Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 23 juli 2011

Komkommertijd

Tja.... en  nu ben ook ik verlegen om een onderwerp. Niet dat er hier niets gebeurt, maar allemaal die gewone dingen. Geen grappige, geen enerverende belevenissen, kortom, rust in de tent.
Wél komkommers.

Wat zal ik daar eens mee gaan doen??
Inmaken, daar is mijn Farmer niet zo voor. Vindt hij niet zo lekker. En als ik dan als enige die potten leeg kan eten... Mijn zus had het een aantal jaren geleden eens geprobeerd, maar het bleef niet goed. Er zal vast iets fout zijn gegaan. Maar omdat ze het hier toch niet zo lekker vonden, heb ik ook geen zin om het eens opnieuw, met een ander recept te proberen. Dus eten we ze alleen vers. Jammer dat de tomaten ook nog niet goed zijn. Met elkaar vind ik dat ook lekker als bijgerecht of op brood.
Weggeven, dat doen we vaak met het teveel. Maar Jan en alleman is op vakantie, dus veel adresjes blijven er niet over. (Je zult maar een moestuin hebben en in de oogsttijd op vakantie zijn...).
Het meest eten we het als bijgerecht. Je kunt dat zuur en zoetzuur doen, wij hebben het 't liefst zuur.
En op de boterham met een plak kaas of zo uit het vuistje vinden we ze ook lekker. Vooral als het heet is zijn komkommers lekker fris, ze bestaan voor 96 % uit water.
Nu heb ik af en toe die bakjes salade uit de winkel en ik wilde eens kijken of ik dat zelf ook kon maken.
Dat was nog even lastig, want toen ik erop ging zoeken, kwam ik alleen maar de recepten tegen die als bij- of lunchgerecht worden gegeten. Ik bedoel juist zo'n smeerbare salade. Maar na wat zoeken vond ik toch wat en heb het wat aangepast aan onze smaak omdat het eerst te peterselie-achtig smaakte.

Het belangrijkste is dat je de komkommers van het meeste vocht ontdoet, anders wordt je boterham kledder. Snij een halve komkommer in de lengte door, haal de zaadlijsten eruit, want daarin zit het meeste vocht. Ik doe dat met een appelboor, werkt snel. Daarna in dunne plakjes snijden of schaven. Zout erop strooien en in een vergiet laten uitlekken. Kwartiertje laten staan. Dan meng je 2 lepels Griekse yoghurt (kwark kan ook) en 1 eetlepel fijngehakte peterselie en 1 theelepel fijngesneden bieslook door elkaar. Kijk gewoon een beetje wat je zelf het lekkerst vindt en pas de hoeveelheden aan. Om het nog wat romiger te maken, voeg je nog een halve eetlepel mayonaise toe. Maar dan heb je weer al die E-nummers, ik deed het zonder. Dan de komkommerschijfjes met de hand uitknijpen, zodat het zoute vocht eruit komt en toevoegen aan het yoghurtmengsel. Lekker op de boterham, zeker met een plakje ham of rookvlees en wat tuinkers. Je kunt het afgedekt in de koelkast wel een dag bewaren.
Op een toastje ook lekker.
De kwaliteit van de foto is niet zo goed, maar  ik wilde het toch even laten zien.


 
Gisteren heeft mijn Farmer de eerste aardappels gerooid.

Even laten drogen voor ze in de kist gaan, maar er waren grijpgrage handen genoeg om ze te rapen.

De doré's waren flink.... hopelijk zijn ze niet hol.
Daar heeft deze soort nog weleens last van.

De bintjes zijn dit jaar niet zo heel best, die moeten we snel gaan verwerken. Dat wordt schillen, snijden en 1 keer frituren en daarna in zakken in de vriezer. Dan hoeven we ze net als gekocht friet maar 1 x te bakken voor gebruik. En vandaag eten we Franse krieltjes, alleen even wassen en in de pan.

Fijn weekend allemaal!



17 opmerkingen:

  1. Grappig, je titel. Dat is natuurlijk ook gelijk 't nadeel van een eigen moestuin: dat veel 'rijp' is als je er zelf niet bent, en als alles ook nog een goedkoop in de winkel of op de markt te koop is ... Maar dat weegt natuurlijk niet op tegen 't feit dat alles uit eigen tuin veel lekkerder/gezonder is! Volgend jaar hier ook véél meer .... in ieder geval heb ik 't goede voornemen ... en da's al heel wat. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Komkommers, jammie! Wat een feest om aardappels te rooien. Ik wens je veel goede aardappels toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch een leuk stukje geworden, nietwaar?
    Ik heb van mijn studentendochter een heerlijk recept gekregen. Gebruiken ze in Utrecht in de Happytaria (wel eens van gehoord? even googelen.)

    DIT IS "DE HAPPY SALAD".
    Het is alsvolgt. Ik beschrijf een deel.. je kunt het naar believen vermeerderen.
    Men neme....
    2 komkommers (in stukjes snijden.)( 1 of 2 paprika's in stukjes snijden.)
    1 dubbel bakje magere spekblokjes
    (uitbakken)
    1 of 2 bakjes selleriesalade
    1 zakje cashewnoten.

    Mik de hele boel door elkaar.(behalve de cashewnoten; die voeg je toe als je het serveren gaat.)
    Klaar.. Ik koop meestal (op advies van diezelfde dochter) de boel bij de Aldi. Goed en goedkoop.
    Ik vries ook wel eens de doosjes selleriesalade in als er een feest aankomt waar we met zijn meerderen zijn.... en ik niet vlak van te voren bij de Aldi kom.... kan best.

    Tenzij je één van de ingrediënten niet mag of lust is dit een fantastisch recept.
    Gaat helemaal op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lust geen komkommer....erg hè. Vind het zelfs vreselijk als het ergens in verwerkt zit, want dan proef ik alleen maar die overheersende smaak van komkommer.
    Maar jij hebt er een leuk verhaaltje aan over gehouden. Bij ons kabbelt de thuisvakantie ook rustig verder. Ik begin nu toch wel heel erg uit te kijken naar een zonnige dag.....zucht...

    Succes met het rooien van de aardappels!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zelf lust ik wel komkommer maar ik eet ze de hele dag, komen altijd weer omhoog. Als je niet meer werkt zoals wij passen we de vakantie aan op onze tuin. We gingen pas weg toen alle aardbeien verwerkt waren. Goed gedaan zo'n slaatje. Ziet er erg lekker uit. Grote aardappelen en wel handig de frite 1 keer bakken en invriezen, vooral als je veel nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er goed uit, die komkommersalade. Daar zullen ze toch wel pap van lusten, lijkt me zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk al dat eten uit eigen tuin.
    En komkommer altijd heerlijk fris.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Elizabeth, dit ziet eruit als een echt lunchgerecht... zal ik zeker eens proberen! De meeste kinderen zijn bij ons niet zo van de salades, maar zelf vind ik het wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is heerlijk die komkommersalade,wij maken dat geregeld met nog een beetje knoflooksap ertussen (komt van Griekenland,de bekende "Tzatziki").
    Die tip van die frietjes al 1 keer voorbakken en invriezen is niet slecht maar kleven ze dan niet aan elkaar??

    Liefs,

    Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Liesbeth: Dat valt mee. Na het frituren laten we ze opdrogen in een vergiet waar we een stuk keukenpapier inleggen. Voor we ze in een (brood)zak doen, schudden we ze even los. Als ze uit de vriezer komen schudden we ook een keer en het gaat prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Gewoon een bordje aan de wegzetten: komkommers te koop!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mmmmm, klinkt heerlijk die komkommersalade! Hebben jullie de komkommers gewoon buiten staan? Of toch in de kas?

    Wij proberen de vakantie een beetje aan de tuin aan te passen: ná de aardbeien en vóór de rest. En wat er in tussentijd toch oogst rijp is mag de buurman die de tuin water geeft natuurlijk mee nemen ;-) En we gaan eigenlijk nooit langer dan anderhalve week, want dan wil ik graag weer naar huis...

    Goede zondag, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik maak ook wel eens zelf die komkommersalade uit een bakje, ik neem dan een schep heinz komkommerspread en doe er nog een schep yogonaise bij komkommer met de kaasschaaf in plakjes erbij, de eerste paar uur is de komkommer nog knapperig daarna slierterig net als uit een bakje. een paar dagen doen we er wel mee, heerlijk!
    gezellige blog heb je trouwens, ik lees af en toe stiekem mee en geniet er telkens weer van. groetjes, Margje.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi dames hier mijn recept soep gemakkelijk gezond goedkoop en lekker je neemt twee komkommers wassen en in in stukken enkele uien sudderen in boter dan water erbij de komkommer en twee kippebouillionblokjes peper en zout op het einde een boursinkaasje erdoorheen mixen lekker of géén boursin erdoor maar gewoon mixen ijskoud laten worden en opdienen met een klodder zure room en enkele druppels groene tabasco... ook lekker op een warme zomerdag onder de parasol... zucht waar is de zomer???
    lieve groet en smakelijk jezebelle uit vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een leuke foto's van het aardappel rapen, doet me aan vroeger denken. Wij ''moesten'' ook altijd mee helpen in de groenten tuin na schooltijd. En bedankt voor het lekkere recept.Ben zo brutaal:) geweest om een link naar jouw op onze weblog te plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. @ Tineke: Ze staan in de kas.
    @ Margje: Mijn blog is openbaar hoor, niks stiekem aan, voel je vrij. En bedankt voor je recept en jij ook, @ Jezebelle, zoiets heb ik nog nooit gegeten...

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...