Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 26 april 2011

Irritante telefoontjes

Als ik ergens niet vrolijk van word, is het van reclametelefoontjes.
Soms is het een bedrijf dat je kent en waar je regelmatig koopt. Maar dan nog heb ik er een hekel aan. De bellers zetten je nl. onder druk om nu - meteen -  een beslissing te nemen over iets waar ik mijn geld aan uit zou moeten geven. Of je bent zelfs vrij om nog even na te denken, dan bellen ze na een paar dagen weer op. 

Ronduit irritant vind ik die telefoontjes, waarbij een dame of heer probeert mijn geld af te troggelen door allerhande "unieke" aanbiedingen. Voor je het weet hebben ze je het een of ander aangesmeerd wat je totaal niet nodig hebt. Of je krijgt zoveel korting bij een andere aanbieder van noem maar op. Ik houd het gewoon bij mijn standaard merk en pakket. 'k Ben door schade en schande wel wat wijzer geworden.
Of dat je beter je pensioen bij dit bedrijf kunt regelen... Boeren hebben geen pensioen. O.... is dat echt waar?

Eens werd ik gebeld door een bedrijf waar ik met enige regelmaat iets bestel en waar ik ook tevreden over ben. Maar die bestellingen plaats ik dan omdat ik dingen nodig heb, en ik doe dan altijd gelijk een voorraadje, dat scheelt in de verzendkosten. Ik heb toen gezegd, dat ik de artikelen goed vind, maar dat ik er niet van houd om via een telefoontje iets snel te moeten beslissen en dat ik liever niet meer gebeld wordt, omdat ik er toch niet op inga. Ik ben ook nooit meer gebeld - het siert ze. Ik doe mijn bestellingen als voorheen en ik ben nog steeds tevreden.

Je kunt ook gebeld worden omdat je iets gewonnen hebt! - bijna. Je hoeft dan alleen nog maar dit of dat... Ik herinner me nog, een aantal weken na de geboorte van één van de kinderen, dat een mevrouw me in juichstemming meedeelde dat ik een reisje kon boeken met wel weet-ik-veel korting!! Daar bent u, zo voegde ze toe, zeker wel blij mee? Nou nee, zei ik toen, ik heb nl. een longontsteking en mijn man ligt in het ziekenhuis. Het zal wel bot geklonken hebben, maar het was wel waar en ik was op dat moment echt niet zo vrolijk. O, o... sorry....dat wist ik niet... en ze verontschuldigde zich uitgebreid. Ik voelde medelijden met haar en zei dat ze het ook niet kón weten. We hingen op in goede harmonie, ze zei dat ze hier wel van geleerd had...

Meestal maak  ik dus korte metten: Ik ben niet geïnteresseerd. Ik heb ook niet even tijd.
Tegenwoordig met mijn grote dochters in huis, is het leven wat dat betreft gemakkelijker geworden.
Als ze thuis zijn, neemt één van hen meestal op. Erg prettig. (Hoewel; soms is het wel iemand bekend waar ik nog wat aan wil vragen en dan -klik- hebben ze de verbinding alweer verbroken...)
Dag mevrouw, volgens mijn gegevens hebt u kinderen in de leeftijd van 3 tot 12 jaar, klopt dat? (ze willen b.v. een boeken/tijdschriften serie aansmeren) Nee, zegt mijn dochter. Nee, hebt u die niet? Nee, die heb ik niet. O, dan kloppen mijn gegevens niet. Sorry voor de overlast... Ik hoor het natuurlijk niet, maar de vraagsteller zal wel wat argwanend geklonken hebben, maar dochter kon overtuigend nee zeggen, want ze loog niet...
Bij een vriendin van dochter doen ze het zo - ook leuk: Op de vraag of de heer/vrouw des huizes thuis is, wordt gezegd dat ze die even zal roepen. Vervolgens blijft de telefoon gewoon aanstaan het eerstvolgende halfuur, zonder dat er ook maar iemand hem weer oppakt....ze bellen nooit meer terug!
In het verleden ben ik er best wel eens ingetrapt hoor. Of bij een mevrouw die in huis allerlei dingen komt aanprijzen, na de geboorte. Viinden  jullie dat ook zo hinderlijk, of ben ik de enige? Het zal lonend zijn, anders doen ze het niet meer, zou je zeggen.

14 opmerkingen:

  1. Hier heb ik een oplossing voor. je moet er dan wel mee rekenen, dat ze nooit meer bellen.
    Nadat ik tijdens één avondeten 3 keer door zo een reclametelefoontje gestoord werd, belde er iemand van een Duitse loterij en ik zei:
    "Oh meneer, ik moet eerst met mijn advocaat bespreken, want ik ben pas sinds een paar dagen weer op vrije voet en ik weet dus niet of ik al bij een loterij mag meedoen"

    Volgens mij sta ik sindsdien op een rode lijst of zo, want ik heb sindsdien nooooooit meer telefoontjes gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik reageer net zoals jij: geen interesse. Wat ook altijd helpt is zeggen dat je het allemaal niet kan betalen. Ben je vaak snel van ze af, wat hébben ze nog aan je... M'n man zegt doodleuk als ze vragen of het even uitkomt, nee nu niet en eigenlijk nooit. De vorige keer was de jongen aan de andere kant zelfs beledigd! En even je registreren in het bel me niet register kan ook helpen, misschien een tipje?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die telefoon ernaast leggen heb ik ook weleens gedaan. Mijn man zegt altijd nadat ze uitgepraat zijn, zet het maar even op papier. Dan zijn ze ook gauw weg.
    We hebben sinds een paar jaar een ander nummer en dat geven we niet aan iedereen meer. Zo zijn we al een aantal jaren verschoond van dergelijke ongewenste telefoontjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vader (met Alzheimer) heb ik aangemeld bij www.belmenietregister.nl. Bedrijven mogen je dan niet meer bellen. Handig, want pa wisselde van energieleverancier en telefoonaanbieder zoals 'n ander 'n paar sokken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We namen daarom een geheim nummer...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je moet het maar doen hoor, van die telefoontjes! Ik heb er ook een hekel aan.
    Afgelopen week heb ik wel tweemaal de telefonische vraag gekregen of onze schouw nog geveegd moest worden. Terwijl we net een nieuw dak incluis schouw aan het zetten zijn...
    Ik weiger ook steevast, wil niks kopen omdat een ander het op dat moment nodig vindt het me aan te bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb me aangemeld bij bel-me-niet.nl.
    En het werkt! Er wordt hier nooit meer gebeld.

    JaJa

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het bel-me-niet-register werkt prima. Alleen de bedrijven waar je ooit een abonnement hebt gehad hoeven zich daar niet aan te houden. Zo blijf ik gebeld worden door de T.roskompas, erg irritant. Op m'n brievenbus heb ik ook nog een sticker (via Kassa aangevraagd) dat er geen verkopers welkom zijn. Maar die tip van je kinderen op laten nemen vind ik ook een goede!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad is afmelden via bel-me-niet.nl een goede oplossing.
    De telefoontjes nemen dan drastisch tot helemaal af...
    Af en toe is het echt zeer irritant, ze bellen vaak onder het eten ;-(
    Onze oudste heeft een tijdje bij een call center 'gewerkt', er MOET gepresteerd - verkocht worden, ander kun je meteen ophoepelen, zoveel producten per uur, zo niet? Dan voor jou een ander... erg hé!
    Zo worden wij bedot aan de andere kant van de lijn.
    Het is een voorgeprogrammeerd verhaaltje wat ze af steken, stel je tussendoor een vraag? Zitten ze met een mond vol tanden...

    Groeten, Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net zo erg zijn verkopers aan de deur, meestal van energiebedrijven. Dan vragen ze of ik geld wil besparen. Ik zeg dan "Nee" en dan zijn ze heel verbaasd. Dan groet ik ze vriendelijk en doe de deur dicht. De laatste tijd heb ik geen verkopers meer aan de deur gehad......

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het bel-me-nietregister een goed idee.
    Maar onze dochters vinden jullie andere tips en oplossingen wel vermakelijk en willen dat eerst weleens uitproberen...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wij worden ook niet meer gebeld, want dat is echt vervelend, kan daar ook niet zo goed tegen.

    fijne week
    groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. leuk..die reacties dan.Mijn mom heeft voor jaren terug gehad met een man aan de deur om iets te verkopen. Ja zegt hij,je weet immers nooit hoe een koe een haas vangt. Mom: Je loopt de straat uit en daar is een weiland met koeien. Ga er zitten en wie weet zie je ook een haas.
    Ja wie weet.
    Mij vroegen ze toen we nog boer waren in Holland iets over huizen. Woont u vrij,een rijtjeshuis,twee-onder-een kap? Een boerderij,zei ik.
    Ja maar is dat een rijtjeshuis,een twee....Ja ,,wat dacht je zelf. Antwoord:Geen idee. Nou vul maar in;Vrijstaand, en nu heb ik geen tijd meer.O,
    Mensen,dat zijn dan studenten voor een enquete.
    Groet,vanuit een vrijstaand huis.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik word gelukkig veel minder gebeld dan in het verleden. Meestal zijn het nu christelijke organisaties en hoe zeg je die fatsoenlijk dat je niet geïnteresseerd bent...Dat vind ik dat weer lastig. Anderen kap ik gewoon af: sorry ik heb geen interesse, daaaaag!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...