Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 20 mei 2011

Koeien halen

Een poosje geleden kreeg ik een mailtje van een mevrouw, waarin zij haar waardering uitsprak over hoe ik probeer over het boerenleven te vertellen (en dat waardeerde ik weer zeer ;-)).
Zij vertelde in die mail ook, dat  ze eens een kind op bezoek had, dat werkelijk niet wist, dat melk van een koe komt. (Dat  komt uit de winkel, en de fabriek...) Dat bracht mij op het idee om ook iets over het melken te laten zien.
Ik wil dat doen in twee delen; vandaag over het halen van de koeien uit het weiland en volgende keer hoop ik foto's te hebben van de melkput.

Dat halen van de koeien is iets wat elke dag terugkomt, zolang de koeien buiten lopen. Dat dit niet voor iedereen vanzelf spreekt, ondervond Ouste Dochter afgelopen winter. Zij liep stage in de stad en daar waren enkele collega's stomverbaasd dat die koeien wel elke dag gemoken werden! Moet dat élke dag?? Ja, twee keer per dag.... zei mijn dochter. Twéé keer?? Daar hadden ze nog nooit bij stilgestaan.
(Dan heb je ook nog boeren die 3 x per dag melken én je hebt er tegenwoordig ook nog die een robot hebben.)
Wij kunnen het ons nauwelijks voorstellen, dat mensen/kinderen dat niet weten. Ik denk dat we 't ze niet eens kwalijk kunnen nemen. Aan de andere kant is daaraan te zien hoe ver de natuurlijke dingen soms van mensen af kunnen staan.

's Morgens haalt mijn Farmer de koeien zelf, maar 's avonds doen dochter en ik het zo'n beetje bij toerbeurt. Wie gaat de koeien halen? is het dan net na het eten.

Dit was gisteren, veel koeien waren al binnen.
Deze staan nog bij de pomp,
nog even een slokje water...

Ik jaag eerst de koeien die nog lekker liggen overeind, terwijl we naar achteren lopen.
Sommigen gaan al overeind als ze ons aan zien komen,
anderen denken: 't zal mijn tijd wel duren...
En die jaag ik op; Vooruit...hóp!
Hèhè.

Want als ze dan net overeind zijn, moeten ze eerst even...eh, je weet wel....

Wat heeft Oudste Zoon daar nou?
 
Het is een lieveheersbeestje...

Tussen de vlaaien laverend gaan we op de stal aan.

Als de laatste binnen is, doen we de deuren dicht.
Na het melken gaan ze weer naar buiten.
En ik ga weer naar binnen, zometeen moeten de jongens naar bed.

De combinatie van de jongens en die koeien, maakt dat ik dit stukje besluit met een zelfbedacht liedje, wat ik vaak voor  (en met...) Jongste zing, op de wijs van Poesje mauw.
Het lijkt wat onbenullig om het hier op het blog op te schrijven, maar ach, misschien vinden jullie 't ook wel leuk, zingen is goed voor de taalontwikkeling van je (klein)kinderen:

Koetje boe,
moeh, moeh, moeh,
Kom eens gauw naar (Jongste) toe.
Dan gaan wij
allebei
vrolijk springen in de wei!


19 opmerkingen:

  1. Leuk dat je dit weer zo laat zien! Ik ben volger van je en mijn moeder leest ook bij mij mee. Laatst kwam ze tot haar verbazing zomaar op louw blog. ( geklikt natuurlijk, maar dat moest ik haar nog ff uitleggen). Het leuke is dat zij op de boerderij is opgegroeid. Dus vind ze het helemaal geweldig jouw blog te lezen. Ze heeft het er dan ook vaak over wat je nu weer schreef! Dankjewel voor al deze informatie. En dat je het dan ook nog zo gezellig beschrijft is mooi meegnomen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig geweldig, oooh wat kan ik zo'n blogje waarderen enne dat liedje, ik ga dadelijk naar m'n zorgboerderij op de fiets, hoor je me al ? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn pa was dierenarts, en als klein meisje mocht ik vroeger vaker mee. Ik weet dus waar de melk vandaan komt ;-) maar kan me ook nog goed herinneren dat een nichtje ooit eens zei: witte eieren komen dus van kippen, dan komen de bruine dus van de hanen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi logje! met leuke fotookes..
    Ik geniet elke keer weer van je blog...
    Tja, kan er me wel iets bij voorstellen dat de kinderen tegenwoordig niet meer weten vanwaar de melk komt..
    heel veel liefs en een fijne dag
    toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om dit te zien.
    Dochterlief werkt nu over de boerderij, en heeft ook net uitleg gehad dat de melk van de koe komt.
    Dus alle toetjes die op tafel komen zijn nu VAN DE KOE.
    Jammer dat kinderen er zou weinig meer van mee krijgen.
    Daarom heb ik ook wat groenten in de tuin staan, om haar te laten zien dat niet alles uit de supermarkt komt.
    Ik geniet ook altijd erg van je stukjes.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hoi jolanda, leuk stukje zo, en met foto's.
    ik vroeg me af hoe laat haal je de koeien op?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk stukje weer! Raar he, dat kinderen echt niet meer weten waar die melk vandaan komt. Maar ja, als ze altijd maar optimel krijgen of yoki, dan vragen ze het zich misschien helemaal niet af. Want dat lijkt natuurlijk in de verste verte niet meer op melk-produkt. Ik zal het mijn kinderen eens vragen vanmiddag, even checken of zij het wel weten, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat kan ik hier van genieten! Het liedje ga ik zeker introduceren bij mijn jongens. Onze overburen zijn koeienboeren (pardon melkveehouders). Toen de kinderen nog niet naar school gingen gingen we bijna elke dag even naar de stal en nu ze groter zijn mogen ze vaak mee de koeien naar binnen halen. Ik ben heeeel blij met mijn buren en de leuke tijd die mijn kinderen (en ik) dankzij hun hebben. Ik ben benieuwd naar je deel 2 van het melken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, mijn klein baasje vind het een heel leuk liedje! Hij zit op mijn schoot achter de laptop en vind ook de foto's prachtig!!
    Erg leuk om te lezen!!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben zelf van boere komaf, maar heb het vaker gehoord dat kinderen niet meer weten waar de melk vandaan komt. Dus dit is een wijze les. Mooi hoor die foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. :-) Gelukkig wist ik dit wel - mijn vader moest als kind gaan werken op de omliggende boerderijen en zat vol verhalen - maar nu ben ik getrouwd met een stadsjongen en die wil maar niet geloven dat koeien eerst een kalfje moeten krijgen voor ze melk gaan geven - Ik hoop mijn kinderen toch 'iets' mee te geven van het buitenleven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuke foto's - vooral die van 't lieveheersbeestje ;)
    En wat heb je er een grappig liedje bij verzonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk stukje weer! Denk meteen weer aan de keren dat we op een boerderijcamping waren of op een fokveedag. Heerlijke verse melk drinken. Want dat is toch pas échte melk hé?! We hopen onze kleine meid ook zoveel mogelijk mee te geven waar melk maar ook groente/ fruit etc. vandaan komt!

    Groetjes Tineke

    O ja, het liedje gaan we natuurlijk meteen zingen als ze straks uit bed is :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik blijf je stukjes met plezier lezen! Mooie foto's heb je er ook weer bij gezet.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O dat liedje aan het einde, ik ga het morgen direct et mijn dochter zingen. Ze zal het prachtig vinden!! Bedankt dat je het met ons wilde delen...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bedankt voor al jullie reacties!
    @ Inge: Bruine eieren van de haan..die had ik nog nooit gehoord!
    @ Sprokkelvrouw: Farmer melkt om ca. 6 uur, dus 's morgens is hij om half 6 eruit. En na het avondeten gaan we gelijk de koeien halen. Meestal zijn er wel genoeg binnen voor de eerste ronde, zodat Farmer gelijk kan beginnen met melken.
    @ Helena; je mag best koeienboer zeggen hoor!
    @ ChoCho; ook al zoiets...maar een vrouw kan ook pas melk geven als haar baby er is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat heerlijk om zo je verhaal te lezen! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lachen!
    En weer eens heel wat anders dan wat ik dagelijks zie.

    Ik heb je trouwens een award gegeven op mijn blog, kijk eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat was ik dus net, (met die award) alleen is er iets misgegaan...
    Maar goed, je verdient het.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...