Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 11 april 2011

Perenkruimeltaart en een vlindertje

Afgelopen vrijdag hebben Farmer en ik onze verjaardagen gevierd. Al jaren maak ik al mijn taarten voor de verjaardagen zelf. Alleen als ik er even echt niet doorheen zie, haal ik ze uit de winkel. Appeltaart is een vast onderdeel en verder varieert het min of meer. Ik vind het ook leuk om van tijd tot tijd eens iets nieuws te proberen. Sommigen komen daarna regelmatig weer terug.
Omdat ik een ruime oven heb, probeer ik altijd het zo te plannen dat alles in 1 keer in de oven kan. Ik maak altijd 2 appeltaarten, vaak in 1 groot vierkant blik (waarbij ik de ingrediënten van het deeg met 10 % vermeerder omdat ik er een hekel aan heb als ik op het laatst met de reepjes deeg tekort kom).
Verder maakte ik deze keer een perenkruimeltaart en een biscuitbodem voor een slagroomtaart. De laatste zet ik pas in de oven na 35 minuten, want die heeft minder tijd nodig. Met de hetelucht kun je diverse gerechten tegelijk in de oven doen, op de 2e en 4e richel. Dus deed ik ook nog snel een gehakbrood voor het avondeten erbij, dan hoefde ik geen ballen te maken en steeds weer om te draaien op het vuur.
Hèhè, 't was even hectisch maar alles was goed gelukt!
De biscuitbodem heb ik uiteindelijk in de vriezer gedaan, omdat al diverse mensen hadden afgebeld. Dan maak ik een andere keer daar wel een slagroomtaart van, voor een zondag ofzo.
Verder had ik nog twee snel-klaar taarten gedaan, kwark en advocaatbaverois. Ik heb liever te veel dan te weinig, het is hier in het weekend toch wel opgekomen :-).

Het recept voor de perenkruimeltaart wil ik wel met jullie delen, het is een gemakkelijk recept:

Benodigdheden: 400 gr. zelfrijzend bakmeel * 200 gr. witte basterdsuiker * 225 gr. boter (koud) *1 eidooier * 4 stevige handperen (of 1 l blik peren) * 2 eetl. suiker * poedersuiker

Beboter de vorm (24 cm). Snij de boter met basterdsuiker en bakmeel tot deze kruimelig is.
Neem de helft van het kruimeldeeg en meng dit met de eidooier tot een samenhangend deeg.
De geschilde peren  doorsnijden en de klokhuizen verwijderen, met wat water en de 2 eetl. suiker ca. 4 min. laten koken (bij peren uit blik hoeft dit niet).
Druk het samenhangende deeg in de vorm. Verdeel de uitgelekte en afgekoelde peren erover, strooi het kruimeldeeg erover en bak in ca 75 minuten gaar. Hetelucht 170 graden, conv. 185 graden.
Laat de taart 1 uur afkoelen, verwijder daarna de vorm. Voor het serveren met poedersuiker bestrooien. (Op de foto is dat nog niet gebeurd.)

Verder heb ik niet zoveel te melden.
Ik hoor de laatste tijd van zoveel dingen: zorgen hier en problemen daar...In ons eigen gezin gaat alles goed hoor, maar bij familie en vrienden, mensen die je lief zijn... Het raakt me diep en voel me er soms door overstelpt. Dan voel ik me zo machteloos.... dat dringt mij dan weer tot gebed. Wat is het - steeds weer - goed om alles bij God te brengen én het daar dan ook proberen te laten.

En wat is het ook goed om juist dan eens bewust stil te staan bij wat klein geluk wat je zomaar ten deel valt. De lachende grijns van Jongste bijvoorbeeld, of dat winterkoninkje dat er lustig op los floot, ik zag het toen ik uit het overloopraam keek. Bij de dakgoot, in de clematis, zijn ze een nestje aan het maken, zagen we later.
Of zoals dit vlindertje, een blauwtje. Ik heb het weleens vaker in onze tuin gezien, maar nooit zolang dat ik het op de foto kreeg. Ik ben dol op vlinders, de rupsen van het koolwitje op onze broccoli vind ik minder, maar verder zie ik ze graag.
Volgens mij is het een boomblauwtje.
Maar ik laat me graag verbeteren...

Farmer is erg vroeg opgestaan vandaag want ze komen de stalmest (droge mest) uitrijden op het maisland en hij wilde eerst nog een hok uitmesten. Dan kan dat ook gelijk mee. De dochters hielpen ook mee, vóór schooltijd dus nog. Ze wilden het zelf...Verder is het grasland ook al bemest, alles kleurt al weer mooi groen.
En nu ga ik ook weer aan het werk... er is veel te doen. Ook weer niet erg, het verzet je gedachten en ik laat me er vandaag niet door opjagen. 'k Heb er gewoon wel zin in.... en zulke buien moet je benutten, is mijn ervaring....

13 opmerkingen:

  1. Wat een fijne blog! Gefeliciteerd nog, ik ga de perentaart zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je toch leuk! Ik heb je blog onlang ontdekt en ben hem helemaal aan het doorspitten. Toevalligerwijs vierden oudste dochter en ik afgelopen vrijdag ook onze verjaardag. Nog gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi dat je je niet laat opjagen! Ik vind het soms best lastig om me niet jachtig te voelen als ik denk aan alles wat ik moet doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dank je wel voor het recept, ze zijn hier dol op taart dus wat dat betreft...

    fijne avond groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog gefeliciteerd! En je recept.. ik ga 'm zeker uitproberen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog van harte gefeliciteerd!! Die perentaart ziet er heerlijk uit!
    Knap trouwens dat je juist als je van die nare dingen hoort van alle kleine dingen probeert te genieten. Daar kun je meestal toch weer veel hoop en rust uit putten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd nog met jullie verjaardagen! Het recept klinkt lekker, ga ik eens proberen.

    Afgelopen winter ben ik 3 maanden flink ziek geweest. En het is net of ik nu nog bewuster geniet van alle (kleine) dingen om me heen, inderdaad de vogels die fluiten, de tulpen die bloeien, de uien die weer boven de grond komen... Je beseft ineens dat het eigenlijk helemaal niet zo gewoon is allemaal!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nog van harte gefeliciteerd.

    En taarten maak ik ook zelf,bij ons is in de winter de stoofperen kwarktaart erg geliefd.
    Iets met apppel zit er ook altijd wel bij.
    Appel plaattaart/koek is ook altijd erg lekker.
    jammer dat het mooie weer er vandoor gaat, maar goed het is nog geen zomer.


    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker zeg, zo'n perentaart! Wij hebben gestoeid met appel en kaneel door de cake, was ook goed te doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk, zo'n icarusblauwtje. Mijn lievelingsvlinder!

    Die taart lijkt me heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een icarusblauwtje heeft roodbruine vlekjes op de onderkant van de vleugels. Deze heeft alleen de zwarte stippen. Daarom dacht ik aan een boomblauwtje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat jij gelijk hebt!


    http://www.geaflecht.nl/blauwtjes

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees je blog altijd graag.
    Na de perenoogst, donderdag je taart gemaakt en hij is echt heerlijk. Iedereen was enthousiast. Deze gaat zeker op herhaling!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...