Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 15 juli 2011

Koekjes met een grap

Voor zandkoekjes had ik afgelopen winter een aantal andere recepten geprobeerd, maar het allerlekkerst blijft het normale recept, vinden wij. En ik gebruikte een deel gewone margarine i.p.v. alleen roomboter, maar dat werd me door de Farmers niet in dank afgenomen. Dus maar weer 100 % roomboter in de koekjes!
Ik doe altijd zoveel als net op de 2 platen kan. Maar je kunt de hoeveelheid altijd makkelijk aanpassen. Je gaat uit van een bepaalde hoeveelheid bloem, bv. 200 gram bloem. Dan moet er de helft aan basterdsuiker bij, dus 100 gram. De hoeveelheid roomboter zit er tussenin, 150 gram. Mespunt zout erbij.
Ik ga zelf uit van 500 gram bloem. Ik meng de bloem met de suiker en het zout en voeg daarna de harde boter toe, snij het met twee messen in kleine stukken en dan kneed ik met de hand tot een egaal geheel. Als het deeg slap is (dat kan liggen aan het merk boter), zet ik de bal of staaf deeg een halfuurtje in de koelkast. Normaal snij ik dan plakjes en leg die op de met bakpapier beklede ovenplaten. Kwartier in de oven op 150 graden.

Ik had vorige week geen witte suiker genoeg. Omdat die ook wel aan tafel gebruikt wordt, besloot ik om maar lichtbruine basterdsuiker te nemen. En omdat het dan toch iets anders werd, deed ik i.p.v. zout wat koekkruiden erdoor. Zomaar wat gedaan, ik weet niet de preciese hoeveelheid. En nou ja, ze waren toch al anders, dan kon ik ook wel een leuke vorm doen...


... knoopkoekjes!
Zo origineel was ik zelf niet hoor, heb ik ergens in een kookboekje gezien, al was dat een ander recept.
Ik had de koekjes mooi rond gemaakt met een glas. Met een flessendop druk je een rondje in het koekje en daar prik je 4 gaatjes in. Nou groeien mijn koekjes altijd wat in de oven, maar je kunt nog wel zien wat het voorstelt.

Herfstweer gisteren! Maar binnen was de sfeer goed. Tijd voor wat binnenklusjes. Mijn handige Farmer heeft in de meterkast een paar plankjes gemaakt. Dat stond nog maar een dag op mijn wensenlijstje! Soms zit het mee ;-)
Gelijk ook maar het plafonnetje vernieuwd, want dat hing er ook aan flarden bij. Hij had voor dat alles op de hooizolder nog wat kunststof schrootjes, die stonden daar al jaren te wachten om gebruikt te worden...

Ik had nog zo'n setje stapelbare mandjes, ooit meegenomen voor...? Voor in de meterkast dus. Elk kind heeft nu een eigen mandje. In de winter kunnen daar de sjaals en handschoenen enzo netjes in opgeborgen. Nu staat het nog wat leeg, de zonnebrillen zouden erin kunnen, en de jongens hebben hun pyama's erin gedaan. Onderin kunnen nog wat laarzen staan. Zo is het allemaal minder vol in de gang!
Kijk even niet naar de wanden van de kast, die moeten nog geverfd. Maar de gang moet ook nog een keer gedaan, dus doen we dit t.z.t. wel gelijk erbij.


Oudste dochter maakte pizza voor ons, hier is ze bezig met de saus.
Middelste dochter heeft een deel van haar schoolboeken van een nieuwe kaft voorzien. De meeste kon ze nl. gewoon houden, omdat ze die volgend schooljaar (5e klas) ook weer nodig heeft.
Vandaag zijn de dames bessen plukken. En Jongste Dochter werkt deze week in een kas op het dorp.

Ik had nog van die receptenbladen liggen die je gratis bij supermarkten kunt meenemen. Die heb ik uitgezocht en de recepten die me wat lijken doe ik in doorzichtige hoesjes, in mijn map.
En de recepten die ik dan gemaakt heb en goed in de smaak vielen, die mogen dan een plaatsje krijgen en mijn vaste receptenboek... Allemaal van die rustige klusjes, lekker op het gemak.

De jongens bleven ook veel binnen, die hebben van hun stapelbed weer een hut gemaakt... heel eenvoudig: mama's knijpermand plunderen en de dekbedden over de reling van het bovenste bed vastmaken. Dit keer was het een grot...
En ze zijn onverwacht naar de dierentuin geweest...
De "bak" met gifkikkers....
... het berenbos...
En zo hadden ze nog wel meer: een kinderboerderij, de apenberg...  Ze hebben zoveel fantasie, die jongens. Heerlijk!
Ik laat het maar een beetje over me heen komen hoor. Ze moeten toch íets doen. 's Avonds moeten ze het wel zelf (helpen) opruimen. Gisteravond hadden ze dat zó goed gedaan, dat ik een ogenblik verbaasd was... Tot ik onder het bed keek... En oudste Zoon vroeg: durf je ook een kastje open te maken?



17 opmerkingen:

  1. Kijk dan komt zo'n herfstige dag toch weer van pas.
    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om te lezen!
    En die koekjes waren vast welkom bij al die bezige mensen en kinderen!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O heerlijk. Wat een giller! ;o)

    Hier gaat het ook lekker en ligt de hele Lego verzamling dagelijks door de woonkamer heen. Dagelijks, want ook hier gaat alles voor het slapen gaan de dozen in. Ik zet me er letterlijk en figuurlijk maar overheen. Nog dertig dagen en dan is het rijk weer voor mij ;o)

    Alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hè, wat een gezellige blog. Ja, het was erg regenachtige hè. Goed van je om ze maar wat te laten rommelen. Als ze helpen opruimen 's-avonds is het geen probleem toch. ( bij mij mogen ze alleen niet heel de tijd de trap op en neer rennen)

    Die knoopkoekje is een leuk idee. En die verstelbare mandjes ook.
    Gelukkig schijnt de zon vandaag en kunnen de kinderen naar buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk die knoopkoekjes! En dat is niet ineens zo moeilijk.

    Zandkoekjes maken we hier ook regelmatig. Het is zo'n lekker basaal recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk toch als iedereen zich vermaakt, dan vermaak jij je ook, heb je ook een beetje vakantie. De koekjes zien er geweldig uit. Zullen vast lekker smaken naar eigen idee gebakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt zo'n gezellig vakantieblogje! En goed hoor, dat je het lekker over je heen laat komen. Kinderen weten later nog wel hoe gezellig het thuis was, niet hoe opgeruimd, toch? Enneh, leuk idee die koekjes zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Die koekjes zagen er super uit! En farmer had goed zijn best gedaan, staat hier overigens ook nog op het lijstje ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ze houden zich goed bezig, jouw jongens (en de meisjes ook) Vandaag weer lekker buiten kunnen ravotten. Wat was het heerlijk.....
    Heel fijn weekend.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Fijne dag met superleuke ( en vast lekkere) koekjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Makkelijk, die plank met kisten! In één ervan zit een aap. Lijkt op aap van mijn middelste ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een super leuk idee met die knoopjes!
    En zo een herfstdag kan ook wel gezellig zijn. Voor een dag dan...
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat leuk die koekjes die ga ik zeker eens proberen om koekjes van het zelfde ronde formaat te maken kun je het deeg ook tot een worst vormen en er plakjes van snijden.
    En wat heerlijk als je dan weer zo een extra plekje hebt in de meterkast!! die van ons is helaas te klein voor opbergruimte.
    en lekker als de kids zich zo vermaken met die regen he! wij moeten nog een week naar school en dan hebben we ook vakantie ik zie er wel naar uit nu, vooral nu ik meerdere blogs lees van kids die al wel vrij zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heee, slim plan, die bakjes. Ga ik onthouden.
    Al die sjaals, mutsen en handschoenen, poeh, geeft altijd zo'n rommel.
    Als ze dan maar wel hun bakje gaan gebruiken...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn die extra ruimte in je kast, netjes ook met die mandjes. Ik heb dat ook op mijn wensenlijstje staan, het lijkt me erg praktisch om alles weg te kunnen stoppen.

    Je koekjes zien er lekker uit. Een mooi klusje voor de kinderen als ze volgende week vrij zijn.

    groetjes Jessica

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...