Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 25 mei 2011

Heimwee naar mijn Krups en aardbeismoothie

Na ruim 19 jaar trouwe dienst heeft hij het opgegeven, mijn Krups koffiezetapparaat.
Ooit een nieuwe kan voor gekocht maar verder nooit de dienst geweigerd. Tot vorige week.
Het lampje ging braaf branden, maar doorlopen, ho maar. Uit en aan gezet... door elkaar gerammeld... Gekeken of de stekker er wel in zat...(ja dûh, anders brandt het lampje niet...wat kan een mens snugger zijn op zulke momenten), stekker er nog maar eens uit en in gedaan (bij de magnetron helpt dat wel) - niets!

Geen nood, dacht ik, 'k heb immers een leuk apparaatje extra? Dat had ik vorig jaar bij elkaar gespaard bij een bekend bouwbedrijf. Mooi, kan ik die eens gaan uitproberen.

Nou, ik heb er nu al voortdurend ruzie mee! Geen wonder dat ze zo'n ding kado doen....wie wil die nou hebben?? Voorheen was even koffiezetten een fluitje van een cent, iets wat zo ongeveer op de automatische piloot ging. Maar nu is het iedere keer een gevecht om een lekker bakkie troost te krijgen. De kan is akelig rond, dat schenkt heel lastig. Van het filterzakje (nr. 4) moet ik een rand afknippen, anders past hij niet. De maattabel klopt van geen kant, want met 3 water krijg ik niet eens 2 mokken vol. (Wat anders wel is, ik gebruik nl. gekookte melk in de extra sterke koffie.)
Er staat dat het apparaat geschikt is voor 15 kopjes. Nou, dan mag ik het speelgoedservies wel pakken, want dat redt hij nooit. Ronduit lastig is alleen al het openen van de filterhouder, plus het ook weer dicht doen....
Moet ik nog doorgaan? Het is wel duidelijk, ik heb zoooo'n heimwee naar mijn ouwe Krups!

En dat is nog niet alles. Mijn waterkoker heeft ook al kuren. Soms gaat hij zomaar uit, terwijl hij bezig is. Dan draai ik even aan de kan en gelukkig, daar gaat het lichtje weer aan en verwarmt hij verder.
Dus elke keer als ik water voor de thee wil hebben, bekijk ik het ding met argusogen: heeft hij wel echt het water gekookt?
Akelige apparaten ook. Ik zei al dat ik mijn fluitketel maar weer opzoek. Heb ik gelijk meer ruimte op mijn aanrecht. En koffie kun je ook zelf opgieten (maar daar mis ik de handige spulletjes voor). Mijn tegenwoordige hang naar nostalgie doet mij bijna besluiten om het voortaan maar zo te doen. Maar ja, het schijnt toch dat de waterkoker minder energie gebruikt en het gaat zo lekker snel...

Wat een verhaal alweer!
En ik wil nog zoveel andere dingen vertellen...

Bijvoorbeeld dat de eerste aardbeien goed zijn en ik alweer jam heb gemaakt. En aardbeislagroomtaart. En smoothies met lekker veel aardbeien. Daar heb je legio recepten voor, voor die smoothies. Maar Oudste Dochter doet het altijd heel simpel, zonder allerlei toeters en bellen (ingrediënten die je net niet in huis hebt of onnodig veel kosten). Zij is ermee begonnen en meestal is zij ook degene die het klaarmaakt. Wij gebruiken het nogal eens als toetje. Het voordeel van zo'n smoothie is dat ook de kinderen die bepaald fruit niet lusten, het in een smoothie wel opdrinken en zo krijgen ze toch de nodige vitamines weer binnen!
Ze doet het altijd zo:
Ze vult de blender met in stukjes gesneden fruit.
Net wat we hebben liggen: banaan, appel, sinaasappel, aarbei, kiwi...
Dan laat ze hem eerst draaien.
Dan yoghurt erbij schenken en weer laten draaien.
Beetje suiker voegt ze alleen toe als 't echt tamelijk zuur is.
Eventueel kun je er een lepeltje honing bij doen.
Deze kan zit helemaal vol, dan hebben we net allemaal een beker.
Ze doet het zonder afmeten, gewoon op de bonnefooi.
Het kan nooit mislukken eigenlijk!

16 opmerkingen:

  1. Uhm... mag ik langs komen? Al die aardbeien... Jammie.
    Gr,Jul

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vervelend van je koffieapparaat, zelf heb ik 1 van D.E. Nog zoeen op zolder staan voor de onderdelen of om te gebruiken. De mijne is inmiddels 23 jaar. Lekker he al dat fruit. Hier komen ook steeds meer aardbeien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk: koffie zelf opschenken! En smoothies, daar breng je me op een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben ons koffiezet apparaat alleen voor de visite omdat we geen van beide koffie drinken...

    Mmmm, lekker hoor zo'n smoothie, en net wat je zegt zo krijg je ongemerkt toch je vitamientjes binnen!

    Groetjes Tineke (gewoon van onder de knotwilg, maar blogger heeft kuren en ik kan dus alleen anoniem reageren...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Grappig hoe je alles blogt!Ik herken er veel van:)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Praat niet iver koffieapparaten...Kocht een duurdere en kon hem terug brengen,en dat deden we. Dom ding,zelfde probleem als jou,te winig koffie. Gewoon een hele goedkope gekocht en die doet het perfect,(laat'ie het niet horen).
    Heerlijke aardbeien zeg,smoothies zijn ze hier ook wild van.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. M M M heerlijk zeg zo'n smoothie ;)
    Je brengt me op een idee...
    Is proberen of ik een blender op de kop kan tikken!

    Enne, tja je koffiezetapparaat, op z'n tijd een bakkie is toch echt wel lekker. Missen kun je 'em dan eigenlijk niet...
    Ik zou als ik jou was gewoon lekker een nieuwe KRUPS gaan halen...
    Je blijft er naar terug verlangen, toch?

    Suc6 ermee, we horen het wel?

    Groeten, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmmm die smoothies ! Lekker!
    Ja die koffiezet, ik denk dat
    de mijne ook binnenkort op pensioen
    gaat...hij zucht gewoon telkens
    hij een beetje doorloopt :)
    Ik moet hem heel regelmatig ontkalken of hij neemt niet alle
    water meer en heb je echte italiaanse koffie :) heel ergh sterk dus....
    Heb ook een vervanger staan maar
    die heeft ook regelmatig kuren, je beschrijft hem precies in je logje...
    liefs en nog een fijne avond...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat ziet er lekker uit! Zo'n smoothie wil ik ook wel :)
    Hartelijke groeten,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van echte koffiekenners heb ik wel begrepen dat zelf opgeschonken koffie het allerlekkerst is... toch een ideetje?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ja lekker he die aardbeien en smoothies ook natuurlijk, soms maak ik in de zomer een ietwat ongezondere ipv yogurt doe ik er dan vanilleijs en soms zelfs ook nog slagroom bij te lekker voor woorden en oh zo slecht voor de lijn!
    ja en van de koffie opschenken is het lekkerst op rommelmarkten vind je meestal de filters hiervoor nog wel. alhoewel ze zijn ook nog bij de blokker te koop voor bijna niets.
    ik weet eigenlijk niet of de waterkoker voordeliger is gas is goedkoper dan electra en zo snel vind ik ze nu ook weer niet. Asl deze 2 apparaten bij het loodje leggen ga ik over op de fluitketel.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Smoothies, lekker!!! Maak het tegenwoordig vaak als lunch tussen de middag! Maar als toetje is het ook lekker!
    Koffiezetten doe ik dmv opgieten...en water koken met een ketel, in het verleden had ik daar wel apparaten voor, maar ik had toen een erg klein aanrecht en mede door het nostalgische gevoel heb ik de 'rommel' toen weggedaan.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. zeg,Spilletje, zitten de stekker van het koffiezetapparaat en die van de waterkoker soms in één stopcontact?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ RiaN: Haha, nee hoor, verschillende.
    Iedereen bedankt voor de reacties en inbreng. Jullie weten nu wel waar ik naar ga kijken op de rommelmarkt komende zaterdag...
    Ik moet toch altijd bij de melk blijven wachten, waarom dan niet water opgieten?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Koffie opschenken heb ik ook geprobeerd, maar bij mij smaakte het niet lekker. Maar misschien heb ik iets fout gedaan.

    Ik heb nu een filter apparaat, dat goed bevalt. De Senseo heb ik de deur uit gedaan.

    Ik benijd je om je aardbeien!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hmm, misschien een nieuwe krups ... voor vaderdag ofzo ? aardbeien en smoothies zijn hier nu niet zo favoriet, dus dat onderwerp laat ik maar even passeren ;-) maar zo'n bakkie troost op z'n tijd kan zooo deugd doen ...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...