Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 15 april 2011

Koe in beeld: geboorte van een kalf

Onlangs had ik verteld over een koe die gekalfd had terwijl ik 's ochtends boodschappen deed.
Ik wilde het met de camera vastleggen, maar omdat ik weg was (en anders zou ik in tijdnood komen), had Farmer het - speciaal voor op het blog - op de foto gezet.

Eerst komen de voorpootjes - dat is bij koeien normaal.
Bij het afkalven gaan de koeien altijd in dit strohok.
Normaal zijn ze in de ligboxenstal.

Dan komt het kopje. Kijk, het knipoogt al ;-)

De koe werd wat onrustig van het geflits en daarom heeft Framer gewacht tot het kalf er was.
Zo hebben we het liefst: zonder hulp.
Als het te lang duurt, moet er weleens getrokken worden: een touw om de pootjes en bij elke wee trekken totdat het kalf eruit is.
Het gele wat je ziet is waarschijnlijk van wat poep in het vruchtwater.

Hier is het kalf al weer schoner. Het lijkt wel een zwart kalf.
In werkelijkheid is het donkerrood (vader is zweeds roodbont).

Elke keer is het weer spannend en ben je blij als er weer een gezond kalf geboren is.


Zo, je mag nog even bij mama blijven.
Met melkenstijd 's avonds ga je in een ander hokje.

Er is nog iets wat ik zeggen wil. Er zijn mensen die hun hond uitlaten in het weiland. Doe dit nooit (meer)! Honden kunnen namelijk drager zijn van de parasiet Neospora. Honden hebben er zelf geen last van, maar koeien krijgen door Neospora wel last van verwerpen. Dit kan komen door besemette hondenpoep. Verwerpen betekent dat ze een miskraam of (veel) te vroege geboorte krijgen. Dit kost de boer veel geld: naast het verliezen van de vrucht kan er wel 800 euro schade zijn! De koe geeft de ziekte ook door aan de kalveren en zo worden ze allemaal ongeschikt voor verdere fokkerij.
Veel mensen weten dit niet, daarom leek het me goed om dit eens te vermelden. Wij hebben de laatste tijd ook nogal wat verwerpers gehad , maar onze Snuf poept nooit in het voer en komt ook niet in de stal, alleen op de deel. We moeten Snuf eens laten onderzoeken. Als zij ook drager is, mag ze niet meer in het weiland komen... dus ik hoop het niet. Dat is ze zo gewend, dat het niet zal meevallen om dat tegen te houden. En aan de ketting vind ik ook zo naar...

Tot slot wens ik iedereen een fijn weekend toe!

13 opmerkingen:

  1. Wat schattig om te zien.
    Net als bij de mens is het altijd weer een wonder als het allemaal goed gaat.
    Wat betreft het weghalen bij de moeder, daar heb ik nooit zo'n goed gevoel bij.
    Ik vind dat een kalf bij de moeder hoord, maar dat is mijn gedachte.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @ Herma: dat is praktisch natuurlijk onuitvoerbaar, maar ik snap je gevoel. Het is zelfs zo dat om bepaalde ziekten (o.a. BVD) te voorkomen, eigenlijk de kalveren direct na de geboorte bij de moeder weg moeten. Ons bedrijf is BVD-vrij, dus laten wij ze tot aan de eerstvolgende melkronde nog lekker bij de moeder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige foto´s! En over het uitlaten in de wei: goed dat je het zegt, 'k wist het niet. Eigenlijk mag Tukker álleen los in losloopgebied, maar tóch zal ik er nu wél allerter op zijn! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Karien: Oeps, vergeten te vermelden! Het was een vaarskalf, meisje dus. Waarschijnlijk houden we het aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke blog heb je, ik had me nog niet aangemeld maar ga dat nu doen.
    Vroeger ook op de boerderij gewoond en heel wat kalfjes zien worden geboren, altijd spannend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi zeg om te zien. Ik heb het maar 1 x keer in het echt gezien en vond het geweldig om mee te maken!

    Leuk dat Farmer de foto's voor ons heeft gemaakt.

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij deden als kind dan altijd onze hand in de mond van zo'n kalfje en dat ging dan heel hard zuigen. Dat vonden we leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. altijd weer een wonder he om te zien, en fijn dat het dan goed is.

    nooit geweten zeg dat je een hond niet het weiland in moet sturen, we leren zo nog eens wat van het leven op de boerderij.

    fijn weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Vlijtig Liesje: Dat doen wij ook, maar dan meestal met 3 vingers.
    En ik deed het ook bij onze baby's, maar dan met mijn pink.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb genoten van de foto's. Erg mooi. Ik herinner me dat een dierenarts een keer moest vechten om het kalfje eruit te krijgen. Met touwen enzo. Gelukkig ging het hier vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat mooi, en geboorte is en blijft iets wonderlijks. Zowel bij mens als dier.
    Farmer kan goed foto's maken hoor.
    Geef hem en keer en dag het foto toestel mee, en we hebben en blog zonder woorden :-)

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie foto's, lang geleden dat ik dat nog zag ...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...