Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 26 juli 2011

Poetsbui en een wijze les

Het herfstweer houdt maar aan. Ergens had ik er een voorgevoel van, toen ik een paar maanden geleden over de aanhoudende droogte schreef. Nu zouden we wel weer wat droog weer kunnen gebruiken. Het hooi is een eind heen op, en er moet nog gekuild worden. Als boer ben je echt afhankelijk van het weer.
't Is met dit weer toch ook wat lastiger om je goede humeur te bewaren. Maar ja, ik kan ook niet goed tegen heel heet weer. Laten we maar geduldig zijn...
De vliegen hebben inmiddels ook de nodige aanvallen gedaan, aan de buitenkant en binnenkant van het huis... da's de mindere kant van het vrije buitenleven op een boerderij. Vliegen overal en hun poep op de gekste plekken, tot op het wasgoed toe. Het zijn meest van die kleine stalvliegen, die steken ook nog eens.
Dus heb ik mezelf maar een figuurlijke schop onder m'n ko.. gegeven en gisteren alle kamerramen gezeemd. Van binnen en van buiten, anders heb je er nog geen schik van. Nu kun je er weer doorheen kijken ;-)
Gelijk het keukenraam ook gedaan, één ervan zit achter de gootsteen, dus is om de haverklap vies.
Als het mijn hobby was, kon ik mijn lol op; hoefde ik niets anders meer te doen dan alleen het huis schoon (proberen te) houden. Maar het is mijn hobby niet. Dat wisten jullie al natuurlijk, want waar kan een mens anders de tijd nog vandaan halen om te bloggen?
Vandaag de koelkast helemaal schoongemaakt, toch lekker hoor, alles weer fris.
De bonen zijn bijna goed, en de pruimen, dus dan krijg ik het weer drukker. Hoewel de bonen ook last hebben van de regen en de lage temperaturen.
Van de week heb ik jam gemaakt van perziken met wat appels, in de verhouding 80-20 %. Het is een lekker frisse jam geworden.
Het is altijd jammer, dat de wespen al in de perziken en pruimen zitten, nog voor ze rijp zijn. En om nou alles onder netten te doen is zo'n karwei.


Vorige week ben ik met de jongens naar een speeltuin geweest, het K.wekkeltje. Dat is een gratis speeltuin (Rosmalen), maar ik vind het een morele verplichting om een bijdrage te doen in de paddestoel die daar staat.
Echt een leuke speeltuin!


Zondagavond had ik een gesprekje met Middelste Zoon over het wonen op een boerderij. Dat ze altijd veel ruimte hebben om te spelen enzo. Ik zei, dat vast heel veel kinderen het heel leuk zouden vinden om op een boerderij te wonen. Middelste keek eens bedachtzaam en zei toen: "Eigenlijk ben ik heel verwend. Want ik vind het allemaal zo gewoon."
Ik vind dat een heel scherpzinnige opmerking voor een 6-jarig knulletje, eentje waar wij als volwassenen wel wat van kunnen leren!

12 opmerkingen:

  1. Wat een mooie opmerking van jullie zoontje en bedankt voor het lekkere jam recept.Ga ik zeker uitproberen. Weet je wat ook een lekkere combinatie is , is pruimen-meloen jam.Je kan daarvoor iedere meloensoort gebruiken behalve watermeloen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het weer zit niet mee, Teunie ( van Eenvoudig leven)schreef laatst ook al eens als het zulk slecht weer was bleef het 6 weken aanhouden. Ik geloof dat ze gelijk krijgt. Dat lijkt me inderdaad een leuke speeltuin voor kinderen in die leeftijd. Wat fijn dat je zoon dat nu al zo ervaart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier was het vandaag weer nat, hoop toch echt nog op een beetje zomer.
    Poetsen doe ik weer na de vakantie, ik hou het allemaal bij maar dat is het dan ook.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heerlijk blogje heb er van genoten, ja wij moeten ook nog meer hooi hebben, dus het zonnetje mag weer komen he? , geniet ervan, liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 't Is wat met 't weer: eerst te droog en te warm, nu te nat en te koud ... Vroeger waren schapen onze overburen, stonden er koeien in de wei achter onze tuin, en paarden in de wei ernaast. Dus ik weet waar je over praat .... Nu zijn alle dieren weg ... en ik mis ze. Vond 't zó leuk om samen met de jongens naar schaapjes/lammetjes, koetjes en paardjes te kijken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij gaan het komende weekend op de boerderij logeren! 'k Zal vast veel aan jullie moeten denken ... en aan het lappen van de ramen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een wijsheid voor een zesjarige.. heerlijk als ze over dat soort dingen toch al nadenken.
    En ik hoop met je mee dat het mooier weer gaat worden, maar ik betwijfel het.

    En heerlijk jam gemaakt! Kan ik ook wel eens weer doen!

    Groetjes van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Valt inderdaad niet mee om vrolijk te blijven als het blijft regenen. Krijg er ook poetsneigingen van. Je moet toch wat ;-) Maar niet teveel hoor. Ik kan me ook kostelijk vermaken achter de pc. Ben benieuwd of de voorspellingen uitkomen en we nu een paar mooie dagen gaan krijgen. Jouw kids hebben in ieder geval een superbuitenspeeltuin.
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, het is toch wat dat huishouden. Ik heb er nooit zin in of het nou mooi of slecht weer is en dan doe ik het nog maar voor een 'klein' gezin.
    Hopelijk komt het zonnetje gauw door zodat je je schone ramen kunt bewonderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo wijs jullie zoontje!
    Daar kunnen wij nog veel van leren..
    Ja dat weer hé! morgen komt jongste
    dochter terug van kamp (in tenten) met de jeugdbeweging...ondanks het slechte weer amuseren ze zich toch
    (blijkt uit haar enthousiaste brieven die we kregen)
    maar ik zal toch blij zijn dat ze terug is :)
    heel veel liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super lieve opmerking van je knul.
    Brok in mijn keel.
    Zo klein en al zo wijs.

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wijs mannetje dat zoontje van jullie!
    Gistermiddag eindelijk weer eens fijn weer gehad. Morgen is mijn eerste werkdag. Gelukkig kunnen jullie ( en onze kinderen) lekker verder genieten van de vakantie ,nu met goede temperaturen. Maandag 23 en Dinsdag 26 graden. Ik krijg al weer zin in vrije dagen!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...