Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 3 juni 2011

In de melkput

Goed, de koeien zijn dus binnen. (Zie dit bericht.) Vanuit de stal gaan ze de wachtruimte in. Dat is de ruimte waar ze wachten tot ze aan de beurt zijn - wie het eerst komt, het eerst maalt.
De melkput is een soort kelder (put). Met een trapje ga je naar beneden en dan heb je de uiers van de koeien zo ongeveer op ooghoogte.
Zo ziet dat er dus uit bij ons.
Excuus voor de ronde vlekken op de foto's, ik weet niet hoe dat komt.
Heb ik vaak als ik foto's in de stal maak.
Het is een zg. visgraat, onze melkput.
De koeien komen binnen,
er kunnen 12 koeien (2 x 6) tegelijk gemolken worden.

Als ze goed staan, krijgen ze brokken.

Terwijl de koe lekker vreet van de brokken, worden de tepels schoongemaakt.
Dan gaat Farmer ze voorstralen, d.w.z. eerst uit iedere tepel met de hand een paar stralen melk trekken.
Dan gaat het melkstel eronder.
De melk stroomt naar het glaasje eronder en vandaar weer naar de grote leiding.

Op de melkmeter
kun  je zien hoeveel de koe geeft.
Dit is de eigenlijke machine, de kast die het melken aanstuurt.
(Pulsaties en afname)
Als de koe uit is (uitgemolken),
wordt het melkstel automatisch afgenomen.
Hier hebben de kinderen ingezeten als ze weleens mee mogen melken.
Tot ze de leeftijd hebben van het selluf-doen, en ze gaan helpen door eens op een knop te duwen of gewoon wat heen en weer lopen en de oren van Farmers hoofd kletsen....
Jaja, jullie mogen zo...
Vlaaien wegspoelen...
gelukkig niet zo vaak nodig in de melkput -
Farmer heeft daar echt een schijthekel aan....
Een enkele keer is het ook nodig om een uier schoonspuiten.
En natuurlijk na het melken de hele melkstal.
Hier komt de melk uiteindelijk allemaal terecht: de koeltank.
De melk wordt gekoeld tot ca. 3,5 graden.
Na maximaal 3 dagen (5 x in de 2 weken) wordt de melk door de melkwagen naar de fabriek gebracht.
Van de melk wordt altijd eerst een monster genomen, voor vet en eiwit gehaltes in de melk. En ter controle op groeiremmende stoffen. Dit kan penicilline zijn of andere medicijnen die niet in de melk mogen, maar per ongeluk toch is meegegaan en niet is opgemerkt. Vóór de melk dan in de fabriek verwerkt gaat worden, is de uitslag hiervan bekend. Zodat die melk niet in de voedselketen terecht komt.
De verantwoordelijke boer draait voor de kosten van evt. melk die wegmoet, op.
In zo'n melkwagen zit nl. de opgehaalde melk van meer boeren.
Ook wordt steeksproefsgewijs gecontroleerd op reinheid, celgetal en kiemgetal. Een te hoog celgetal kan duiden op uierontsteking. Een te hoog kiemgetal betekent dat de melkmachines niet goed gereinigd zijn.
Dit zijn de ketels waarin de melk komt die niet in de tank mag.
Koeien die pas gekalfd hebben - de eerste 4 melkbeurten.
Die eerste melk van de koe die net gekalfd heeft, noem je biest.
Ook de melk van de met medicijnen behandelde koeien gaat in zo'n ketel.

Na het melken gaan ze via dit gangetje weer terug naar de stal.
Waar ze naar het voerhek gaan om te eten.
Op de foto zie je kuilgras, maar nu krijgen ze alleen mais en bierbostel.
Ze komen dan vast te staan, dit is goed om de tepels dicht te laten trekken voor ze weer zouden gaan liggen. En als ze vast staan, kunnen ze niet de mais van de buurvrouw opeten...
Na het schoonmaken van de melkput gaan ze weer los en kunnen ze de wei weer in!

En ik heb een persoonlijk record verbroken:
niet eerder had ik zoveel foto's in 1 post.

Heel fijn weekend iedereen!

23 opmerkingen:

  1. ooooh de geur van de koeien, de smaak van warme biest, het gerammel van de kettingen in de stal, de melktank schoonmaken, het geloei, wat een mooie herrinnering geef je me hier weer me terug, dank je wel, het was alsof ik weer klein was, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel gezellig, dat melken. Mijn vader molk nog met de hand en had een aversie tegen machine's. Als ik dan s'morgens vroeg nog in bed lag hoorde je dat gespeet in die emmer. Heerlijk! Ooit bluste hij met melk een schoorsteenbrand.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je staat er niet bij stil, maar er komt nog heel wat bij kijken, bij het koeien melken. Stel dat de 'buurman' zijn zaakjes niet op orde heeft. Dan zijn jullie daar ook de dupe van.
    Vroeger heb ik bij een vriendin ook wel eens geholpen met de koeien melken....da's heel lang geleden....
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zien midden in het boeren leven.
    Waar ik nu woon was voorheen een koeien/varkens bedrijf.
    Vriendje van mijn zoon zijn vader is koeien boer.
    Dus alles op de foto komt zo bekend voor.
    Erg leuk dat je er een blog over gemaakt heb.

    FIJN WEEKEND,

    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind het altijd zo gezellig om jouw verhalen te lezen. Ik ruik de koeien :))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk hoe je het schrijft met de foto's erbij het is dan zo levendig.
    Tja ik ben wel niet opgegroeid als boerendochter maar het zou zo maar kunnen.. ik kwam zo vaak bij de boeren in ons dorp.(waar ik alleen mijn jonge kinderjaren woonde) En nu nog als we in Nederland naar de camping gaan is dat het liefst een boeren die ook nog in bedrijf is.De kids vinden dat ook geweldig vooral als ze mogen helpen..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om te lezen en te bekijken en ik heb weer dingen bijgeleerd! Ik zal het de kinderen ook eens laten zien want die weten niet veel van het boerenleven.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig stuk!! Ik weet hoe het gaat, maar het is mooi om te lezen!
    Biest...mijn moeder krijgt dat nog regelmatig van een boerenneef en als ze het dan gekookt heeft, kaneel erbij...de kinderen slikken hun vingers er bij naar binnen!! Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig om als boerin dit je verhaal te lezen..je maakt er een feestje van hoor:)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Eten jullie regelmatig biest? Heerlijk.Het is allang geleden dat we dat op hebben. Je mag hier absoluut geen melk bij de boer kopen,als ze er achter komen,zeggen ze dat je je quota kwijt kunt raken.
    Mooi beschreven en leuke foto's.
    Groet, wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ontzettend leuk om van iedereen de eigen (of geen;)) ervaringen met het boerenleven te lezen.
    Biest eten wij nooit, zijn er niet zo weg van. Vroeger at ik het weleens. Biest mag niet gekookt worden, maar moet tegen het kookpunt blijven aanhangen. Zeker is dat het heel secuur komt en ik heb het eigenlijk te druk om het eens uit te proberen. Er zijn nog zoveel dingen die ik nog wil doen...
    De biest gaat altijd gewoon naar de kalfjes, het zit natuurlijk vol met antistoffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. wat interessant om te lezen over het melken, best nog een heel werk.

    zijn jullie nu ook aan het sproeien!!

    fijn weekend
    groet stina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om het zo eens voorbij te zien komen.
    Ik ben dol op koeien.

    groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk dat we een kijkje mochten nemen in de melkput. Voor jou is dat misschien heel gewoon, maar wij genieten er altijd ernorm van als we een kijkje mogen nemen bij het melken!

    Fijn weekend, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier woont ook een boer met melkkoeien achter ons. Ik vind het altijd zo mooi om te zien hoe ze vanzelf naar stal lopen als het melktijd is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn om het zo eens op een rijtje te zien - kon ik ook eens aan manlief laten zien hoe mijn vertelsels er in werkelijkheid uitzien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een gezellig verhaal!
    In gedachten wandel ik mee in het melkproces ;-)
    Altijd werk aan de winkel, dat snap ik!
    Heerlijk dat we mee mochten genieten - lezen...

    Jullie verlangen misschien wel naar een weldadig buitje voor het land?

    Goed weekend verder,
    @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die biest he? Daar at ik me helemaal suf mee vroeger. Ik kom ook van een boerderij. Mijn zus heeft deze nog, dus zo af en toe steek ik mijn hoofd nog wel eens om de hoek van de deur om in de "melkput" te kijken..

    Ik was weer even thuis door je verhaal . :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik herinner mij dit anders; `s morgens half 5 de wei in en op zoek naar "jouw"koe die dan half boven de grond mist uitkwam. Haar met bundel touw aan de horens vast zetten aan het hek of gewoon los als het een makke was. Krukje onder je billen achterpoten samen binden staart er tussen , En dan heerlijk met je hoofd in de plooi tussen uier en achterpoot heerlijk al soezend melken!
    groet gezina

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind het super goed dat je dit laat zien. Het brengt het dicht bij.

    Ik heb trouwens een vraag aan jou als 'expert'.
    Wat kun je doen tegen mieren bij de compost?
    Als je het niet weet is, het ook niet erg maar ik zou anders echt niet weten wie ik moet vragen!
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haaj mammpsie,

    je mag deze reactie verwijderen hoor (:

    ik heb de 1e 2 uurtjes vrij dus ik ben even je blogjes aan het lezen. (kan dus gewoon)

    succes vandaag.. (:

    xxJongste dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat leuk om dit zo te zien!
    Leuk en leerzaam!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...