Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 4 augustus 2011

Hooien!

Eén van de hoogtepunten van de zomer is toch wel het hooien. Vroeger werd dit veel vaker gedaan dan tegenwoordig. Nu is het meestal kuilen wat we doen, ik schreef daar al eerder over.
Omdat het hooien meestal in de zomervakantie gebeurt, is het een echte gezinshappening. Iedereen gaat mee, groot en klein. Als het erg warm is, gaat er drinken mee. Gisteren hadden we dat echter niet nodig, al lag het achterin de auto.

Nee, helaas was het de hele dag al bewolkt en toen we aankwamen op het hooiland, spatte het al wat.

De hooipers is nog bezig. We gaan gelijk beginnen, voor er een echte bui komt.

Eerst worden de balen met de hand aangegeven, twee mensen staan op de wagen om ze aan te pakken en ze in goed verband neer te leggen. Later hebben de mannen de hooivorken nodig om een hooipak omhoog te steken. Maar sinds we een voorlader hebben, doet Farmer het liever daarmee, dat spaart de rug wat. 
Eerst op het afschuifbord stapelen en daarna op de wagen.

Langzaamaan werd de regen wat meer, al werd het gelukkig geen stortbui. Maar mijn schoonmoeder zei: Kom, we gaan huisjes maken, dat deden we vroeger ook altijd, als er regen dreigde.

Zo zijn de balen van de grond af, en blijven droger.

Hooiwagen vol, touwen eromheen, en wegbrengen naar huis!

Gelukkig ging het niet stortregenen. Ja, achteraf was het vandaag mooier hooiweer geweest. Maar er schijnt bij Arnhem de afgelopen nacht wel 40 mm gevallen te zijn, dus als dat hier ook gevallen was, zou het hooi kletsnat geworden zijn. Al met al is het hooi dat we binnenhaalden toch van goede kwaliteit. Het heeft alleen niet die speciale, lekkere geur van in de zon geperst hooi.
Nu staan de volle wagens in de schuren. De komende dagen zullen we er steeds één lossen, om het op te slaan op de hooizolder.



14 opmerkingen:

  1. Dus jullie zijn lekker druk geweest! Hier viel het ook wel mee met het weer, tenminste overdag, 's avonds heeft het wel heel erg geregend!
    Fijn dat jullie het nog wel droog binnen hebbe gekregen. Boer zijn is hard werken, dat heb ik altijd al gedacht!
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie het hooi binnen hebben! Al is het hard werken: het lijkt me toch ook wel heel gezellig! Met hooien heb ik helaas geen ervaring...
    Wel met 'kroten draaien': dat deden we ook met heel de familie: heb ik ondanks de blaren op m'n handen toch gouden herinneringen aan!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat was dus echt een gezinsdaagje...
    Gezellig hoor met elkaar, het nuttige met het aangename verenigen ;-)

    Groetjes, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gezellig, zo met de hele club. Maar wel zwaar werk dat op steken. Wij rolden ze vaak naar 1 plek, maar maakten ook wel van die huisjes voor de regen. Maar jullie hebben het mooi droog binnen. Hier zijn ze al weer aan het gieren geweest vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat karwei is achter de rug. Mooi dat het hele gezin erbij betrokken is, maar wel veel werk zeg....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw! Dat sfeertje ook he?!
    Heerlijk hoor...zou er haast jaloers op worden, al weet ik wel; er moet hard gewerkt worden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een héél werkje maar het lijkt me inderdaad wel plezant om het samen met het gezin te doen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk dat het weer binnen is en fijn dat deze klus samen met de fam. kan.
    Heb gisteren met buurmanboer heeeeeel veeeeel balen op zijn zolder gehesen voor mijn pony en ezel. Heb nu spierpijn (haha), en een goed gevoel dat ik weer voor een jaar heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat is toch veel leuker dan een dagje naar een pretpark?!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit lijkt mij echt enig!
    Maar ook wel druk.

    Voor jullie is het wel gewoon (denk ik) maar voor menig kind is het een ervaring. Misschien kun je volgend jaar een 'evenement' van organiseren?

    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hiervandaan ziet het er romantisch uit ;-)
    Maar het is natuurlijk wel aanpoten! Fijn dat het goed weer binnen is!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik dacht altijd dat je niet kon hooien als het regende, maar blijkbaar kunnen ze wel tegen een klein buitje. Het lijkt me hard werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi zeg om dat met zn allen te doen!! Lijkt me een mooie ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...