Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 4 april 2011

Van het kastje naar de muur

Wat een heerlijk weer afgelopen zaterdag! Dus ook wat gedaan in de tuin. Ik heb een aantal Kaukasische vergeetmenieten in de tuin, die mij altijd weer verrassen met nieuwe, jonge plantjes die zomaar her en der opkomen. Het is best wat rommelig in de tuin, dus ben ik van plan om overal langs de borders een rand met dezelfde planten te zetten, dat lijkt me toch wat rust te geven, daarachter mag het dan meer een mengelmoesje zijn. Buxus is daar handig voor, maar dan moet ik de portemonnee weer trekken, ik kies voor een goedkopere oplossing. Dus een rand met vrouwenmantel en ik wil een lavendelrand ergens anders. Toen ik deze plantjes dus zag, heb ik ze ook met een flinke kluit omgepoot naar de rand, langs het paadje naar de deur. Het leuke hiervan is, dat het me niks kost én ik kan er vrij zeker van zijn, dat het volgend jaar al mooie, volle planten zullen zijn. Hij kan goed tegen schaduw, daar bij mijn voordeur, en na de (vroege) bloei heeft de plant erg mooi blad. En hij gedijdt goed in onze tuin.

Door al het tuinieren en knippen van verleden week is het ontrommelen binnenshuis wel achtergebleven. Toch heb ik nog wel iets gedaan. Maar, ik weet niet of dat bij jullie ook zo is, ik krijg altijd zo'n van-het-kastje-naar-de-muur gevoel tijdens het opruimen. Ik zal het uitleggen.
Ik ben dus bezig met kast A. Dan kom ik spullen tegen waarvan ik denk, oh, eigenlijk helemaal niet handig hier. Dat kan beter in rek B. Maar... rek B is ook best een rommel. Goed, eerst rek B dan maar doen, dat is toch niet zo groot. Rek B bevindt zich achter de deur van het kantoor. Zie je dus niet, als je binnenloopt. Hé, denk ik, ik kan hier ook wel het verpakkingsmateriaal zetten voor mp. Ik verkoop spulletjes via mp, en bewaar dus stevige enveloppen, stukken plastic, etc. Die staan in het zijkamertje. Dat is weer handig, krijg ik daar ook meer ruimte. Ondertussen ben ik dan al in 3 ruimtes tegelijk bezig hè.
Maar dit rek mag weer gezien worden.
De lege plank is voor de tijdschriftcasettes, die zijn nog niet allemaal uitgezocht...

Het nodige is ook helemaal de deur al uit: een oud wc kleedje met vlekken die ik er toch niet meer uitkrijg, oude badstof rompertjes heb ik bij de poetslappen gedaan (werken  heel fijn bij het schoonmaken van geschuurd houtwerk), doos met oude kerstkaarten weg... wat moet ik er toch allemaal mee?
Deze exemplaren zijn van een voerleverancier, die bewaar ik (geef me eens ongelijk).

En ook al diverse dozen met rommel weggegeven voor de rommelmarkt, dus ruimte komt er wel. Nou nog opassen dat ik weer niet teveel binnenhaal...
Intussen is mijn leus geworden: Hoe ruim ik mijn huis op? Meter voor meter...
Hoe maak ik de tuin netjes? Meter voor meter...
Op het moment dat ik weer een stukje klaar heb, wil ik even niet denken aan alles wat nog gedaan moet worden, maar kijk ik met tevredenheid naar dat stukje dat wel mooi, netjes en áf is.

12 opmerkingen:

  1. Zo is het maar net! Kijken naar wat je al verwezenlijkt hebt ipv naar wat je nog moet doen... tot je weer tijd hebt om er in te vliegen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo spil van het gezin!
    Door Nena kwam ik op je blog. Ik heb je blog in mijn favorieten gezet. Als dat mag. Alles is erg herkenbaar! Mooie blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelijk heb je, meter voor meter komen we er wel (ooit...)
    Domme vraag misschien maar zaait vrouwenmantel zich ook uit? Ik wil die ook in m'n voortuin én in de achtertuin langs een randje. Maar als die zich goed uitzaait kan ik met wat minder plantjes toe en komt het volgend jaar vanzelf wel goed.

    Groetjes, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Tineke: Vrouwenmantel is zo'n makkelijke plant! Hij (of zij?) zaait zichzelf uit, sommigen vinden het daarom onkruid... Daarbij groeien de pollen, elk jaar worden ze wat groter, je kunt ze dan ook weer scheuren: hele pol eruit halen en in stukken steken en opnieuw planten. Het is zelfs aan te raden om na verloop van tijd eens te verjongen. Het is echt een heel dankbare plant, na uitknippen van uitgebloeide bloemen beloont hij nog weer met een tweede (wel iets minder) bloei!
    (En domme mensen stellen geen vragen...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ben je lekker aan het opruimen.. mhh misschien moet ik hier dan toch ook echt aan de slag!
    maar wat verwoord je het dan weer leuk zeg!
    die houd ik erin meter voor meter vooral als manlief ineens besluit witte sokken te gaan dragen terwijl ik net alle zwarte heb opgevouwen en in de kast heb gedaan en de witte nog eventjes in de mand liet liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meter voor meter, geweldig! Gewoon stug doorgaan is mijn motto ;-)
    Ik moet nog beginnen, ha, ha.
    Die koeienplaten zijn idd een plaatje, zijn het schilderijen?
    Ik heb in mn tuin ook lavendel en het leuke is dat je op een gegeven moment her en der lavendeltakjes ziet opkomen, die trek ik er voorzichtig uit en bundel ik en voila: een nieuwe Lavendelplant erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je voor de info over vrouwenmantel! Dan hoef ik dus niet zo veel plantjes te halen of even bij iemand in de buurt een gescheurd stukje vragen!
    Dat ze het hoedje laat zitten verbaast mij zelf trouwens ook, haarbandjes doet ze namelijk wel gelijk af...

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wij hebben ook de vrouwenmantel, heb een stuk in een oude zinken bak gedaan en hij doet het ook nog, vindt het ook een mooie plant om te zien vooral als er regendruppels opzitten.

    succes met alles

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dacht dat ik je al volgde, dus niet, maar gelijk aangemeld.

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, hier is ook het motto 'als je maar ergens begint...'. Het geeft veel voldoening als 1 hoekje of rek klaar is. Weer energie voor de volgende stap! Succes verder (ik ben er ook mee bezig geweest vandaag)
    Groet, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bedankt voor alle reacties! Leuk om ook andere motto's te lezen...
    De koeienplaten zijn kerstkaarten, ieder jaar sturen ze een andere. Misschien doe ik ze nog eens in een lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...