Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 14 mei 2011

Vogelnesten op het boerenerf

Ze vliegen voortdurend heen en weer, met strootjes, hooi of gras in hun snavels. Natuurlijk heb ik het over de vogels.
De boerenzwaluwen schieren soms rakelings over me heen, op zoek naar eten. Wat een geweldige vliegers zijn dat toch. Zo wendbaar en vlug.
Dit is een van hun nesten, deze zit in de garage.
Wat kunstig is zo'n nest toch. Met modder plakken ze de boel aan elkaar.

De witte kwikstaart heeft ook ergens een nestje, we weten alleen niet waar.
Ooit had een paartje een nest gemaakt in de maaier, die op de kuilplaat stond. Gelukkig had Farmer er erg in. Toen hij moest maaien, heeft hij het nestje met eitjes en al eruit gehaald en in ons broedmachientje gezet. Na zo'n 4 uur was het maaien gedaan en heeft hij het tergugeplaatst. De kwieke kwikstaartjes waren snel weer terug en het broeden ging weer gewoon verder... 
Dit paartje Turkse Tortelduiven zit in een van de stallen.
Die duiven kunnen echt zo flikflooien met elkaar, als ze elkaar koerend het hof maken.
Merels en mussen zitten ook wel in de stal. Eksters, schitterende vogels, maar brutale rakkers, hebben een nest in een van de bomen op de rand van de tuin. Ook de kraaien ontbreken niet, maar van kraaien kunnen we nog wel last hebben, die pikken het plastic van de kuilen kapot.

Er zit zelfs een nest van een buizerd, langs het koeienpad. Dat wordt wel uitkijken, die vogels zijn flinke knapen en kunnen nog weleens agressief zijn als ze jongen hebben!
De jongens hebben een speelboot in de tuin, die heeft Farmer van allerlei materiaal zelf gemaakt. Die moet nog geverfd worden, maar dat stellen we nog maar uit, want in de stuurhut...
maakt een paartje koolmezen hun nest.

Ze vliegen af en aan, hebben haast!
Want in mei leggen alle vogeltjes een ei...

Dus mogen we wel opschieten, lijken ze te denken!

De jongens mogen nu niet al te lang in de boot spelen. Een paar uurtjes kunnen ze er spelen en daarna moeten ze er weer wegblijven van ons. Een poosje later hoor je dan de karakteristieke tweetonige zang weer, en nog wat later gaan de mezen weer verder met hun nest, af en aan...

De jongens snappen dat wel hoor. Gelukkig zijn er zoveel andere dingen te doen...
Lekker kledderen met zand en water bijvoorbeeld.
We hebben in de moestuin ook maar de sproeier aangezet.
Het water komt van de puls, die we een aantal jaar geleden hebben laten slaan.
De zandhoop ligt naast de moestuin en het water komt een hoekje eroverheen.
Geweldig toch?

Ik heb gisteren ook nog wat anders gedaan. Doordat ik niet op blogger kon, dacht ik, straks ben ik alles kwijt... Dus heb ik een Word-bestand aangemaakt en plak ik al mijn blogberichten met jullie reacties (die ik altijd zo waardeer) erin en kan ik het van tijd tot tijd op een USB zetten. 'k Vind het een naar idee, dat ik zomaar alles kwijt zou kunnen raken. Ik bedoel, het kost best tijd om de stukjes te maken, daar doe ik mijn best voor en denk erover na hoe ik het zal verwoorden. Dan wil ik dat toch wel bewaren voor later.

Tenslotte wens ik iedereen een goed en fijn weekend toe!

12 opmerkingen:

  1. Ik vind het bij jou zo gezellig lezen. Het is wel genieten met al die broedende vogels hè?. Wij hebben alleen koolmezen, maar dat is ook mooi om te zien.
    Fijn weekend!

    Groetjes, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er stond (toevallig) een stuk over die Turkse tortelduiven in onze krant vanmorgen. Hier zitten ook enorm veel vogels. We hebben een grote huiswei waar we niet mesten en niet tegen onkruid sproeien. 't Is nu een echt paradijs voor vogels en andere dieren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtig zeg, al die verschillende vogels,m'n oudste dochter heeft ook een aantal jaren op een boerderij gewoond met heel veel zwaluwnesten.
    en in het weiland ging ze nesten tellen voor weidebeheer.
    een goed idee van je om een word bestand te maken van je blog.
    ga het zeker navolgen, zogauw ik een hulp(zoon) in de buurt heb.
    m'n stukjes schrijf ik vnl. voor mijzelf en het is dan zonde als het opeens weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai, regent het al?Wij hebben nu mooi weer,na heel veel regen.Eindelijk droog. Mais zaaien is niet meer mogelijk,de rest nog 2 weken wachten. Dat is wat Husband hoorde van de baas.
    Wat dat virus betreft, er schijnt een hardnekkeig virus te zijn,wat alles kan crashen op je computer. Als je een email krijg met "invitation,cq uitnodiging" niet openen en direct je pc afsluiten. Ik kreeg een waarschuwings email.Als je het wil zien kan ik het forwarden naar je.
    Goede zondag,
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg zo veel broedende vogels!
    En wat een leuke speelboot is dat! Ik kan me voorstellen dat die vogels dachten dat dat wel een mooi plekje is voor hun nest :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk he die broedende vogels. Hier zit ook een span zwaluwen maar ook kwikstaartjes en koolmezen. De duiven zijn verjaagd door eksters of kraaien misschien. De merels hadden ook een nest vlak bij een waterput, wisten wij niet en de volgende morgen waren de vogels alle 4 verdronken in de put, zo sneu.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het heerlijk om naar vogels te kijken. Wij hebben een groot vogelhuisje in de tuin en een klein plankje waar een "vetplak" op kan. De vogeltjes vinden het heerlijk en als ik te lang geen voer in het huisje strooi zitten ze gewoon te schreeuwen op de schutting :) Wat heerlijk dat er bij jullie zo veel verschillende vogels zijn, dat is in ons stadse postzegeltuintje helaas niet het geval. Geniet er van! Fijne zondag.
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al dat nieuwe leven !
    PS Ik heb op andere blogs wel eens gelezen dat ze een soort blogboek laten afdrukken - misschien een ideetje ?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bedankt voot jullie reacties!
    @ Wilma: Die mail heb ik ook al gehad, mar heeft niet te maken met Blogger.
    Jammer van de mais, maar gelukkig dat het bij jullie weer droog is.
    Hier klein spatje gevallen, hopen nog op meer...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. al een tijdje volg ik je blog en vind het heel gezellig lezen. Leuke recepten en tips.
    Wat is het mooi he al die broedende vogels.
    Ik las pas op het weblog van quilting Jeannet, dat je van je weblog een boek kan laten maken,ik heb geen idee of het duur is maar zij verwijst naar waar je het kan bestellen misschien een idee. Het ziet er erg mooi uit.
    groeten ada

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoihoi,

    ik was aan 't google'n op blogjes over 't boerenleven (zijn er maar heel weinig, jammer!) en kwam zodoende hier terecht! Ben meteen 'volger' geworden want ik vind 't erg leuk om jouw logjes te lezen en de foto's te bekijken!

    groetjes van Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  12. prachtig, natuur. ook mooi dat de kids dit mee mogen maken. Overigens, als je in een omgeving woont met veel groen om je heen, loop je een grote kans dat je last krijgt van boktor. Mocht dit het geval zijn, is dit de oplossing: boktor

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...