Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 5 juli 2011

Terugblik, tuinbonen, zindelijk en een put gedempt

Je hebt van die dagen, die glippen als het ware tussen je vingers door en je hebt het gevoel niks te hebben gedaan. Zoéén had ik gisteren. Natuurlijk ben ik de hele dag bezig geweest maar allemaal van die akkefietjes. 's Avonds had ik nog onkruid weggehaald en dat gaf me nog enigzins een nuttig gevoel. Dat onkruid is werkelijk omhoog geschóten de laatste tijd, daar moeten we nog flink tegenaan.

Het feestje van vorige week was goed verlopen. De voorbereidingen maken je wel druk, maar de dames droegen zelf natuurlijk ook een steentje bij. Iedereen vond het gezellig en lekkere hapjes, dus dan zie je weer voldaan terug. Het meest in trek waren de bokkepootjestaart en de monchoutaart (zonder pakje mix) én de coctailworstjes in bladerdeeg.
Ter opfleuring van de schuur hadden we wat bloemetjes uit eigen tuin neergezet:



Gisteren heb ik voor het eerst tuinboontjes uit eigen tuin gegeten. Dit jaar hadden we weer eens een rijtje gelegd, dat was jaren geleden. Ze waren erg lekker. Alleen Jongste Zoon en ik lusten ze, wat jammer is, want ze zijn erg gezond en zijn rijk aan ijzer. Wat ik niet gekookt heb (waren zó gaar), heb ik maar weer -net als de erwten- rauw in de vriezer gedaan.
Die tuinbonen groeien best apart:
Ze hangen niet omlaag, zoals bij gewone bonen en peulen.
Maar groeien naar boven.

Jongste Zoon plaste al op de wc sinds zijn 3e verjaardag zo ongeveer. Maar de grote boodschap gebeurde nog steeds in zijn luier (of gewoon zo, als hij geen luier om had :( ). Hij was er een soort bang voor om dat op de wc te doen. Nou heb ik bij een van de andere kinderen gehad dat die het op ging houden, met alle ellende van dien (pas toen ik een lepel pure roosvicee laxo gaf op de nuchtere maag, ging het over). Dus wilde ik hem niet teveel pushen. Maar onlangs waren we bij een oom en tante van me, en daar deed hij het waarempel zomaar netjes waar het hoort!! Ging hij anders achter het gordijn of achter een boom staan, in den vreemde wilde hij zeker niet zulke overlast geven, dus tig keer naar de wc gegaan, en wat een trots, eindelijk kwam het toch. Thuis bleef het nog even spannend, zou-ie het hier ook doen? Jouw knappe kontje kan het hoor, zei ik (geloof me, als moeder zeg je soms de gekste dingen). Nu zijn we dus 2 weken verder en zelfs 's nachts blijft hij nu 9 van de 10 keer droog!
Weer (bijna) een tijdperk afgesloten.
Terwijl ik dit neerkalk, denk ik: wie interesseert dit nou? maar ach, ik vind 't zelf ook wel leuk als ik eens lees hoe anderen hiermee omgaan...

Mijn Farmer had nog een klusje (en nog wel meer, maar goed) deze week. Achter de schuur zit een put met een luik. Omdat de schuur vroeger stal is geweest, zit er een mestkelder onder. Afgelopen winter kwam de gasboer. Er lag een dikke laag sneeuw. Hij reed achteruit met de tankwagen richting de gastank en draaide met zijn voorwiel zo over het luik, wat tegen die druk niet bestand was, zakte erin en bleef hangen. Juist kwam mijn Farmer naar buiten lopen en zag meteen wat er gebeurd was. De hevig geschrokken gasrijder kwam zijn cabine uit en stamelde dat -ie het luik niet gezien had. Farmer haalde de trekker, en met de lepels aan de voorlader, terwijl de gasrijder ook wat gas gaf, kregen ze hem er gelukkig weer uit.
Nu heeft Farmer de put leeggezogen (er zat water in), een schot voor het gat in de muur gezet en volgegooid met puin en daarna zand.

Het moet nog bestraat worden, dan kan zich geen herhaling meer voordoen, waarbij het erger zou kunnen aflopen. Maar zover was Farmer nog niet...

.... of de jongens hebben de ruimte alweer benut (zucht..)

14 opmerkingen:

  1. Ha hier ook bezig met zindelijk worden, dus ja ik lees het! Haha! Maar ik kan me voorstellen dat het een zucht van verlichting is dat de put dicht is!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen zindelijksheids training meer, maar als de darm gevuld is moet je meestal ook veel vaker plassen. Dat drukt namelijk tegen elkaar weet ik uit ervaring. Zelf had ik veel last van obstipatie door de gluten, nu eet ik glutenvrij en heb veel minder hinder van water overlast. Als ze eenmaal weten hoe het werkt gaat het meestal vanzelf goed komen, er is nog nooit 1 met de luier om getrouwd. Gevaarlijk zo'n put, maar nu is hij gedemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh heerlijk he die bonen, ik droog er ook veel, kan ik ze in de winter ook nog eten, enne vel plezier met de laatste era van je kleine, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik herken dat wel....een hele dag bezig zijn en het gevoel hebben dat je niks gedaan hebt. Alhoewel...zo heel veel doe ik eigenlijk niet....hihi.
    En wat goed van je jongste zoon, ik vind je vondst van het knappe kontje briljant. Sommige kinderen doen er nu eenmaal wat langer over (bij mij was dat dochter)
    Lieve groetejs,
    marion

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien dénk je wel dat wij lang niet alles interessant vinden, maar je moest eens weten. En voor mij ook heel herkenbaar hoor, de hele dag in de weer zijn en 's avonds nog een nuttig klusje doen voor het gevoel. Wat kan een mens soms vreemd in elkaar zitten....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nee, tuinbonen zijn aan mij ook niet besteed, trouwens aan niemand hier.
    Die onderste foto vind ik prachtig, heerlijk die zooi van de kinderen, ze kunnen alles gebruiken he?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn dat 't feest zo geslaagd was, en wat goed dat jongste nu ook 'poep'zindelijk is. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk joh, die bloemetjes uit eigen tuin. Ik geniet zo van jouw verhaal dat ik jouw blog voor het laatst bewaar. Het is gezellig om zo een blik op jullie bedrijf/moederschap te werpen. Ga zo door.

    Nog nooit verse tuinbonen geproefd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou, ik vind dat anders best interessant, hoor!! Wat goed dat hij zo met stapjes bij HET doel gekomen is!!!!Dat is toch een mijlpaal hoor!Hier loopt er een van 2 jr en 3 maanden en die wil de hele tijd op de 'cee' en geen pamper aan... De anderen waren ook allemaal wel voor of rond de 2 1/2 zindelijk, dus vind ik het niet zo raar...maar...ik heb er eventjes nog geen zin in om er voor te gaan...wil liever eerst op vakantie zijn geweest anders weet ik het wel...zit je er dan de hele dag mee. Dus als het daarna hopelijk nog (lang) warm weer is, ga ik eens zien wat er gebeurt als hij alleen op z'n onderbroekje loopt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh die monchoutaart steekt al zo lang mijn ogen uit. Zou die zo graag willen maken maar blijkbaar kan ik hier niet alle ingrediënten vinden ...
    Joepie dat de kaka nu ook op de wc lukt.
    En het dichten van het gat lijkt me een zeer goede zaak. Het zal wel wat werk geweest zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Mira: verkopen ze bij jullie dan geen monchou? Je kunt ook andere roomkaas nemen i.p.v. monchou.
    Als je wilt, kan ik het recept weleens plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig hé, die tuinbonen, wij hadden ze verleden jaar op de boerenles ook..

    Knap van je zoontje hoor! ik heb altijd gehoord dat jongens een beetje later zijn met die zindelijkheidstraining...hoewel ik
    nu in de kinderkribbe ook jongens
    zie die snel droog zijn...

    Ik heb ook zo van die dagen dat je
    de hele dag bezig bent maar s'avonds niet meer kan navertellen wat je allemaal deed....dat zal bij iedereen wel eens gebeuren denk ik....
    Mooi logje weer, ik geniet altijd van je schrijfsels...
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik wil het recept voor monchoutaart graag hebben. Monchou is idd niet te koop hier, maar de roonkaas vande aldi kan misschien ook wel ( al heb ik begrepen dat die vetter is dan de echte monchou)
    Henriette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh ja wel leuk om te lezen want mijn zoon wil nog niet poepen op de wc...dus morgen ga ik zijn kontje ook maar knap vinden denk ik.. wie weet helpt t!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...