Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 7 juli 2011

Monchoutaart en vakantierooster

Sinds enige tijd probeer ik steeds meer zonder al die kant-en-klare mixjes te koken en te bakken. Geen zakjes meer voor nasi enzo. 't Is nog allemaal wat in probeerfase, bij lang niet alles heb ik al het voor ons ideale recept gevonden. Maar het is wel leuk, omdat je zo leert om meer op je eigen gevoel en smaak te koken. En je hebt al die (overbodige) toevoegingen niet.
Van mijn zus kreeg ik een recept voor monchoutaart zonder zo'n pak. Zij maakte al monchoutaart voordat die pakjes er kwamen (ze is een stuk ouder dan ik). Inmiddels heb ik al een paar keer haar recept uitgeprobeerd en de smaak is echt zóveel beter! Veel natuurlijker, puurder en lekkerder. En als je kijkt op zo'n pak mix wat er allemaal wel inzit, is het logisch dat er smaakverschil is.
Eerst had ik nog ruzie met de gelatine, maar nu weet ik ook hoe dat moet. Natuurlijk met toestemming plaats ik hier het recept.


Vet een springvorm in.
Voor de bodem: 200 gram biscuits of bastognekoeken (dat laatste vinden wij het lekkerst) fijn  maken en vermengen met 75 à 100 gram gesmolten boter. Mengsel in de vorm uitdrukken. Zet weg in de koelkast.
250 ml. slagroom (zonder suiker) stijf kloppen.
200 gram Monchou met 150 gram basterdsuiker luchtig kloppen, daarna door de slagroom spatelen.
3 blaadjes gelatine 10 min. laten weken in koud water, uitknijpen en in wat heet water oplossen en door het mengsel roeren.
Het mengsel over de bodem verdelen. Vlaaivulling erover en in de koelkast op laten stijven.

De gelatine stond niet in het originele recept, maar Zus heeft dat toegevoegd omdat de taart anders erg zacht blijft, bijna niet te snijden (meer een toetje). In plaats van Monchou gebruikt zij ook vaak de roomkaas van de Aldi. Ik neem wel altijd de echte vanwege het goede merk ;-)

Hier kwam mijn Farmer even mee showen,
langs het keukenraam.
Een vaarskalfje. Ze kwam iets te vroeg, haar moeder liep nog in het weiland.
Zo schattig als ze net geboren zijn.
Ondertussen is het morgen de laatste schooldag van de jongens, en Oudste Dochter heeft vandaag haar laatste 5 minuutjes op school gehad - rapport opgehaald.
Dus iedereen vakantie! Behalve wijzelf dan...;-)
Dat houdt ook in dat we ons schema iets aanpassen: we houden het zomervakantierooster aan. Vorig jaar deden we dat ook en dat is wel goed bevallen. Normaal eten we 's avonds eerst en dan is het melkenstijd. Maar de komende weken draaien we dat om. Vroeger deden ze dat ook altijd zo, maar op mijn verzoek is dat ooit eens omgedraaid. Ik zat nl. altijd al met de kinderen alleen te eten voordat het melken eindelijk klaar was. Het werd anders voor de kinderen (en voor mijzelf... word altijd chagrijnig als ik erg trek krijg) veel te laat. Maar in de grote vakantie gaan ze toch wat later naar bed en het is minder stressvol om na het melken te eten.
De komende weken zal ik zoveel mogelijk 's middags warm eten, behalve als dt niet kan vanwege vakantiebaantjes. Dat is dan 's avonds ook makkelijker, brood eten.

De koeien lopen nu ook een eind weg. Eerst moeten ze de ene kamp uitgedreven worden en dan nog de andere. Vanavond had ik een goed knechtje in Oudste Zoon. Farmer had wat gebromd op hem tijdens het eten -dat is nou eenmaal wel 'es nodig- en hij kan dan vaak wat overgevoelig reageren. Ik bemoeide me er niet mee, maar vroeg later aan hem of -ie mee ging om de koeien te halen. Dat deed hij en het scheelt dan echt, hij aan de ene kant, ik aan de andere kant van de wei. Anders moet ik zigzaggend de hele wei door (en dan nog één..). Natuurlijk zeg ik dan tegen hem dat -ie zo goed heeft geholpen. Je ziet 'em dan weer groeien. En het laatste stuk lopen we samen en kletsen wat... Ik vind het altijd fijn als je even met 1 kind apart bezig kunt zijn.
In de melkput is dat ook zo. Vaak is het zo, dat als de één mee wil melken, de ander ook ineens wil. Maar eigenlijk is 't veel prettiger voor Farmer als hij er maar 1 tegelijk heeft. Samen gaan ze altijd weer "zwerven', blijven ze niet bij hem.
En als de jongens gaan zwerven, nou ja, berg je dan maar... dan gaan ze weer verzamelen, slepen en verslepen, bouwen en afbreken en uiteindelijk één grote bende...

Hoera, vakantie!

25 opmerkingen:

  1. Wat een leuke foto's weer.
    Bedankt voor het recept. Ik ga deze taart beslist eens maken.
    Groetjes, Nelly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik herken het heel erg dat je echt opnieuw 'moet leren koken' als je stopt met die mixjes.

    En je smaakpapillen moeten ook afkicken, geef het even tijd.

    Ik vroeg me al eigenlijk af, hoe jullie dat doen in de vakantie met alle dieren.

    Mijn schoonouders hadden vroeger ook een bedrijf waar ze nooit wegkonden. Soms was dat best lastig...
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk als kinderen slepen, bouwen en afbreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nu heb ik nog meer zin om die taart te proberen. Maar die bastognekoekjes en die monchoukaas zal ik dan toch eerst in Maastricht moeten gaan halen ... Merci voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik maak de monchoutaart ook al jaren zonder pak. Ik gebruik i.p.v. slagroom een zakje klopklop. Dan is de taart iets minder 'machtig'. Die tip van de gelatine neem ik mee, want het middengedeelte wil nog wel eens instorten bij mij
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dank je voor het recept, ga ik zeker es proberen.

    in de vakantie eten wij ook altijd s'middags warm, bevalt mij ook prima.

    hier gaan de kinderen nog een week naar school,wij zijn de laatsten die vakantie krijgen volgens mij.

    een goede vakantie hoor.

    gr stina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou dat recept van de monchou ga ik zeker maken!
    mmm ;-) zeker geen slecht idee, het is hier al vakantie en dan hebben de kids graag een (lekker) klusje... komt goed dus!

    Geniet van de vakantie, lekker ff niet teveel op de klok kijken enzo...of is dat geen optie op de farm?

    Groetjes, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda. Ik probeer dat ook wat vaker te doen. Koken zonder de mixen van Honig etc. Maar tot nu toe vind ik het eten er niet smakelijker op worden. Meestal wat flauw en smakeloos.

    Wat een leuke blog heb je. En wat woon je prachtig!! Tjonge!

    Fijne vakantie met je kids!

    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij koken ook steeds meer zonder pakjes. We deden het al niet veel, maar sommige dingen nog wel, zoals de monchoutaart. Recept is dus heel erg welkom!

    Alvast een fijne vakantie!
    Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schattig, zo'n kalfje in de kruiwagen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ziet íe er lekker uit!!!!
    Ik gebruik ook altijd de roomkaas van de Aldi en vind het qua smaak niet zo veel uitmaken, maar misschien ben ik niet zo'n fijnproever ;-) Ik doe zonder gelatine maar met een zakje klopfix door de slagroom (maar dan heb je wel weer een zakje...)En voor de bodem gebruik ik vaak de theebiscuit van de Aldi en strooi er dan koekkruiden doorheen, smaakt ook super!
    Leuk ook om weer te lezen over het boerenleven!En wat een mooi kalf!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O, wat en schatje in de kruiwagen.
    Je zou hem zo en knuffel geven.
    Eigenlijk moet ik zeggen twee schatjes. Wat heerlijk als je kinderen zo op kunnen groeien.
    Ik begrijp dat er ook heus wel nadelen zijn om op en farm te wonen, maar dit is wel weer een voordeel. Ene..... die taart heerlijk ga hem ook snel eens maken. Nou tot snel ziens zou ik zeggen.


    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk zonder pakjes te koken, monchoutaart ken ik niet anders. Alleen gebruik ik weer een ander recept met zure room en echt fruit. Ik gebruik wel de echte monchou omdat ik gelezen heb dat de roomkaas van de A.ldi 40 % meer vet bevat, en ik ben dik genoeg.Ben wel benieuwd wat jij in de nasi doet.
    Fijn dat er weer een kalf gezond ter wereld is gekomen. Jullie gaan niet op vakantie, met zo'n bedrijf kan je bijna niet weg. Wij gingen vroeger ook nooit, alleen legeren bij oom en tante.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat zit jouw taart er heerlijk uit! Het water loopt me in de mond. Ik maak Monchou-taart ook altijd zo, maar die gelatine is wel een goed tip. Bij ons loopt het altijd zo van je bordje, niet minder smakelijk maar wel minder mooi! 't Is al lang geleden dat ik 'm weer eens gemaakt heb, toch maar weer eens doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoera vakantie ja! En wat een goed begin met zo'n heerlijke taart. Teunie (van eenvoudigleven) schreef er ook al over, ik krijg er echt trek in. Hartelijk dank voor je recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Weet je wat ook erg lekker is? tussen de bodem van koek en de laag monchou een laagje bananenschijfjes. wordt de taart heerlijk zoet van!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dat recept lijkt mij wel! Leuke foto's van dat kalfje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Leuke foto's, lekkere taart. Ooit hier getuige geweest van een (vroeg)geboorte in de wei achter onze tuin: zó leuk en interessant voor onze jongens om te zien. Kalfje werd toen ook fijn in een kruiwagen naar de stal gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie foto's van het kalfje
    Heerlijk om al die boerderijverhalen te lezen!!
    echt genieten.

    groetjes, linda

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik maak de monchoutaart ook al jaren zonder pak, het is hier een succesrecept. Ik gebruik de roomkaas van Aldi of Lidl, en laat het voor gebruik een poosje uitlekken (bakje op zijn kop) op een paar velletjes keukenpapier, dan ben je heel veel vocht kwijt, en wordt je taart wat minder slap. (ik gebruik geen gelatine)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Jouw taart ziet er ook lekker uit! En heerlijk zeg dat je kinderen vakantie hebben! Wij moeten nog een weekje.. En daar verlang ik erg na!

    Koken zonder zakjes.. dat herken ik ook! Als je ziet wat je ongemerkt dan naar binnenwerkt aan E-stoffen en dergelijke toevoegingen dan wil je wel koken zonder zakjes! Succes!


    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  22. het was heerlijk we hebben het gproefd

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...