Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 11 juli 2011

Thuisvakantie

Nou, het vakantierooster werkte niet echt, dus dat hebben we alweer afgeschaft. Om diverse oorzaken werd dat toch te laat om te eten, dus nu eten we weer voor het melken - als vanouds. Wel doe ik tussen de middag warm, als't even kan.
We zitten te denken waar we een keer heen zullen gaan. Dat is best nog lastig, want we hebben grote meiden en kleine jongens. Dus vind maar eens een leuke mix! En dan mag het ook niet teveel kosten. Met de jongens apart, dat zal nog wel lukken. Ik denk dat het erop uitdraait dat we met de meiden dan ook maar apart eens iets doen, kanoën ofzo. En vaak zal het niet eens zijn, want óf het is te heet, óf Farmer moet hooien ofzo. Heeft iemand nog tips, dan hou ik me aanbevolen. Naar het strand, dat doen we wel elk jaar een keer.
En evengoed gaat het werk ook in de vakantie gewoon door. Dat is dan wel het nadeel als je niet weg gaat: dat je altijd bezig blijft. Ik betrapte mezelf er vandaag op, dat ik echt moet leren relaxen. Ik zit nog zó in het "moeten", dat ik bijna niet durf te niksen op het terras. Er is altijd wel wat te doen, maar ik moet echt een beetje omschakelen. Ik mag toch ook wel een beetje vakantie hebben?

Misschien helpt het als ik een kijkje in de tuin neem.
We hebben zaterdag een flink deel de bestrating ontdaan van onkruid en rommel, dat wil zeggen, ik heb zelf er niet zoveel aan gedaan. Farmer deed dat met zijn vader en de meiden hebben nog geholpen. Ik was druk met bakken en andere binnenaangelegenheden (wat een woord). Zoals Farmer dat kan, zo kan ik het niet eens - ik moet nog veel leren.
Dus durf ik nu wel plaatjes te laten zien:

Ik loop de achterdeur uit en dan zie ik dit aan de rechterkant.

Als ik me dan omdraai zie ik dit.
't Is nu bijna steriel, hoor.
Zal vast niet zo lang zo blijven.
Er heeft een bank gestaan voor dat keukenraam en ik vind het nu wel heel kaal.
Nog iets op verzinnen.

Nog verder naar achter is een betonnen plaat, waar de kinderen weleens basketballen.
Daar staat ook de speelhut.
Handmade by Farmer (of course).
Eens kijken of het ook bewoond is....

Ja, daar is al iemand.
Nou, die deur mag ook wel weer een likje verf hebben.

En wat staat daar op het bordje boven het raam?

Kun je 't lezen?
Stamt nog uit de tijd dat de meiden erin speelden.
't Was toen het sheriffhuisje.
Gebaseerd op de wild-west playmobil.
Er moet nog een ander bordje van zijn, ergens...

Ik loop verder en kom onderweg dit mini-terrasje tegen.... ahem....
 niks niksen, hier moet ook nog wat aan gedaan...

Langs de vijver (waar het ook nog een bende is),
kom ik op het nette - nou ja- terras.
Hier hebben we net gegeten.
Vanmiddag trouwens kroten (rode bieten) gegeten uit eigen tuin.
Lekker met spekblokjes.
Van het blad hebben de kippen genoten, die zijn daar gek op.

Nog een doorkijkje naar de voortuin.
Er was hier eens een vriendje spelen en die vroeg of dit paadje
(dat zie je niet, maar loopt onder het hekje door)
van de buren was...
Het hekje komt van Zus, dat had ons vader voor haar gemaakt destijds.
Maar het was overbodig geworden, dus bracht ze het maar naar Farmer's Dump...


Terrazzia genoeg, La Plaza's te over.... gewoon af en toe wat tijd nemen, om er ook eens te zitten.
Toch?
Met een boek op mijn schoot: Een wereld van stilte - een dochter van dove ouders vertelt, Ruth Sidransky. Aangrijpend en ontroerend om te lezen hoe in het begin van de vorige eeuw met dove kinderen werd omgegaan, en hoe Ruth opgroeide in feitelijk twee werelden: van de doven en de horenden. Kom ik misschien nog eens op terug...






18 opmerkingen:

  1. Moeilijk is het he, vakantie houden tussen al het werk dat je ziet... Ik vind het ook lastig m'n draai te vinden... Maar je, het is natuurlijk niet te vergelijken met jouw huishouden, zoveel meer personen en een bedrijf bij huis... 't Is ook inderdaad lastig iets leuks te verzinnen voor zoveel verschillende leeftijden. Bij ons is dat al lastig. Maar gelukkig heb je de tuin al behoorlijk op orde. En als ik de foto's zo zie lijkt het me een prima omgeving om eens lekker met een boek in de zon te zitten. Doen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is hard gewerkt en alles ziet er echt wel netjes uit... Geniet nu toch maar een beetje van de vakantie ook al ik dat niet altijd even makkelijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thuis kan net zo heerlijk zijn als onderweg, al moet ook ik me er werkelijk toe zetten om een klein beetje meer de teugels te vieren. Je bent en blijft inderdaad meer aan het werk als je gewoon thuis blijft.
    Misschien heb je ook een leuk werkje te doen? Haken, breien, borduren... kan in het zonnetje, kan voor goede doeleinden (wintermuts, sjaal, sokken..), je bent bij de kids in de buurt en je kunt toch ook even wat ontspannen.
    Hoe dan ook, we "moeten" het gewoon maar eens doen, als huismoeders onder elkaar. Heel even - al is het maar een half uurtje - héél even niksen. Wordt de rest ook vast beter van ;o)

    Fijne vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is zo als je thuis blijft, ben je altijd bezig. Zier er netjes uit je terras met de mooi hortensia's. Maar je leeft in de zomer wel meer buiten zodat het binnen langer netjes blijft, of valt dat vies tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan mij zo voorstellen dat het lastig is om "even" niets te doen bij een bedrijf wat altijd maar doorgaat. Toch wens ik je de rust toe om het wel te doen.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vond het al moeilijk om de rust te vinden. Er is altijd wel een wasje wat gedraaid moet worden. Of een strijk die nu toch echt even moet. Als je bij je bedrijf woont en manlief is hard aan het werk ,komt het schuldgevoel erbij. Maar voor de kinderen is het echt leuker als jij ook even vakantie houd. Zet 'm op!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nou dat ziet er geweldig vacantie-oord-achtig uit hoor, gezellig met je eigen kids en in je eigen bed en gewoon doen waar je anders niet aan toe komt maar dan in een vacantie tempo, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel succes met je evenwicht vinden, nu het vakantie is. Ik heb er een blogje over geschreven. Daar staan wat tips in. Welkom om te kijken hoor.

    Jouw buitenplek is geweldig om te zien. Ik zou het gevoel hebben, dat ik vakantie had. Pak lekker een boek! Dat ik ga ik ook doen vandaag, èn het zwembad opzetten. Dat heb ik belooft. Dus ...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo,
    Jaren in een vacantiehuisje gezeten op een boerenerf.
    Ontzettend leuk voor man en kinders maar als moeder zie je echt wel dat boer en boerin NOOIT klaar zijn.
    Gezellig is het wel dat je bijna altijd samen koffie kunt drinken.
    En je hebt altijd wel onverwachte dingen van aanloop,zoals de veearts,enz.

    Probeer echt gezellig weg te gaan.
    Wij vinden het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen ook erg leuk,voor jong en oud.
    Weet natuurlijk niet hoe ver het rijden is voor jullie,voor ons bijna 1,5 uur.
    Je zit wel aan melkenstijd vast,, of misschien kan er iemand anders voor jullie melken.

    Gezellige weken met elkaar.
    groet van Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wauw, wat een super tuin/ruimte hebben jullie daar seg!! Het zal wel onderhoud vragen. Maar tis super leuk en groot.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Johanna: je wilt niet weten hoe snel ze het hier voor elkaar hebben om de boel overhoop te halen...
    Maar vanmorgen de kamer gedaan en met mijn strengste stem gezegd dat ze daar nu uit blijven.
    En dames, het gaat me vast lukken om te ontspannen hoor, 'k moet gewoon even omschakelen.
    En dit weer vind ik heerlijk, je kunt alles doen, voor mij hoeft het niet zo heet...
    @ Jedidja: goede tips bij jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, en @ Hilda: Jij ook bedankt voor je reactie en je tip. 'k Had weleens eerder gehoord dat dat erg leuk moet zijn. Al is het wel ver...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heb jij veel plekjes om vakantie te vieren. Heerlijk!!! Mijn huis en tuin zijn maar klein. Maar met mooi weer verplaats ik mijn leven zoveel mogelijk naar buiten. Of het nu vakantie is of niet. Aardappels schillen, verstelwerk, was ophangen en vouwen...wat buiten kan, doe ik buiten. Lezen natuurlijk en sudoku-en, beetje tuinieren. Door mijn lichamelijke beperkingen leef ik toch al in standje 'rustig aan' dus die thuisvakantie wordt gewoon genieten. En dat lukt jou vast ook hoor!!! Tips voor uitstapjes heb ik niet. Was bij ons zelfs al moeilijk om het iedereen naar de zin te maken. Fijne vakantie Jolanda!!!
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ja hier hebben wij een soort gelijk probleem wel met de 2 puers en dan 2 mini's.... alhoewel beide groepen zogenzegd, wel gemakkelijk zijn en de groters gewoon mee wandelen als we naar speeltuintjes gaan en dan meegenieten en zelfs zich nog later verleiden tot klim en klauter partijen ;-) en de mini's ach die zijn ook nog gemakkelijk wnat die vinden een enorme bak met knijpers al helemaal het einde :-)
    maar soms..... ist best behoorlijk lastig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Inderdaad blijf je rommelen als je thuis blijft, maar ach ook dat kan toch best een vakantiegevoel geven?
    Op je gemak een bakkie, zet je versnelling gerust een tandje lager hoor ;-)
    Je hebt voldoende plekjes op terrazia om ff je boek uit te lezen...heerlijk doe maar lekker, van mij mag je :-)

    Hier hebben wij ook grotere kids en een klein mannetje van 4, een daagje uit is dan 'lastig'. Vorig jaar zijn we een dagje naar de dierentuin geweest, zelfs de oudste van (toen) 17 vond het leuk... als afsluiting een pannekoekenrestaurant in, onze dag was geslaagd...
    Soms is het gewoon erg leuk om eens echt met elkaar weg te zijn hè, die momenten worden steeds spaarzamer ;-(

    Op www.dagjeuit.nl staan ook nog wel leuke tips, selecteer op de provincie van je keuze...

    We horen wellicht nog wel eens waar jullie uitstapje naar toe is geweest?

    Groetjes en een fijne tijd met elkaar rund um Haus!
    @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Járen geleden was er in Dieren een soort van doe-museum-achtig iets waar onze jongens genoten hebben: spelen met water, zelf solderen (!), schilderen, etc. Heb 't even voor je opgezocht: http://www.spelerij.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Tja, met maar 1 kindje en werk buitenshuis is mijn situatie wel ietwat anders dan die van jou, en is het dus ook wat moeilijk om tips te geven... Wellicht dat een zomerse picknick bij een zwemwatertje of zo iets is? Bal, boeken en zwemspul mee en iedereen heeft het naar z'n zin. Misschien vinden je meiden het ook wel leuk om je dan te helpen bij de voorbereidingen?! En het eerder genoemde zuiderzeemuseum vinden wij ook wel heel leuk en de spelerij daar heeft m'n man het nog steeds over (hij kwam er als kind ;-))

    We horen het wel! Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Erg leuk om even met jou samen een rondje te doen!!
    Ik vind het ook moeilijk om thuis 'niks' te doen..is ook een van de redenen dat ik erg graag een weekje weg wil. Maar op een boerderij is dat vast ook even wat moeilijker om weg te kunnen.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...