Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 4 mei 2011

Boerenverdriet

Je hebt in de tuin wel onkruid (ja, jullie ook?). Eén ervan is zevenblad, ofwel tuinmansverdriet.
Er is ook boerenverdriet. Daarover gaat dit stukje.

Wij zijn gek op vogels. In de tuin, in de volière, in het weiland... Maar alles waar 'te' voor staat is niet meer leuk.
Te veel ganzen. Ganzen zijn op zich prachtige beesten. En ik vind het altijd een machtig gezicht als je ze ziet vliegen in een v-vorm.
Honderden winterganzen waren er wel in ons weiland. Winterganzen, daar is het beleid voor dat we die gastvrij ontvangen. Er zijn daarvoor gebieden aangewezen, boeren die daar hun bedrijf hebben krijgen daar ook wat schadevergoeding voor. Wij krijgen echter niets, ook al zitten we hier tussen de grote rivieren (Bommelerwaard), wat erg aantrekkelijk is voor die beesten natuurlijk. Er zijn ook wel veel meer ganzen bijgekomen de laatste jaren. De populaties in Nederland zijn sinds de jaren 70 verachtvoudigd.

Maar zomerganzen, dat is een ander verhaal. Dat zijn ganzen die hier het jaar rond blijven en hier broeden. Ganzen die eigenlijk zouden moeten broeden in het noorden van Europa, maar steeds meer hier blijven om te broeden.
Het is echt een probleem geworden. Ieder jaar komen er meer broedparen bij. Ze eten veel en inefficiënt: Driekwart ervan wordt onverbruikt weer uitgepoept. Met hun zwemvliezen vertrappen ze het overige gras en een vervuilde wei blijft achter.
Eigenlijk worden de ganzen geacht om te fourageren in de natuurgebieden, waarvan Nederland er steeds meer krijgt. Natuurbeheerders krijgen massa 's geld. Waar het voor gebruikt wordt, weet ik niet, maar niet voor beheer van hun gebieden. Het zijn nl. wildernissen geworden, geen wonder dat de gans daar niet wil eten. De ganzen laten zich niet dwingen en eten veel liever van het smakelijke, eiwitrijke gras van de boeren. Dat de boer daarbij (veel!) schade lijdt, omdat hij minder voer overhoudt voor zijn koeien, daar bekommeren zij zich niet om. Boeren die nabij natuurgebieden wonen lijden enorme schade. Gelukkig grenst ons weiland niet aan zo'n gebied, maar er zijn er hier ook steeds meer. Grauwe ganzen en ook de agressieve Canadese ganzen. Toen wij onlangs gekuild hebben, hadden we toch een derde tot de helft minder gras! Vooral de percelen langs de watergangen brengen minder op.

Het enige wat wij mogen doen, is ganzen verjagen. Dat wij daarbij dan ook de kieviten, de grutto's, wulpen en scholeksters verjagen is natuurlijk in tegenstelling met het beleid van natuurliefhebbers om de nesten van deze prachtige weidevogels te beschermen. Bovendien heeft het weinig zin, want tegen de tijd dat Farmer weer terug op het erf is, zijn de ganzen alweer terug, al dan niet op een ander perceel, of dat van de buren, die er evenmin blij mee zijn. Eieren schudden mag alleen maar als er toestemming is, en ze hebben hun nesten vooral aan de overkant van de wetering, tegen de spoordijk. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten laten ook geen mensen/vrijwilligers toe om dit ter hand te nemen.
Afschieten mag alleen in speciale gevallen en moet worden aangevraagd. Voor wie dat zielig vindt: vliegen sla je ook dood. Natuurlijk heb je daarbij een heel ander gevoel; dat vind ik ook. Maar als iets een plaag wordt, moet er ingegrepen worden. Inmiddels zijn er echter in zo'n rap tempo zo'n groot aantal ganzen bijgekomen, dat het afschieten van enkele ganzen maar een druppel op de gloeiende plaat is. Bovendien schijnt dat in de samenleving gevoelig te liggen, al vraag ik me af of dit niet door een heel klein aantal mensen wordt gezegd met een heel grote mond. Er zijn al diverse gesprekken geweest tussen de belandhebbende organisaties, maar hebben tot nog toe nergens toe geleid.

Geen grappig en leuk verhaal deze keer. Maar het leek me niet eerlijk om alleen maar de leuke kanten van het boerenleven te laten zien. En het gaat trouwens niet alleen de boeren aan, al krijgen wij al snel de zwartepiet toegespeeld. Pas nog hoorde ik over een fervent vogelaar, die ook vond dat ze al veel te lang hebben gewacht met het afschieten van de ganzen. Ze domineren de andere vogels, waarvan een heel stel het toch al moeilijk had.

Voor de geïnteresseerden verwijs ik nog naar dit commentaar en deze samenvatting  uit de Boerderij.

17 opmerkingen:

  1. Ook hier zitten ganzen,in het water dan.
    Ze krijgen elk jaar een heel kroost en jagen de andere vogels weg.
    Alleen tegen de Zwaan moet hij het afleggen.
    Toen ze hier nog niet waren(een jaar of 4 geleden) zaten hier veel meer eenden e.d.
    Soms vind ik de liefde voor vogels ook wel te ver gaan.
    Ze zullen echt niet uitsterven.
    En net wat je zegt aan de andere vogels wordt niet gedacht.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen leuk verhaal,
    maar je hebt wel een leuke blog!
    'k Kwam via Onder de knotwilg hier terecht en ik ga je volgen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En een bordje "Verboden toegang!" heeft ook weinig zin he! Hoe zou je dat moeten schrijven in ganzentaal? Ik maak dan wel een grapje maar ik zie ook de scheefheid van dit alles in hoor! Hoe kan men nu verwachten dat ganzen alleen in de toegewezen gebieden gaan broeden. Ik begreep dat dit rond Schiphol ook al zo'n probleem is. Als ze werkelijk iets aan het probleem willen doen, moeten ze goed naar de oorzaken kijken, en niet blijven zoeken naar korte termijn-oplossingen. Maar ja, dan moet zo'm ambtenaar echt gaan nadenken......en dat is vermoeiend.
    Ik snap je frustratie heel goed, hopelijk komt er op korte termijn toch een oplossing voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alles waar 'te' voor staat is niet goed ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. LEEUWARDEN - Acht organisaties uit de natuur- en landbouwsector zijn het erover eens dat de grauwe gans in ons land drastisch moet worden aangepakt.

    Er zijn nu zo'n tweehonderdduizend van deze vogels, die niet alleen de winter maar ook de zomer in ons land doorbrengen. Omdat de ze boeren tot last zijn, moeten er honderdduizend worden gedood.

    Dit stond vandaag in de leeuwarder courant.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen dat je daar echt niet blij van wordt... Vooral omdat je niet echt serieus genomen lijkt te worden.

    Wat betreft de award: je mag h'm doorgeven, maar als je daar geen zin in hebt mag je h'm zien als waardering :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeieavond, wat vervelend die ganzen!
    Hier zijn het vooral teveel duiven...maar ja dat is een ander
    verhaal....
    Ik wou je even wat vragen over dat ander verdriet: zevenblad of tuinmansverdriet..
    Weet jij hoe je dat uit je tuin kan
    krijgen? Als je er eentje uittrekt
    en je hebt de wortel niet goed mee
    staan er kort nadien een hele hoop nieuwe plantjes die alles overwoekeren....ze zeggen wel dat je dat plantje kan eten maar ik denk dat mijn huisgenoten dat niet
    zo gaan appreciëren als ik dat op
    tafel zet :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Allemaal bedankt voor jullie reacties, en @ Corine: Welkom!

    @ Verg(r)eetmenietje: Zevenblad kun je bijna niet meer wegkrijgen. Wij hebben het ook geprobeerd, heel rigoureus, met de hand. Maar het is toch teruggekomen, hoewel het een stuk minder is geworden.
    Je kunt het idd eten, schijnt te smaken naar peterselie. 'k Wil het zelf ook nog eens proberen. Kijk ook eens hier: http://www.tuin-wiki.nl/Main/Zevenblad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jammer natuurlijk voor die ganzen maar ik hoop toch dat ze voor jullie gauw maatregelen gaan treffen!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je wel hoor voor het snelle
    antwoord en de website, heb het
    al eens vlug diagonaal gelezen maar
    heb de site bij mijn favorieten gezet zodat ik het eens rustig kan
    doorlezen...Hoop dat er snel een
    oplossing komt voor het ganzenprobleem!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zevenblad is echt een probleem ook in mijn tuin! Hoewel ik (en mijn boer) nergens bestrijdingsmiddel voor gebruik krijg je dit niet weg zonder. Met die (rot)ganzen al net zo, wij hebben vooral de agressieve nijlgans op het land. Moet snel iets aan gedaan worden! Groeten Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een ganzenleed. Voor mijn buurman boeren geldt hetzelfde. Ik kan buurman vaak met honden vanuit mijn raam zien om de ganzen te verjagen. Als hij een half uur binnen is zijn ze weer terug. In het begin (wij onwetenden) was het wel een grappig gezicht. Maar overal waar 'te' voor staat is niet goed. Hopelijk komt er snel een oplossing.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, wat kan ik me dat voorstellen dat je die beesten niet meer zien of luchten kan.
    Ik woon ook in het boerenland en zie inderdaad enorm veel ganzen op het land. Ik vind het altijd zo sneu voor de boeren, al die regeltjes en voorschriften, je zou er naar van worden. Maar die ganzen, van mij mogen ze in grote getalen worden afgeschoten...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ Jolanda; Dat vind ik een flauwe reactie. 'Dan moet zo'n ambtenaar echt gaan nadenken en dat is vermoeiend'. Alsof dit door 'een ambtenaar' wordt bepaald! Het is een ingewikkelde kwestie waarbij veel belangen gelden en die ook nog eens erg gevoelige ligt in onze huidige tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je kunt er een schadevergoeding voor krijgen, mijn broer boert ook in de Bommelerwaard en krijgt het wel.Geertje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ Geertje: Bedankt voor je reactie!
    We wilden dat idd gaan aanvragen, ondanks de administratieve rompslomp die het geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eieren schudden lijkt me de meest vriendelijke oplossing, ook op schieten ben ik niet tegen. Scharreliger vlees kun je niet krijgen imho en inderdaad zoveel ganzen brengen de vogelstand uit evenwicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...