Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 10 juni 2011

Bessen en bloemen

En nu zijn  mijn potten op. Er ontbrak voor het laatste potje nog een deksel en ik heb er maar een stuk cadeaufolie op gedaan, cellofaan kan immers ook. Eerst even nat gemaakt. Over het potje gelegd, zodat de folie de jam raakte. Elastiekje eromheen en strak getrokken. Gewoon op zijn kop gezet. Ik zie dat het goed vacuum getrokken is, maar zal 'em toch als eerste openen.
En ik wil nu even geen jam meer maken.
De aardbeien die nu nog komen doen we in de pap, in de vriezer of ik maak er nog ijs van (zie vorig bericht). Trouwens hebben we inmiddels ontdekt dat je het ijs na een dag in de vriezer echt op tijd eruit moet halen. We hadden het gewoon op het aanrecht laten staan en we vinden het ijs zacht het lekkerst. Net voor het opdienen oven doorroeren.

Dan nu de bessen. Ik kreeg nog een vraag van Nelly over bessensap.
Zo leerde ik het van mijn moeder: Je neemt de afgeriste bessen en doet die in een pan. Water erbij tot ze half onder staan. Aan de kook brengen, even zachtjes door laten koken (10 min) tot ze goed zacht zijn. Daarna door de roerzeef of door een doek zeven (ik leg de doek gewoon in een vergiet) voor een helder sap. Dan nog een keer aan de kook brengen en in goed schone potjes doen en direct afsluiten. Zo blijft het wel een tijdje goed. Ik weet niet precies hoelang, maar toch wel een jaartje. Misschien weet iemand anders dat?
Als je de bessensap wilt gaan gebruiken, breng je het sap weer aan de kook, doe er naar believen suiker bij en bindt het evt. met wat aardappelzetmeel. Gewoon steeds even proeven of je het zoet genoeg vindt. Dan even laten koken, ca. 10 min.


Zelf heb ik van de week dessertsaus van aalbessen gemaakt met geleisuiker. 1 kilo bessen (ik nam 1 liter rauw sap van de roerzeef) op 400 gram geleisuiker. Doorroeren en als het flink borrelt, 4 min. door laten koken. Heet in de potjes doen, direct afsluiten (hoeft niet op z'n kop) en als het afgekoeld is  in de koelkast bewaren. 3 maanden houdbaar, geopend ca. 10 dagen. (Recept: vangilse.nl.)
Als je deze zaus later wilt maken kun je het beste het geroerzeefde sap van de rauwe bessen, dus zonder water, invriezen tot gebruik.

Deze beide manieren hebben allebei als resultaat een lekkere bessensap voor op de pap of ijs e.d.
Bessensiroop is nog weer een ander verhaal, dat heb ik ook nog nooit gedaan.... wil ik nog wel eens, maar misschien volgend jaar.

Ter afsluiting nog wat bloemetjes uit de tuin:

Blijf ik mooi vinden.... vrouwenmantel met regendruppels.

Hiet een hele rand, met daarachter...

...ja, kweenie...

Boerenjasmijn, nu op z'n mooist.

Eerste druifjes te zien...

De fijne bloemetjes van muskuskaasjeskruid,
zomaar spontaan hier opgekomen
en door mij gekoesterd.

Eerste bloem van de hortensia,
heel lang bloeiende plant.


Ik  heb nog wel meer te schrijven, maar dat komt weer een volgende keer.
Nu gaan we hier met z'n allen de boel opruimen. Gelukkig krijg ik hulp van onze dochters, want spilletje heeft overuren gedraaid achter 't fornuis deze week.
Jullie waren getuige!

13 opmerkingen:

  1. Ja, wij waren getuige ;-) Ik heb de potten hier net uitgekookt met soda, morgen ga ik jam maken. Ben benieuwd ... Hier is de boerenjasmijn al uitgebloeid, maar ik heb bijv. nog geen bloem(en) in de hortensia .... Het gras is weer lekker groen en fris na al die regen. Die zal bij jullie ook wel meer dan welkom zijn geweest! Fijn weekend, groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad, jij hebt overuren gedraaid Jolanda. Ik doe het je niet na. Heb nog nooit jam gemaakt....

    Wat heb je toch mooi planten in je tuin staan. Die boerenjasmijn is geweldig!!
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een heerlijk blogje, boerenjasmijn al jaren mijn wens en niets mooiers dan regendruppels op de vrouwenmantel, enne rustig aan he?, geniet ervan, fijne pinksterdagen , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha nu lekker genieten van je welverdiende rust!

    En heerlijk hoor, al die bloeiende bloemen!

    Goed pinksterweekend! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Na gedane arbeid is het goed? Ja juist, rusten :-)
    Dat is iets wat op jou van toepassing is hoor, Jolanda...
    Ik sta versteld van je energie, wat zul je smullen als je je eigen 'gebrouwde' potten opendraaid!

    En je tuin is ook een plaatje, in deze tijd van het jaar is alles prachtig hé!


    Goed pinksterweekend en groetjes,
    @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er allemaal heel goed uit, hoor! Jij zal toch denk ik maarzo een heel voldaan gevoel hebben! Geniet ervan en een heel fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat geeft een voldaan gevoel als alle potten vol zijn. Vrouwenmantel vind ik ook geweldig mooi en het knoopje zoals we hem hier noemen is wel een woekeraar, ik heb hem er uit gedaan, want ik kwam hem overal in de tuin tegen. Wat is jou hortentia al ver. Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou, je hebt er aardig de vaart in.
    Gelukkig niet zou benauwd weer dat scheelt en hoop.
    Vrouwenmantel heb ik nu als heel klein plantje in de tuin, staat er ineens sinds vorig jaar.
    Lekker zijn gang laten gaan.
    Ene, nou even uit rusten hoor :-)

    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dankjewel voor je uitleg over de bessensap. We hebben een stukje grond gekocht en daar staan best veel bessen op. Nu kan ik dus mooi bessensap gaan maken!
    Ik denk dat ik morgen maar gelijk ga plukken.
    Boerenjasmijn heb ik ook staan, alleen wil de struik maar niet echt gaan groeien, terwijl hij er toch al een flink aantal jaren staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee, leuk je blog !

    Ik kwam er op via "huis vol herrie".
    'ben ook boerin dus veel is herkenbaar. Heerlijk al die ingemaakte jams ! Die zijn toch de lekkerste ! Succes verder met je gezin en boerenleventje !

    groet van deze boerin.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lekker vroeg alles bij jullie, ik reken over 2 weken met de eerste aalbessen en over 3 me bloeiende hortensia`s. Maar wij wonen dan ook op 850 meter hoogte, dat maakt veel uit.Je was lekker mooi (en druk!) bezig, heerlijk! Ik heb veorge frambozen en daar maak ik samen met de aalbessen siroop van - verrukkelijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ruik jouw bessensap hier!
    En dan de bloemetjes toe!
    Heerlijk dat je dochters helpen!
    Groetjes,Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Jolanda,

    ik was je verloren op mijn bloglijst! Meteen weer toegevoegd, want ik vind je zeer huisvlijtig!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...