Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 25 augustus 2011

Aan de koffietafel

Eén van de leukere dingen van getrouwd met een boer zijn is dat we altijd samen koffie kunnen drinken. Vooral nu de kinderen groter zijn, is de ochtend een goed moment om eens dingen te bepraten. En we nemen vast de dag een beetje door. Ik word altijd pas goed wakker na de koffie. Ik reageer erg op caffeïne, dat is ook de reden waarom ik het 's middags en 's avonds juist niet neem. Ik slaap er slecht van. Maar dat ochtendbakkie mis ik niet graag!
Ik heb hier al eens geschreven over de perikelen met het nieuwe koffiezetapparaat dat, hoewel hij een lawaai produceert als van een oud stoomgemaal, geen lekkere koffie geeft. Sinsdien heb ik de koffie opgeschonken. Ik gebruik een filterhouder en de grof gemalen koffie. Daaronder heb ik nog gewoon mijn oude glaskan van de Krups, maar ik zoek nog iets anders. Ik neusde eens rond om dé manier te vinden hoe je de lekkerste koffie zet, daar heb je zo'n handig medium voor (oh, je kent het?). Ik kreeg trouwens ook goede tips bij de reacties op het genoemde stukje.
Het water niet te lang laten doorkoken, even laten staan zodat het water iets afkoelt (schijnt voor de smaak te zijn). Voor de 1e keer weinig water schenken om de koffie te laten wellen en daarna grotere plonzen. Die koffie was goed en lekker. Lekkerder dan de koffie van dat nieuwe ding. Maar met de ouwe Krups merken we niet zo heel veel verschil. Kun je nagaan wat een verschil er in die dingen zit.
Maar... als we meedrinkers hebben, zoals laatst het geval was met de werkers aan het staldak, is het toch een tijdrovend werkje. Niet iets wat je effe snel doet. Dus namen we het apparaat maar weer met die surrogaat-koffie zoals wij het noemen. Het werkt dan gemakkelijker omdat ze koffie moesten hebben op de gekste tijden. Maar tevreden stemt het me niet. Nou kwam mijn schoonmoeder met een nog goed apparaat bij me en dat mag ik proberen en gebruiken als ik veel koffie te zetten heb, met verjaardagen ofzo.

Ik heb van mijn moeder een koffiemolentje geleend, en gelijk bonen gekocht. Toch duurde het nog een tijdje voor ik dat weer uitprobeerde. Maar ik ben om, hoor! Tjonge, wat is dat lekker! De net gemalen bonen ruiken alleen al zo lekker. En dit smaakt het allerbest. Alleen weer meer werk, ja. Dus daarom alleen voor als we samen zijn of met een kleine koppel visite gaat het ook nog wel. Je moet er gewoon wel de hele tijd bijblijven. Dan kook ik nog de melk (van onze eigen koeien uiteraard). Maar dat deed ik altijd al, lekker opkloppen met de garde.



Ow, ja.... dan wil je er nog iets bij natuurlijk. Nou, 's morgens nemen we altijd een plak ontbijtkoek, stevig en gezond. Maar goed, voor visite iets deftigers, je mag een Knappertje.
Ik zal 't recept er gelijk bij geven:



200 gr. (room)boter, 150 gr. suiker, 200 gr. bruine suiker, 2 eieren, 1 theelepel vanillesuiker, mespunt zout in een kom doen en schuimig kloppen. 300 gr. bloem, halve theelepel bakpoeder over de massa zeven. 75 gr. havermout en 75 gr. gemalen kokos toevoegen en alles tot een glad deeg kneden. Met twee theelepels kleine bergjes op flinke afstand van elkaar op een met bakpapier beklede bakplaat leggen. In de voorverwarmde oven op 250 graden (hetelucht 225 graden) bakken, ca. 6-10 minuten (bij hetelucht iets langer).

Ik ga me nu verdiepen in deze vondst uit de bibliotheek:
Weet iemand trouwens of je kroten (rode bieten) zonder azijn kunt wecken? Op internet las ik dat iemand dat deed.


En deze meneer is ook officieel lid geworden van de bieb, hij kreeg eindelijk zijn eigen pasje. Totnogtoe nam ik gewoon iets voor hem mee op de passen van zijn broers, maar hij is wel trots op "zijn" boekjes...

Hij kreeg zo'n mooie tas en hoewel ik plastic tasjes een beetje probeer te vermijden, wilde ik deze niet afslaan, zo leuk. Hij loopt er nu ook weer mee te sjouwen.




    

20 opmerkingen:

  1. Oh lekker: bij jou wil ik wel eens op de koffie komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk! Wij zijn absoluut geen koffiedrinkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. alhoewel ik zelf nooit koffie drink vind ik dat nieuwerwetse waarbij versgemalen bonen in het spel zijn idd gruwelijk lekker ruiken, zowel de gemalen bonen als de koffie daar weer van ruiken veel geuriger! Ik zou er bijna een slokje van nemen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gezellig koffiepraatje weer!En zie dat jochie blij zijn!!
    Leuk!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier geen koffiedrinkers. Alleen als we visite hebben komt er koffie op tafel. Wat een trots gezichtje met die bieb-tas, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik drink ook graag een kopje mee hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nu even niet over de koffie.
    Maar over de kroten of bieten zoals ik ze noem. Een paar weken geleden heb ik bietjes geweckt zonder azijn. Gewoon gekookt geschaafd en in de potten gedaan flink aangestampt geen extra vocht erbij en toen een uur geweckt op 100 graden. tja niks mis mee. Veel plezier met de kroten en vooral de bende erna!! groet gezina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Jolanda,

    Vandaag heb ik je blog ontdekt, leuk!
    Heb me even 'íngelezen', ziet er gezellig uit!
    En ook wel herkenbaar, wij hebben ook een melkveehouderij, alleen veel kleiner dan jullie!
    Zo zit ik niet elke dag met mijn 'farmer'aan de koffie, hij werkt een aantal dagen per week als zzp'er. Maar dan waardeer je het weer extra als hij wel thuis is!

    Geniet lekker van je verse koffie!

    Groetjes van Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik wil koffie, als ik jouw blog lees. Leuk: je zoontje met zijn boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @ Gezina: Het lijkt me dat ze toch wel onder water moeten staan. Maar als het blijkbaar meer gedaan wordt, wil ik het zo weleens proberen.
    @ Carolien: Voel je welkom! En zo groot zijn wij ook niet hoor, we melken ca. 55 koeien...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Eigenlijk drinken wij nooit koffie (hebben het apparaat echt voor de visite) maar als ik dit lees klinkt het toch wel lekker!

    Kroten heb ik nog niet geprobeerd, maar in't weckboek staat idd alleen maar met azijn.

    Wat kijkt je zoontje trouwens blij! Prachtig!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooooh geweldig :) Ik heb pas ook mij nmama om mijn overgrootoma haar koffiemolen gevraagd maar ze is bang dat ie kapot gaat en laat hem dus in de schuur verpieteren... maar na jouw post ga ik er gewoon echt eentje op mp zoeken, ik ruik de versgemalen koffie gewoon :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn moeder weckte vroeger altijd de rode bieten. Gewoon op dezelfde manier als sperciebonen etc. dus wel extra water erbij. Succes ermee!!
    Heerlijk, ´n kind dat dol op boeken (lezen) is. Beide dochters lazen al op kleuterleeftijd en dat doen ze (37 en 32 jaar) nog steeds.
    Groet, Janthe

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo,
    Ik ben net augurken aan het wecken en heb 35 pond rode bieten gekocht bij een Hutterite Colony. In het boekje van m'n pressure canner staat dat je bieten met de wortel eraan moet koken tot de schil los is om af te pellen. Dit om verbleken tegen te gaan. Als ze groot zijn,halveren of in kwarts of schaven en in potten doen. Bedekken met kokend water en dan nog met de pressurecanner,hoe noem je dat,drukpan?
    Ik ga het morgen bij gezondheid ook proberen.
    Succes.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ha Jolanda,

    Maal nog maar een 'maaltje' bonen en zet een pot vol heerlijke koffie, we komen geloof ik allemaal aan de koffietafel bij jou :)
    Mét een knappertje natuurlijk, je recept klinkt lang niet slecht... hihi

    Heerlijk dat je zoon zo blij kan worden van een bezoekje aan de bieb, het is vandaag wel weertje om in een hoekje van de bank te kruipen...
    Jij hebt ook een leuk boek trouwens om te lezen...

    Goed weekend en groetjes,
    @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lijkt me gezellig zo 's ochtends met je man de dag doornemen. Bij ons zitten de kinderen er 's avonds ook steeds langer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Vers gezette koffie ruikt zo lekker , wij doen dat onderweg en dan in een thermoskan en thuis gewoon met een apparaat.Een plak of schijf (ontbijt)koek ken ik van thuis en vaak doen wij het ook nog hoor. Ik weet dat er vroeger een punt op zat en als je dan 10 punten inleverde bij de bakker, kreeg je een gratis ontbijtkoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die koffiemolen vind ik super! Jammer dat ik geen koffie lust. Thans de geur van versgemalen bonen vind ik dan wel weer super ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...