Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 27 juni 2011

Leuk speelgoed voor bijna niks

Pffff, wat is het al heet. Ik heb altijd moeite met zo'n plotselinge overgang. 'k Had heel wat op mijn lijstje staan, maar het moet toch een standje lager, het is niet anders. Beter wat rustig aan doen, en de boel maar een beetje laten gaan. Ik kan het ook niet helpen. Mijn Farmer is aan het maaien, morgen moet het gras in de kuil. Ik heb net koffie gebracht. Twee dochters zijn al vrij en hun vakantiebaas had vandaag nog niets te doen voor ze. Dus liggen ze nu lekker af te koelen in het zwembad. Na de middag helpen ze even mee met de kamer en de was. Vanmorgen heb ik wel even Jongste Zoon geknipt, voor 't eerst met de hand (ja, én de schaar...) en niet met de tondeuse:

We zijn de schuur aan 't opruimen, want daar willen de twee oudsten binnenkort hun verjaardag met vrienden/vriendinnen vieren. Toen vonden de jongens een doos die ik weggezet had. Daar zit het postbodespel in. Dat had ik 1,5 jaar terug van het www geplukt en met hun feestjes gedaan. Vorige week zijn ze er ook een aantal keren mee zoet geweest.

Je spaart wat lege verpakkingen (van crackers ofzo) en plakt of verft die in verschillende kleuren.
Dan maak je enveloppen in dezelfde kleuren, ik deed per kleur 8 enveloppen. (Ik heb als regel dat er zoveel kinderen mogen komen als je oud wordt, met een max. van ca. 8.) Heel simpel, van een enkel papiertje waarop je de naden van een envelop tekent, en aan de andere kant een adres krabbelt.
Voor het spel begint heb je de dozen verstopt over de hele ruimte. Daarna mogen de kinderen hun post bezorgen! Wie is het eerst klaar? Ze vonden het bij ons heel spannend om te doen en moesten nog flink zoeken.... we hadden het in de hooischuur gedaan, waar we balen stro hadden liggen voor wat spelletjes. Nu doen ze het gewoon voor de lol, iemand (soms ben ik dat) verstopt de brievenbussen, en dan gaan ze bezorgen.


Winkeltje spelen is ook iets wat bij ons veel gedaan is. De jongens doen dat iets minder dan de meiden destijds, maar toch vinden zij het ook leuk. Misschien een tipje voor de zomervakantie? Je spaart wat lege verpakkingen en je hebt gratis speelgoed...Wel alle drinkverpakkingen goed uitspoelen. Ook al probeert deze mama steeds minder met kant-en-klare pakjes te doen, toch blijft er nog genoeg over.  En ben je het weer zat, dan ruim je het alsnog op.
Onderlaatst kwam ik een paar vellen stevig, zilverkleurig glanskarton tegen. Mijn hand zweefde al boven de oud-papierbak, maar ik bedacht opeens dat ik daar wel geld van kon maken...

De jongens weer blij. Is het niet voor winkeltje spelen, dan wel voor een piratenschat.... fantasie hebben ze zat! Ooit heeft 1 van de kinderen wel gekocht speelgeld gehad, daarvan had ik de briefjes duurzamer gemaakt door er boeklon omheen te doen. Maar inmiddels is daarvan niet veel meer over.

Intussen ben ik binnen wel weer wat afgekoeld. Ik heb de luiken en gordijnen maar dicht gedaan, zo blijft de warmte nog wat buiten.
Bijna twaalf uur: spitsuur!

16 opmerkingen:

  1. Origineel idee zeg! Hier is het ook bloedheet. Ik zit binnen. de kinderen vroegen zelfs of ik aub binnen wilde eten met ze. Anders zitten ze altijd te zeuren om buiten eten.

    Wat voor vakantiewerk doen jouw kids?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zo'n kaal koppie met dit weer. Leuk ook die zelfgemaakte spelletjes. Ze kunnen er uren zoet mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zeg altijd maarzo, een kinderhand is gauw gevuld, ik bedacht mij net dat er ook een column in de laatste genoeg stond.
    Daar ging het over dat een kind neit het duurste speelgeod nodig heeft maar wel aandacht tijd en liefde. En zo is het ook maar weer.
    Als het zo warm is doe ik ook alles dicht. Gelukkig staat er wel een lekker windje! Ik wens je een hele fijne dag nog toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vinden de kids vaak nog leuker ook...zelfgemaakt speelgoed. Zo hebben wij eens een kasteel geknutseld. Ridders wel gekocht, maar we waren paar weekenden zoet voordat het kasteel helemaal af was.

    Ik vind het iets te warm vandaag. Heb op dit moment pauze op mijn werk, maar ik blijf binnen zitten hoor...
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee, zeg!! Heerlijk dat jouw kinderen ook zo'n fantasie hebben, dan kunnen ze alles met niks!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik spaar altijd alle kleine verpakkingen van shampoo en dergelijke.
    Vind ze helemaal geweldig.
    Ook si zit alles dicht, pfffffffffff wat is het warm.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je jongste ziet er netjes geknipt uit. Ik doe het ook steeds meer alleen met de schaar, vind ik toch mooier worden. Gebruik jij ook een boek of knip je 'op gevoel'?

    Leuk die spelletjes. Onze kinderen houden ook erg van 'waardeloos' materiaal waar ze van alles mee maken en bedenken. Genieten om ze zo bezig te zien met 'niets'.

    Fijne dag verder, groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Toevallig liep ik zaterdag even in een speelgoedwinkel.
    Zag geen een stukje speelgoed waar ik Ryan mee kan uitdagen.
    Hij heeft genoeg speelgoed van iedereen gehad enzo, maar het mooiste zijn de lege bakjes met de dekseltjes of doosjes waar ik iets in verstop en daarna dichtplak.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik was vandaag van de buitenwereld afgesloten, ramen en deuren dicht, zonwering omlaag en rolgordijnen naar beneden, binnen was het ruim 15 gr. koeler als buiten, toen was m'n keus snel gemaakt...
    En tja het is nu nog warm buiten, dat wordt een zwoel nachtje :-)
    Doe morgen ook gerust een versnelling lager hoor, Jolanda!

    Groeten, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is een heel leuk idee!
    Ga ik uitproberen!
    En super voor 'recycling' ;-))!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Nou.. ik vind dat je het super gedaan hebt hoor. Wat een lekker koppie!
    En heerlijk om zo lekker met zelfgemaakt speelgoed en ideetjes aan de gang te kunnen. Zo doen wij het hier ook het liefst! ;o)

    Al een beetje afgekoeld? Hier dondert het al heel de morgen, maar de temp is nog steeds aan de hoge kant. Vanavond de beloofde afkoeling?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een heeeerlijke vent!!!! En wat zit zijn haar mooi!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog bedankt voor de leuke ideetjes - heb morgen mijn alleereerste verjaardagsfeestje - en hij wordt zes (!) - schande o schande ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een lief snuitje heeft je jongste, en een mooi geknipt kapsel! Leuk hè, dat zelfgemaakt speelgoed. Hier hadden de jongens een houten ridderkasteel. Echt stoer! En héél véél mee gespeeld!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier was een grote doos ( van de sanitairzaak in de buurt) altijd favoriet.
    Vooral in de herfstvakantie ( als het buiten niet altijd zo geweldig was).
    Er kwamen ramen de deuren in of het werd tot piratenschip verknipt.
    Een keer is er zelfs ( met hulp van manlief) van veel dozen een soort kasteel gemaakt. Heeft nog weken in het achterhuis gestaan.
    Fijn, als kinderen echt kunnen spelen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...