Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 14 juni 2011

Dé peutervraag....

Daarom is geen reden; als je van de trap afvalt, dan ben je gauw beneden.
Dat zeiden wij vroeger bij ons thuis vaak tegen elkaar. Wat het tweede deel met het eerste deel te maken heeft, weet ik ook niet, maar 't klinkt leuk. Ook in huize Farmer wordt de uitspraak gebezigd.
Hij is ook opgepikt door Jongste Zoon, die overduidelijk in de waarom-fase is beland.

Ik lees met Jongste Zoon het overbekende Rupsje Nooitgenoeg. We zijn bij de bladzij met de dikke rups..
Ik:  Hier is-tie geen klein rupsje meer, hij is een grote , dikke rups geworden, zie je wel?
JZ: Waarom?
Ik: omdat -ie zoveel heeft gegeten.
JZ: wrom?
Ik: omdat hij zo'n honger had.
JZ: wrom?
Ik: nou, hij had nooit genoeg...
JZ: wrom niet?
Ik: hij wou altijd nog meer...
JZ: wrom.
Hij blijft het nu zeggen, weet ik, tot ik zeg: daarom.
JZ: daarom geen reden bent.
En dat metéén er achteraan.

Nog iets; als hij naar bed moet.
Ik: Kom, ...., dan gaan we naar boven, lekker slapen.
JZ: Wrom?
Ik: omdat je moe bent.
JZ: ben niet moe.
Ik: oké, dan niet. Maar we gaan toch naar boven. Boekje lezen ...en naar bed.
JZ: wrom?
Ik: omdat het bed niet naar jou toe komt.
Dan gaat hij op de trap zitten. Ik spoor hem aan; kom joh.
JZ: Ben tuurlijk moe....

Wat te denken van -tenslotte- deze conversatie:
Oudste Dochter maakt zich klaar om te vertrekken.
JZ: Ga je doen, ....?
OD: Ik ga naar school.
JZ: Waarom?
OD: oh, ze denken dat ik daar slim van word...
JZ: neehee; school nie naar jou toe kom.

Hij is echt een lieve schat, maar het ge-waarom maakt me weleens horendol...
Dan vind ik het stiekum wel even prettig als hij een poosje met zijn papa meegaat, dat doet hij zo graag....


En daar valt ook nog zoveel aan te vragen: wrom, wrom, wrom...

23 opmerkingen:

  1. Heerlijk deze periode!! Ik kanme nog precies herinneren wanneer dat met onze oudste begon. Met de vraag waarom er lantarenpalen waren langs de weg. We kwamen van vakantie terug en vanaf dat die wromvraag gesteld werd volgden er nog velen. Herkenbaar stukje dus en heerlijk dat ie het met pappa óók zo goed kan vinden.... rust.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk, maar vermoeiend, deze fase! De kleintjes leren er wel veel van bij, hun gedachten staan nooit stil en ze zijn zo nieuwsgierig.
    Soms weet je helemaal geen goed antwoord te verzinnen op al die vragen hé.
    Ik ben benieuwd wat het gaat geven als mijn meiden straks samen in deze fase gaan zitten... zouden ze mekaar antwoorden om aan te tonen "ik weet dat wel hoor"?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, hier kan ik er wel hard om lachen!!
    Maar ik weet zelf ook dat je er soms echt dol van wordt!
    Als je vraagt 'wat denk je zelf?' valt het soms stil ;-)
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zooo herkenbaar! Onze oudste had na de waarom-fase een "heeft-God-dat-gemaakt-of heeft een mens-dat-gemaakt"-fase. Ook leuk. Hee een koe. "Mama, die koe heeft God gemaakt och?" "Ja jochie" "Maar die koeienbel, heeft die dan een mens gemaakt?" enz enz

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En sommige mensen houden het altijd... in ieder geval zeker tot hun 10e levensjaar...
    ;-)))
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De waaromfase is pittig inderdaad. Gelukkig komt er een einde aan. Hoed je voor de 'Ja maar' fase...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pubers van 17 willen dat ook nog wel eens doen. Vooral als ik het tijdstip noem waarop IK VIND dat HIJ thuis moet zijn op een doordeweeksedag. Krijg je steevast: waarom? Jij kunt misschien nog je toevlucht nemen tot kweetniet. Alhoewel.....vraagt ie misschien waarom je het niet weet....lol
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig! Wat heerlijk he? Maar inderdaad ook erg vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, heb het net weer achter de rug en kan er nu weer om lachen (maar soms.....).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb er eentje die nog steeds bezig is met waarom (hij is 5,5) en eentje die het geen moer kan schelen (zij is 3) - Veel succes met jouw waarommertje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik snap niet wrom je daar nou horendol van wordt ;-) Zo schattig en heel herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha, dat lijkt me nou juist zo leuk. Alles uitleggen en hele verhalen ophangen over hoe het dan zit enzo.
    Maar misschien na maanden lang waaaroooom denk ik er heel anders over :D

    Wel briljant die conversaties met je kinderen, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha ha, prachtig! Kan ik nu nog zeggen nu ze nog lang niet zo ver is ;-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ha,ha wat een heerlijke blogje!
    Heel erg herkenbaar dit WROM!!

    Wij zijn hier geloof ik nét over die fase heen(hoop ik hi,hi)

    groetjes, linda

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja, heel herkenbaar.
    Maar bij mij krijgen ze dat als ze tieners zijn nog eens.
    Maar dan meer in de sfeer van.....
    waarom mag dit niet???
    waarom kan dat niet???
    enz,enz. En ze gaan heel lang door ze hebben altijd en weerwoord

    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Aangezien wij ook ale leeftijden zo ongeveer in huis hebben, herken ik wat sommigen zeggen: waarom komt weerom, als ze weer gaan puberen...
    En eigenlijk is het zelfs nog wel een grotemensenvraag, of niet soms...
    Leuk, al jullie reacties!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk, al die reacties...
    Heb hier ook 1 wrom lopen van bijna 19!
    Wanneer gaat dát nou is over?

    Groet, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dank je wel voor je antwoord op mijn vraag naar ingevroren fruit!
    Ik had vorig jaar confituur gemaakt
    van druiven..lekker! maar had niet
    genoeg lege potjes dus vroor ik het fruit maar in op aanraden van een vriendin...maar nu wist ik niet meer wat ik ermee moest.
    Ik moet er dringend aan beginnen want binnenkort zijn er al terug
    druiven :)
    ik had het inderdaad al aan verschillende blogsters gevraagd maar ik denk dat ik het antwoord
    op één of andere manier telkens
    gemist heb...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Jolanda,

    'k Heb je net je boek: Het meisje uit de trein, gereserveerd op de bieb, ben benieuwd.
    Zag dat je het op de blog van 'de Bergjes' ook aanrade om in de vakantiekoffer te stoppen :-)
    Ik kende het niet, zie je waar blogland nog meer goed voor is, hihi

    Fijne dag!
    Groet, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel herkenbaar, hij is zeker van dezelfde leeftijd als mijn oudste :-) Al lijkt het hier nu wat minder te worden. Zo af en toe nog een vraag-bui, maar niet meer de hele dag door.
    Ik schreef in januari een soortgelijk logje!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...