Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 9 mei 2011

Zelf jam maken....dat doe ik zo graag!

Vorige week heb ik tussen de bedrijven door ook nog wat gedaan...
We zijn bezig met het leegeten van de vriezer. Ik heb er 2: een vrieskast en een - kist. Die kist is al aardig leeg aan het worden. Nog iets leger, en dan stop ik al het goed van de vrieskast in de vrieskist. Zo kan ik op mijn gemak de kast schoonmaken. Daarna alles weer overhevelen, en de kist schoonmaken. Daar kan dan te zijner tijd het verse spul weer in, wat we hopen te oogsten.
Eén van de dingen die ik nog tegenkwam, was een aantal dozen met aardbeien. Nog van 2008, dus die zijn elke keer vergeten/blijven liggen. Hoog tijd om daar iets mee te doen. De kwaliteit ervan was vast wel achteruit gegaan, maar jam kun je er allicht nog van maken.
Om jam te maken gebruik ik altijd de gewone geleisuiker die je in de supermarkten kunt kopen en volg ook gewoon de aanwijzingen op het pak. Dus een kilo fruit op een kilo suiker. Maar bij pectine-arme vruchten zoals aardbeien, ga ik uit van 900-950 gram op een kilo suiker. Echter was de hoeveelheid die ik had 850, dus deed ik er een appel bij, die ik in kleine stukjes sneed. Dat geeft een frisse smaak aan de jam. Toen de aardbeien ontdooid waren, deed ik ze met de appel in de soeppan, ik roerde de suiker erdoor en zette het een nachtje in de kelder. Dat doe ik tegenwoordig bijna altijd, de suiker trekt er dan goed in, de jam wordt er uiteindelijk dikker van.

"s Ochtends, na het opruimen van de ontbijtboel begin ik eraan.
Eerst de jampotjes uitkoken. Eigenlijk moet je dat met soda doen, en dan naspoelen.
Maar ik ben lui en doe dat zonder soda.

Als het goed kookt (flink borrelt) nog 4 minuten doorkoken,
al roerend. Dit vind ik het leukste van de hele jammakerij.
Vraag me niet waarom.... ik vind het enorm ontspannend.
Lekker roeren, terwijl de zoete geur zich door de keuken verspreidt....
Ik gebruik ook wel de speciale geleisuiker, waarbij je 1250 gram vruchten doet op een pond suiker. Dan heb je minder zoete jam. 
Maar die heeft een teleurstellende korte kooktijd nodig van 1 miezerige minuut...

Deze handige trechter kocht ik vorig jaar, zo gaat het vullen vrijwel zonder knoeien.
Zie je de appelstukjes zitten? Omdat ik ze de avond ervoor al met de suiker had toegevoegd, is de suiker er helemaal ingetrokken en blijven ze heel.

Daar waren onze jongedames niet zo over te spreken (ik vond het wel lekker),
dus maakte ik een aantal dagen later nog eens dezelfde jam,
maar voegde de stukjes appel net voor het koken pas toe.
En toen werden de stukjes wel zacht en glazig.
Dat schaaltje is die dag nog leeggegaan...

Ik krijg altijd zó'n voldaan gevoel van het maken van jam!



13 opmerkingen:

  1. Ik vind 't zó leuk om op diverse blogs te lezen over jam, gelei, siroop etc maken, maar heb 't zelf nog nooit gedaan. Dus wie is hier lui? Ha ha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk hoor, zelfgemaakte jam. Ik ga dat ook eens proberen, zo´n appeltje erdoor. Lijkt me wel wat. Dankjewel voor het idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm, het ziet er heerlijk uit. En ik kan me de zoete geur helemaal voorstellen.

    Mijn moeder maakte vroeger aalbessenjam, en dat vond ik echt verrukkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heb het vorig jaar voor het eerst gedaan, bramenjam, we waren er zo door heen, heerlijk.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker!!!
    Van de winter heb ik het gedaan op de goedkoopste manier met gewone suiker, maar dat beviel me toch niet echt...dus de volgende keer toch maar met geleisuiker!
    Wat een lekker idee met die appel erin!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog 2 potten dan ben ik door mijn voorraad jam heen. Ik maak ook altijd een hele voorraad. Heb ik ook altijd iets om kado te geven en veel lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik dacht eerst al: nú al genoeg aardbeien voor de jam?! Maar toen las ik dat ze uit de vriezer kwamen. Het heeft gewoon wat hé, dat jam maken! Normaal gebruik ik ook geleisuiker, maar pas hebben we speciaal geleerpoeder gekocht, dan kan je de jam gewoon met kristalsuiker maken. Het is een stuk voordeliger, dus ik ben benieuwd!
    Nog heel even wachten op de eerste aarbeien!

    Groetjes Tineke

    P.s. aardbeienjam met rabarber er door is trouwens ook heeeeel lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je kunt er ook rabarber door doen is ook erg lekker.Zelf jam maken is het lekkerst,maar het zal nog even duren voor we zover zijn,al hadden we het er wel even over vanochtend.
    Ik vind jam maken ook heerllijk en dat roeren en wachten en potten.
    Schuim je het ook af?
    Groet Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, rabarber erdoor, dat deed mijn moeder vroeger ook wel 'es... ben vergeten hoe lekker dat was. Ik wil het ook weer eens probren, maar helaas...de rabarberplant is niet veel meer. Ik wil nog proberen hem om te poten op een betere plek. Maar als -ie toch dood gaat, wil ik een nieuwe plant.
    Afschuimen doe ik alleen als er echt veel schuim is, maar meestal is het niet nodig.
    En ja, zelfgemaakte jam is zoveel lekkerder, plus je kunt smaken doen die ze in de winkels niet hebben. 'k Heb ook nog pruimen gevonden in de diepvries...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. echt lekker je hebt me geïnspireerd!!
    als ik goedkoop fruit op de kop kan tikken waag ik me ook eens aan de jam-makerij;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er heerlijk uit! Ik heb nog nooit zelf jam gemaakt, maar het is wel iets wat op mijn "te doen lijstje" staat.
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ziet er allemaal heerlijk uit, je zou er trek van krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. leuk hoor onlangs raakte ik helemáál in de ban van jam maken en vanaf toen ben ik in de wereld van natuurlijke gratis dus goedkope producten terechtgekomen. van kaasjeskruid tot(appelkers),mei,vlier,lijsterbessen en knoflookmosterd. Wel gek te beseffen dat in deze krappe economische tijden zelfs mensen met een krappere beurs dan ik het niet van huis uit meegekregen hebben of zelf uitdokteren dat het groene goud van de grond te rapen is.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...