor je. Als je spoeltjes (met draad) handig wilt bewaren, koop dan een stukje slang van ongeveer de diameter van de spoeltjes, snijd deze in de lengte in een ongeveer rechte lijn open en klem daarin de spoeltjes. Ze kunnen dat geen kant meer op en het garen wikkelt er dus ook niet af. Goedkoop, simpel maar doeltreffend.
    Ik blijf gezellig iedere keer een stuk blog lezen totdat ik alles heb gelezen. Zo leuk! Dank je voor het geven van zoveel kijkjes in jullie leven!
    Heleen

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...