Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 2 augustus 2011

In de bonen

Afgelopen zaterdag waren we in de bonen. Drie dochters even druk doende, en de zaak was afgehaald. De afgelopen jaren had ik die wel rauw in de vriezer gedaan, maar was niet te spreken over de smaak naderhand. Ook geblancheerd zijn ze niet super lekker, maar dat ging ik nu toch doen. En het blijft toch zo: er gaat niets boven vers!


Wel een werk, die 5 vergieten vol... Iedere keer kleine beetjes in het water, anders duurt het steeds zo lang voor het water weer kookt. Wekkertjes (ik had twee pannen op het vuur) telkens op 3 minuten.
Nu had ik al eens nagedacht over wecken, ik hoorde dat de smaak veel meer hetzelfde bleef. En ik had een geweldige bof: een lezeres wilde haar weckketel wel kwijt, omdat ze het nooit meer deed. Ik kreeg hem voor niets! Vrijdagavond had ik nog gauw een aantal weckpotten gekocht en zaterdag ging het dus gebeuren.... spannend hoor. Tig keer in het weckboek gekeken, want natuurlijk was ik bang om iets fout te doen.

Maar het is gelukt! Alleen had ik achteraf de potten vol moeten doen tot aan de rand, maar dat zal zo verschrikkelijk niet zijn. Het was zaterdag én ik zou maandag bijna de hele dag weg zijn, dus moesten de bonen wel allemaal weggewerkt. Omdat het de eerste keer was dat ik weckte, heb ik het grootste aantal wel in de vriezer gedaan.  Maar nu de eerste aarzelende stapjes op het gebied van het wecken zijn gezet, gaan er zeker meer stappen volgen! Het is een leuk idee om zelfbereid voedsel te hebben staan, wat járenlang goed kan blijven. Niet dat het waarschijnlijk is, dat deze potten zolang zullen staan, want ik ben erg benieuwd naar de smaak.
Het lijkt me ook leuk om wortels te gaan wecken, want die vries ik nooit in, hooguit nog wat bewaren in het zand. Overigens hoorde ik daar pas een tip voor: Kroten en wortels die je in het zand bewaard hebt (wat ook een oude methode is), worden op den duur slap. Sommigen gooien ze dan weg. Niet doen: je moet ze een dagje voor gebruik al uit het zand halen en in een laag koud water zetten. Dan zuigen ze zich weer vol en de andere dag zien ze er weer fris uit. Je kunt ze dan weer gewoon bereiden.

Ik had ook nog pruimen en nam daarvan de meest rijpe om daar nog gauw een jam mee te koken. De rest moest maar wachten tot maandagavond. Mijn zus was -vrij onverwacht- gekomen, en dat is zo leuk aan zus, ik kan gewoon doorgaan en zij helpt dan gewoon mee (zo gezellig). Zij sneed de snijbonen voor me, die ook in de vriezer gingen.
En ja, ik was zo druk met de bonen enzo.... toen wist ik echt even niet waar dat zwarte t-shirt toch is van een dochter, en ik vergat brood uit de vriezer te (laten) halen... en koffie te zetten. Letterlijk en figuurlijk in de bonen dus... Gelukkig is mijn Farmer van alle markten thuis: koffie zetten kan-ie heus wel. Al voelde hij zich zaterdag toch wat opgelaten tussen al dat geborrel en gepruttel van alle kanten (het lijkt wel een heksenketel) en bromde goedmoedig over een rare koffieboon (snijboon die in de filterhouder was gevallen)...

Hij neemt op dit ogenblik de kans waar: Kuilen en hooien deze week! Zo'n 12 bunder gras ligt eraf en nog 2 bunder voor het hooien.
En elke boer met hem, want gisteren bracht ik een dochter even (...) naar Zeeland, en onderweg zag ik overal het gras gemaaid liggen of waren de boeren bezig met maaien of schudden...

18 opmerkingen:

  1. Bezige bij ben je! Inmaken heb ik nog nooit gedaan, ik hou 't voorlopig bij zelf jam maken ;-) Afgelopen week nog pruimenjam gemaakt: lekker zoet! Laat je farmer maar fijn profiteren van 't goede weer ... voor zolang 't nog mooi en droog blijft. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben erg benieuwd hoe de bonen zullen smaken! Hou ook niet zo van geblancheerde groenten ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je zo goed geslaagd bent met wecken. Vroeger deed mijn moeder dat ook maar ik zou niet meer weten hoe ze smaken. Hier om ons heen is ook alles gemaaid en ik hoor de boer net komen om te schudden. Die werken met z'n 3en. Dan gaat het snel. Vader met 2 zoons.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wecken wil ik volgend jaar ook eens proberen. Het blijft langer goed en stel dat de stroom een keer uitvalt, dan heb je met een diepvries al je werk voor niets gedaan. Ik blancheer de boontjes nu 1 minuut en dan gaan ze in de diepvries. Ik gebruik ze alleen in roerbakschotels en dan doe ik ze op het allerlaatste moment erbij. Dan valt de smaak best mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweckte bonen is idd veel lekkerder hoor.Ik vind het nog altijd spannend om met de pressure te werken.Je kunt ze ook een paar uur op het gas koken,maar een druk weckketel is vlugger.
    Hier begint het alles net,ook farmers markten.
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dit is echt geweldig!
    Super veel en wat zul je genieten in de winter!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow, jullie hebben hard gewerkt. Dochters met bonen plukken en jij met het inmaken. Dat wordt heel snel een keer boontjes eten om ze te testen!!
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat ben je druk geweest, en je dochters ook al. Ik hoop dat jullie ze goed smaken. Ik ben ook dol op boontjes, helaas de enige hiet thuis.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik weet nog van "vroeger" dat dit een hele drukke tijd is maar straks in de winter hebben jullie er zoveel plezier van.
    Wat lief dat je zo een weckketel hebt gekregen , wat is blogland toch geweldig.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. oooh meid nu krijg je het weckvirus, ik weck bijna alles in , ook soepen en vlees en dergelijke makkelijke kant en klare gerechten, en hooien, fijn he? dat t weer kan, hard werken he?, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. :-) klinkt weer behoorlijk druk zo allemaal... ik heb wel eens gehad dat mijn ingemaakte groente niet helemaal onder water stond en dat de delen die erboven uit staken toch aan bederf onderhevig waren geweest zeg maar.... ben benieuwd naar jouw ervaringen.Was bij mij toen wel zonde kon het echt weggooien...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben zeer benieuwd hoe het met je geweckt bonen zal gaan! Ik ben wel gek op koken, maar wecken, daar waag ik mij nog niet aan. Ik zou trouwens ook niet weten waar ik alle spullen voor het wecken zou moeten laten, ik heb nu al ruimte gebrek in mijn keuken!
    groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een ijver!! Maar dan pak je straks als er geen vers meer is, wel weer heerlijk van de plank!!
    Bonen zijn hier zeeeer geliefd, vooral met satestokjes erbij.
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweckte bonen smaken veel beter! Wij doen het nu ook al weer jaren, wel een werk maar swinters heel makkelijk! Veel succes met verder wecken! en groet, Lucie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie bonenoogst hebben jullie! Bij ons vallen de bonen van 't jaar erg tegen, net als bij de andere volkstuinders op het complex. 'k Heb er tot nog toe nog maar een paar keer een maaltje van af kunnen halen, dus nog geen bonen geweckt. Ben benieuwd hoe de bonen zullen smaken! De worteltjes waren hier in elk geval goed gelukt, en nog lekker ook :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als je de geweckte bonen gaat eten moet je ze wel eerst even goed afspoelen met koud water dan is de smaak minder "zurig".
    Maar zoals je al zegt er gaat niets boven vers!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nou, fijn dat het wecken goed is gegaan. Hoop dat je veel plezier hebt van je pan.
    Je komkommer smaakt in ieder geval goed.
    Samen met dochter 2 in één keer opgesnoept.

    Groetjes,
    Alderina

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jullie hebben een berg werk verzet zeg ;-)
    Daar heb je straks lekker plezier van als er geen verse bonen meer te krijgen zijn...

    Groeten, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...