Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 6 juni 2011

Mierenoverlast

Ik heb al weken last van  (vliegende) mieren in huis. Het begon dit jaar in de badkamer (?). Zomaar ineens, op een morgen was daar een ware invasie van vliegende mieren... in de badkuip, het raam, op de vloer. Nadere bestudering wees uit dat in de hoeken zich de gewone mieren nog bevonden. Ook onder de paar handdoeken die over de badkuip gespreid lagen (na de douchebeurten van deze en gene moeten ze de handdoeken altijd uitleggen van mij en niet opgefrommeld in een hoek gooien) kropen de zwartlijven.
En ja hoor, je kon erop wachten. Prompt verschenen ze ook in de keuken. Als ik mieren in de tuin tegenkom, geef ik er niet zoveel om. Maar sinds ik mieren in mijn provisiekast tegenkwam en ik die helemaal kon uitspitten (waarbij ik nogal wat weg kon gooien), heb ik het niet zo op die ongenode gasten. En omdat ik pas een vraag kreeg over mierenoverlast, wijd ik er maar een blogje aan.
Ik heb in de badkamer eerst gespoten, met een biologisch middel, dat wel. Toen nog mierenlokdoosjes gezet. Ze zijn daar nu gelukkig verdwenen. Maar in de keuken spuit ik liever niet en heb daar al 4 mierenlokdoosjes versleten en nog zijn ze niet weg. Vanmorgen heb ik eerst de ramen gezeemd (die zagen er echt niet meer uit, ook nogal last van vliegenpoep...). Nu heb ik in de hoekjes van de kozijnen een mengsel van poedersuiker met gedroogde gist neergelegd. Ik hoop dat ik ze nu wegkrijg! De tip haalde ik van het www. Daar staat nog meer lezenswaardigs over de mieren en milieuvriendelijke bestrijding.
In de tuin kan het ook een probleem zijn, als ze de bladluizen, die we toch ook liever niet zien, gaan beschermen. Zo ongeveer als een Farmer voor zijn koeien zorgt. En daarbij de lieveheersbeestjes te lijf gaan, die ons juist van bladluizen verlossen willen! Bij al de tips die je bij de gemelde link aantreft, heb ik nog deze, die we zelf weleens toepassen: Bij veel mieren kijk je waar ze vandaan komen. Als je daar de tegels even uit haalt, of wat graafwerk verricht, kom je al snel hun nest tegen (wat trouwens een  mooi gezicht is, maar ja...). Je zult dan ook wel de miereneieren zien. Al is dit geen goede naam, want eigenlijk zijn het cocons. Die witte dingen schep je eruit, en deponeer je ergens anders. Als je ze een beetje uit elkaar schudt, is het heel lekker, eiwitrijk voedsel voor de vogels. Denk eraan om het echt op een afstandje te doen, want die mieren zijn een ijverig volk! Ze slepen en sjouwen de eieren anders binnen een mum van tijd naar een veilig plekje. (Niet voor niets wordt de luiaard naar de mieren gewezen.) Dan kun je daarna nog kijken of je het oorspronkelijke nest nog gaat bestrijden.

Verder is het in huize Farmer druk, erg druk. 'k Heb de tot manen uitgegroeide haardossen van de jongens gekortwiekt. En dan is er de tuin. Vandaag weer 3 vergieten rode bessen, 3 vergieten aardbeien, een halve met peultjes (heerlijk!). 'k Hoop jullie binnenkort te laten lezen wat ik er mee deed.
De meiden zijn druk met schoolwerk, werkstukken die ingeleverd moeten worden, etc. Dus de computer veel bezet.
En de jongens hebben vrij! Omdat het zo warm is, hebben we het bad opgezet. En zo vind ik dan ineens een spoor van kleding door de hele keuken, vanaf het punt waar ze bedachten dat ze wilden gaan zwemmen, tot aan de buitendeur. Ergens op weg naar de buitendeur hebben ze dan nog de zwembroek meegegrist en ik loop later hun zooi op te rapen.... Meen toch zeker te weten dat ik heel duidelijk gezegd had dat het zo makkelijk is als ze hun kleren over op een stoel leggen. Hoeven ze mij ook niet te vragen als ze bibberend in hun handdoek gewikkeld terugkomen: mam, waar zijn m'n kleren??

Het regent nu weer wat, maar veel is hier nog niet gevallen. 'k Wil niet te hard klagen... wie weet, of we straks weer een hele tijd regen krijgen, zoveel dat je dan weer verzucht: werd het maar droog...
Toch zouden we nu echt wel een lekker regentje hebben.
Nu ga ik verder met mijn werk, de boel opruimen. En de jongens naar bed brengen. 'k Heb ook al de hele dag last van hoofdpijn... zal wel door de atmosfeer komen. Al die tijd van het warme weer had ik er geen last van en andere jaren wel. Maar het is nu zo broeierig. Vanavond nog jam koken en dan hou ik het voor gezien vandaag.

16 opmerkingen:

  1. hier ook al zo veel mieren overal( buiten hoor nog niet in huis) zou t door de warmte in het voorjaar komen dat er al zoveel zijn?
    Je bent lekker bezig in de tuin :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja hier hadden we er altijd last van, mijn man heeft alle kiertjes dicht gekit en over is het. Dus bij jou moet ergens een plaatsje zijn waar ze door naar binnen kunnen. Hier heeft het vandaag ook bijna niet geregend. Woon jij ook in het Noorden soms? Lekkere peultjes heb je al. Bij ons wel veel bloemetjes dus dat beloofd wat al eten we ze niet als peultjes maar als doperwt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heeft 't vandaag gelukkig weer geregend. Zo'n 20km van hier flinke overlast door de regen. Da's ook niet goed. Succes met alles wat je nog gaat doen, succes ook met 't verdrijven van die vliegende mormels ....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou we hebben hier net en flinke plensbui gehad.
    Heerlijk voor de tuin, en de natuur. Maar zeker ook voor de tuinders en de boeren.
    Gelukkig geen last van mieren, maar die kan je inderdaad beter buiten als binnen hebben.
    Wat was het vandaag benauwd zeg.
    Had heel de dag adem te kort.
    Lekker om zo van alles uit je tuin te halen. Bij mij gaat dat in het klein. Maar heb wel al heel wat aardbeien uit de tuin.

    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. niet echt fijn mieren in huis, hier gelukkig geen last van.

    wij hebben al fijn regen buien gehad, het is er al zo heerlijk van opgefrist.

    Jij bent ook wel druk he, ben van plan om morgenavond jam te gaan maken.

    fijne week,
    groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jolanda,
    Wat een leuke blog heb je, ik ben ook huismoeder/boerin, al zijn mijn kinderen al iets ouder dan die van jou. Wij hebben ook melkkoeien, het is mooi om te lezen hoe jij alles beleeft, ik zie veel overeenkomsten. Ik merk ook dat je christelijk bent, ben ik ook, fijn die herkenning!
    Om mieren te bestrijden, kun je ook kopergeld neerleggen, gewoon centen en stuivertjes, als je die voor de deur neerlegt, komen ze er niet overheen. Als je ze dus hopelijk snel allemaal kwijt bent, gewoon wat muntjes voor de deur leggen. Succes! Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier geen last van mieren, maar regelmatig (naakt) slakken in huis, brrrr. In de tuin wordt ik daar al niet blij van, laat staan in huis!

    En ja, vandaag was het erg broeierig en voelde ik me ook niet fit. Nu, na heel wat regen is het weer lekker opgefrist!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh lekkerrrrrrr jam koken, wat een voldoening he? en leuk die potjes, ook om te geven, geniet ervan liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grrr, mieren in huis klinkt echt niet fijn, dat snap ik ;-(
    Hopelijk ben je snel kwijt!

    Verder weer een heerlijk verhaal, wat geniet ik er toch van.
    Dagelijks even surfen in blogland, zo gezellig...

    Hier gister ook gegóten, kan me voorstellen dat jullie als 'boeren' er echt naar uitkijken!

    Fijne dag en groeten, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vorig jaar wilden ze naar binnen, maar dit jaar beperken ze zich tot de groene container - ach, dan zetten we die maar extra vaak aan de straat ...
    en jij ben al net zo vlijtig al die mieren, met al dat werk in de tuin ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dank je wel! Wij gaan onderzoeken waar ze vandaan komen!
    En ik had ook hoofdpijn voor de storm, volgens mij lag het ook aan luchtdruk of zo.
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik keek even naar de datum i.v.m. de vrije dag van je jongens. Hebben jullie vakantie dan?!

    Vervelend van die mieren. Hopelijk kom je er snel van af.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @ Vlijtig Liesje: 'k snap het ook niet maar ze hebben 2 weken (verleden en deze week) vakantie...
    @ Roos: Leuk dat je m'n blog gevonden hebt, voel je welkom!
    Helaas zijn de mieren niet zo hoffelijk om via de deur binnen te komen... maar die munten schijnen ook te helpen tegen o.a. wespen. Gewoon een bakje met munten op de tuintafel zetten.
    @ Tineke; idd brr, die slakken, misschien wat zout op de drempel leggen?
    @ Johanna; bedankt voor de tip, dat zal het wel zijn. En nee, we wonen in de Bommelerwaard. Tussen de rivieren is het wel vaker afwijkend van de rest van NL...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. O ja die vliegmieren, hier hebben we er ook elk jaar last van maar ik heb ze nu nog niet gezien. Zodra er weer een explosie is gooi ik er kokend water overheen. Dat werkt bij ons heel goed. Het klinkt wel wat barbaars eigenlijk. Hebben jullie inmiddels al regen gehad? Vast nog niet genoeg maar hier was het een mooi beginnetje.
    Fijne middag!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier is het ondertussen eindelijk
    ook aan het regenen..ben er blij
    om, voor de tuin, regentonnen, en de plantjes aan de serre, morgen
    ga ik immers weer tuinieren :)
    Hopelijk raak je snel van die mieren af...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een grappig, herkenbaar verslag
    van de rondgegooide kleding van je kinders.
    Hier dus net zo, ongelooflijk hoe ze in een minimum van tijd een maximum aan troep kunnen maken. En ja, dan zijn ze dus hun spullen kwijt, en ze verwijten het jóu dat je het opgeruimd hebt. Rare jongens hoor....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...