Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 23 mei 2011

Boekje open over gewoon of bio

Nu kreeg ik alweer een Award: deze keer van Natuurlijk zuinig.
Dankjewel, Julia!

Ze geeft als reden dat ik -onder meer- over zuinig en milieuvriendelijk schrijf.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik me afvraag of ik wel tips voor zuinig leven geef (ik kijk daarvoor nogal eens bij haar). Maar misschien doe ik dat zo tussen de regels door.
Over het milieuvriendelijke wil ik toch wel wat kwijt.
Ik krijg nl. weleens de indruk dat sommige lezers denken dat wij biologisch boeren. Die moet ik dan teleurstellen: wij zijn geen biologische boeren.
Ik draag het wel een warm hart toe en probeer in ons dagelijks leven heel bewust om te gaan met milieu en natuur. Vanuit onze visie hebben we zorg te dragen voor de schepping.

Het gros van de boeren in Nederland is niet-biologisch. Dat wil echter niet zeggen, dat wij geen kwaliteit leveren. We moeten aan veel regels voldoen en de melk wordt gecontroleerd op allerlei zaken als eiwitten/vetten en celgetal enzovoort.
Als je besluit om voortaan biologisch te gaan boeren, is dat heel ingrijpend. Je krijgt weliswaar wat meer voor de melk, maar je moet dan ook voldoen aan nóg meer regels. Je moet biologische brokken gaan voeren, die véél duurder zijn. Je mag geen kunstmest meer strooien, geen gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, nauwelijks medicijnen. Voor wie een beetje besef heeft waar het over gaat, begrijpt dat het erg moeilijk kan zijn om niets in je handen te hebben als er problemen zijn. En er moet toch brood op de plank zijn (en nog wel wat meer..).
Wijzelf spuiten niet zo snel tegen onkruid en we gebruiken alleen medicijnen als het echt nodig is. De grond is bij ons zware klei, dus het verbouwen van andere (voer)gewassen, zoals veel bioboeren doen, is erg moeilijk. Ook schoffelen tussen b.v. de mais is hier erg lastig, bijna niet door te komen.
Wat ik wel erg vindt, is als boeren er echt een rotzooitje van maken en maar wat aan sjoemelen. Dit zorgt met name voor een slecht imago van de boeren. Maar er is ook veel onwetendheid.

Een heel ander gebeuren is dan nog de biologisch-dynamische landbouw.
Hierbij wordt rekening gehouden met de aarde, de maan, de zon en zelfs de sterren. In hun visie hebben de hemellichamen invloed op de groei van de gewassen. Ze gebruiken speciale preparaten om de vitaliteit van de gewassen en de bodem te bevorderen. Hierbij moet je denken aan een koeienhoorn(de runderen uit de bio/dyn. sector hebben altijd de hoorns nog, dit is een voorwaarde; veel bioboeren hebben dit ook, maar is daar geen voorwaarde) die afgebroken is en die gevuld wordt met mest en dan begraven wordt. Veel in de dynamische landbouw is geestelijk of spiritueel van aard.  Je kunt dat ook al zien aan het keurmerk van de biol/dynamische landbouw: Demeter. Demeter is de godin van de vruchtbaarheid. Voor ons als christenen is de dynamisch landbouw een stap te ver.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om volledig te zijn met dit verhaal. Deze blog is laagdrempelig bedoeld, en jullie zullen wel snappen dat ik maar enkele dingen heb aangetipt. Maar ik denk er goed aan te doen om hier iets over te schrijven en zo te verduidelijken. Het is mij nl. gebleken dat veel mensen niet het verschil tussen het een en ander weten. En het lijkt me eerlijk om te laten zien hoe wij erin staan.

Hoe het ook zij: Gewoon boer of bioboer, het is vaak hard werken voor een beetje. Wij leunen niet de hele dag op een hekje!


Oh, rest mij nog het doorgeven van de Award:
Dat doe ik aan Nena: Eenvoudig geluk.
en aan Helena: Hollandse klei,
en aan Thara: Thara's ditjes en datjes
Alledrie zijn ze nog niet zo heel lang geleden begonnen met bloggen en ik lees erg graag bij hen.

Nu ik het dan toch over het bloggen heb: naast de waardering van de awards (en nu moeten jullie maar even ophouden daarmee hoor, ik zou ervan naast mijn schoenen gaan  lopen), geven jullie mij ook steeds waardering door volger te worden én jullie reacties. Ik wil ook nog alle anonieme lezers (waaronder familie) bedanken. Het totaal aantal bezoekers maakt mij verlegen, maar is ook een grote stimulans!

17 opmerkingen:

  1. Jolanda, van harte met je award! Je schrijft ook leuke (en ook informatieve) berichten. En ik heb bewondering voor boeren, bio of niet. Komt mede door het beroep van pap: hij was dierenarts die zijn vak met veel liefde uitoefende. Zelf geef ik trouwens zoveel mogelijk de voorkeur aan bio producten als ik boodschappen doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) lekker blogje weer en ik reageer dan wel niet altijd , ik kom wel graag zo bij je lezen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O, bloos, bloos, dank je wel voor de award! En wat betreft biologisch boeren, onze overburen zijn geen biologische melkveehouders, maar ik zie elke dag hoe goed ze voor hun dames zorgen. Ik vind het daarom super dat je via een blog laat zien hoe het er aan toe gaat, want heel veel mensen hebben inderdaad geen idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd met je award enne ... bedankt voor de dueilijke uitleg! Van dat dynamische gedoe wist ik eigenlijk helemaal niets, hihi.

    greotjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je award! Zoals ik je al vertelde vind ik het heel leuk hoe je ons "leken" mee laat kijken op de boerderij!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gefeliciteerd met je award, en niet biologische boeren moeten er ook zijn want ik geloof echt niet dat het beter is.
    Als je het mag geloven eet iedereen bijna biologisch en dan vraag ik mij af waarom is het dan duurder dan niet biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je award! 'k Ga ook eens een kijkje nemen bij de blogs die je noemde!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. gefeliciteerd met je award, kom ook graag even bij jou op je blog om te lezen vindt het interessant.

    fijne week
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De award is je van harte gegund! Ik geloof absoluut in biologisch maar niet als het ten koste van alles moet. Dat klinkt natuurlijk wel gek maar als de biologische broccoli uit Spanje moet komen omdat wij ten alle tijde broccoli willen eten, is het mij dat dus niet waard. Ik vind dat je als land ook zelfvoorzienend moet zijn, en dus vind ik het belangrijker dat de produkten uit NL komen dan dat ze biologisch zijn. We maken onszelf namelijk veel te afhankelijk als we alles uit het buitenland moeten halen. Dus alleen maar veel respect voor jullie want in Nederland wordt het de boeren niet makkelijk gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gefeliciteerd met jouw award :-)
    Ik vind het gaaf dat je een kijkje geeft in jullie leven op de boerderij. Als tiener had ik veel vrienden die van een boerderij kwamen, geweldig was het om bij hun in de hooizolder te spelen en zoveel dieren om je heen te zien en te kunnen aaien. Dit blogbericht van jou is voor mij erg leerzaam en goed om te weten.
    Groetjes, NLS

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi stukje! Als je op die manier boert, doe je het volgens mij helemaal goed!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Proficiat met je Award! En met je volgers natuurlijk! Je doet dat allemaal héél goed evenals het niet bio boeren ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik hoop gewoon dat boerderijen zoals die van jullie het imago wat kunnen opkrikken ! Doe zo verder !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gefeliciteerd met je award!

    En interessant om te lezen, dit logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gefeliciteerd met je award!

    En dankje om hem aan mij door te geven! Moest hij niet van jou komen, had je hem zeker van mij doorgekregen want ik vind je blog heel leuk om te lezen en boordevol interessante info.
    Nu ga ik er nog even over nadenken en binnenkort wijd ik er een logje aan!
    groetjes,
    Nena

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieverd dat maakt niets uit.
    En wat ik bedoelde was JUIST dat jij niet over praat of denkt maar doet.

    Veel bloggers (waaronder ik soms ook) moet er echt over nadenken. Het zit bij ons niet in het bloed.
    Je doet wat je kunt en dat is bij jou overduidelijk.
    Ik ben een fan.
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. gefeliciteerd met deze opsteker.. en wat een goede blog heb je geschreven. Weer van geleerd. Want inderdaad, wist ik dat niet.
    Verhelderend ook, dit zijn nl. dingen die ik wel wil weten.
    Hartelijke groeten en veel zegen met jullie werk. Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...