Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 11 mei 2011

Poten, verspenen en beregenen

Telkens tussendoor zijn we druk geweest met de moestuin. Mijn schoonouders hebben de boontjes gelegd, zij eten ook mee van de opbrengst van de tuin. Ze wonen op hetzelfde erf en schoffelen vaker dan wij het zelf doen. De snijbonen waren vorige week al gelegd. De aardappels en uien zijn gepoot en gisteren hebben we de gezaaide prei en paprika uitgepoot. Mijn Farmer was nog wat bessenstruiken wezen halen en bracht ook nog koolplanten mee én een nieuwe rabarberplant!
Ik had gisteren nog eens rondgesnuffeld op internet en las ergens dat rabarber om de 8 jaar ongeveer verpoot en verjongd moet worden. En dat hij in droge perioden extra water behoeft. Geen wonder dus, dat onze plant het niet meer zo goed deed... Nu wil ik dus de oude plant eruit halen, in enkele stukken verdelen en opnieuw poten. Dan kunnen die samen met de mooie nieuwe plant op een hoekje bij de koolplanten. Ik ga vandaag nog op zoek naar een beetje gedroogde koemest, dat wordt dus koeien halen met schepje en zak ;-). Dat doe ik dan een beetje door de grond heen, de wortels mogen niet direct in aanraking komen met de mest. Het komende seizoen zullen we waarschijnlijk nog geen rabarber hebben, je mag nl. geen roofbouw plegen op de planten, er moeten altijd 3 à 4 stengels overblijven. Maar hopelijk volgend jaar des te meer! Rabarberstengels moet je trouwens altijd afdraaien en niet snijden.

Ik had ook nog wat bloemensoorten gezaaid, waaronder boerenorchidee. Ik wist niet eens dat die bestonden maar zag een zakje zaad ervan en het leek me leuk om te proberen. Het zaad waas minuscuul klein, maar is heel goed opgekomen. Dus heb ik ze verspeend.
Ieder kluitje had wel minimaal 5 plantjes.
Voorzichtig losmaken en ieder plantje in een apart vakje gezet.

Er sneuvelden wel wat, maar met zo'n groot aantal is dat onvermijdelijk
en ook niet zo erg.
Er zijn er nog genoeg over.
Ze kunnen weer wortelen en groeien.

Het blijft maar droog. Omdat we geen overjarige graskuil meer hebben, heeft Farmer toch maar de beregening aangezet. Wat een werk brengt dat met zich mee. Om de 3 uur moet die worden verplaatst. Farmer maakt er een sport van om het zo snel mogelijk te doen, binnen een half uur is hij er weer mee klaar. Er gaat heel wat dieselolie doorheen op een dag. Kosten zijn waarschijnlijk al gauw tegen de 100 euro per dag...

Hoewel het land dus snakt naar regen, genieten we toch van het mooie weer. Er is geen tijd van het jaar dat het zo plezierig is om buiten te eten, omdat er nog niet zoveel wespen en vliegen zijn. 

11 opmerkingen:

  1. Weer genoeg te doen, zo te lezen. En geniet se! ´t Is inderdaad prima buiten- leef- weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zijn we ook voortdurend met water aan de slag. Wij hebben een pomp in de vaart voor water. En een waterpomp maar de put was leeg, kan je zien hoe droog het is. Vannacht heeft het toch gelukkig wat geregend hier, maar niet genoeg. Ben wel benieuwd naar de boeren orchidee. Had er ook nog nooit van gehoord. Ik ga dat emmertje vast ook vaker gebruiken van tupperware.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, 't is hartstikke droog, en ons 1e watervat (4000 liter) is al leeg. En 2e kunnen we niet gebruiken omdat de pomp kapot is ... Hier heeft 't trouwens alleen eventjes gedrupt, niks regen of onweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Vind het fijn om te lezen over jullie boerenleven....daar denk je anders als dorpsmens zo weinig aan! Als ik eerlijk ben...dan krijg ik juist altijd gelijk een vakantiegevoel als je blog op de laptop verschijnt....wij proberen nl. vaak op een boerderij op vakantie te gaan...Maar er zit voor jullie natuurlijk veel werk aan, en een afhankelijk leven, het weer heb je niet in de hand.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook nog nooit gehoord van een boerenorchidee. 'k Ben benieuwd!

    En alles is zo droog hé?! Het land snakt naar regen, alleen de mens niet :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop voor jullie dat er gauw een fikse bui zal vallen. Hier heeft het vannacht geonweerd en geregend, maar toen ik vanmorgen met de honden wandelde was daar niets meer van te zien. Ik loop vaak tussen de maisvelden op een pad, dat voor het grootste gedeelte uit zand bestaat. Het zand stuift dat het een lieve lust is, zo droog is het! Dus die bui van vannacht heeft niks opgeleverd :(
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een hoop stekjes en wat zullen jullie lekker eten van de zomer zeg!!!

    En die droogte ach praat me er niet van. Ik vind het al een karwei om mijn tuin steeds te besproeien, laat staan zo'n zoveel land!

    Ben benieuwd hoe straks je paprika's eruit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Corine: wat leuk dat je een vakantiegevoel krijgt bij mijn blog... dat betekent dus dat wij altijd vakantie hebben ;-)
    @ Gerreke: Wij zijn ook benieuwd naar de paprika, dit hebben we voor het eerst gezaaid.

    Vanmiddag hoorden we dat ze voor het weekend regen aangeven, we hopen dat het ook echt komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Regen en water??? Wij snakken naar wat droog en zonnig weer. De mais kan niet meer gezaaid worden en het duurt nog zeker 2 weken voor er op het land gewerkt kan worden. Hopen op een lange zomer...Vannacht geven ze vorst op en regen. En dan nog de rivieren die heel erg hoog staan en een flood kunnen veroorzaken. Heel verschillend in de wereld.
    Nog geen bloemetje gekocht, nog niets gepoot. Te koud,te nat. Maar laten we maar niet klagen,want er zijn er zoveel in de wereld die helemaal niets hebben.
    Hopen op goeie buien voor jullie!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Wilma; je komt al vaker bij me langs, heb ik gezien. Heb ik het goed als ik denk dat jij ergens in Noord Europa of Canada woont?
    Wat een verschil kan er zijn op verschillende plaatsen. Ik wil ook niet klagen hoor, maar probeer realistisch te schrijven over hoe wij het beleven, zonder ondankbaar te zijn. We hebben nog elke dag genoeg...
    Misschien krijgen wij hierna wel een heel natte periode. Zoals @ Corine zei: je bent afhankelijk, want je leeft dicht bij de seizoenen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk om te lezen, hoe je dat allemaal doet met die rabarber en dat verspenen. Maar wat een kosten zeg, dat beregenen. Nooit bij stil gestaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...