Jolanda

Jolanda

Pagina's

dinsdag 9 augustus 2011

Jootje zag eens pruimen hangen...


...als eieren zo groot!
Nou ja...... sommige dan ;-)  De meeste zijn kleiner, maar smaken net zo best.
Wat deed ik daarmee?
Allereerst plukken, natuurlijk. En een poging om mijn voet te verzwikken, want ik wilde die sappig uitziende rode pruimen die naar me lonkten, ook hebben, al hingen ze hoog... Trapje erbij gehaald en in mijn ijver vergat ik te kijken of het wel stevig stond, zodat ik whoeps! wegzakte in één of andere beestentunnel.... Gauw eraf gesprongen, ging net goed gelukkig. Het was ochtend, de beste tijd om te plukken omdat er dan nog niet zoveel wespen zijn. Slechts eentje zag ik er, en die hield zich bescheiden op een afstand van minstens twee takken.

Nou, wat deed ik er dus mee? Lekker uit de hand opeten, er staat hier een schaaltje op het aanrecht, ieder mag pakken. Niet té veel, want anders krijg je geritsel... maar het is beter dan een snoepje.
Maar er zijn tamelijk veel pruimen, dus gaan we er meer mee doen.
Ik maakte jam, en probeerde eens wat anders.... gezocht in mijn jam en confitureboek, daar zag ik een recept wat ik een beetje aanpaste. Eigenlijk was dit een recept met dadels erbij, maar dat maakt het toch wel prijzig, vind ik, dus heb ik de verhoudingen wat gewijzigd.


Pruimenjam met stroop en rozijnen.
900 gram ontpitte en in stukjes gesneden pruimen, 200 gram rozijnen, 800 gram geleisuiker, 200 gram schenkstroop en een theelepel gemberpoeder.
Lekker door elkaar roeren en terwijl het wat introk maakte ik de potten schoon.
Aan de kook brengen, 4 minuten door laten borrelen. Daarna in de potten doen. Wel iedere keer tussendoor goed roeren, want de rozijnen zakken erg naar onderen en dan heb je de laatste pot enkel rozijnen...

Resultaat is een stevige jam met een lekkere, aparte smaak. Ook lekker op wat schepijs!
Met pruimen schijnt het trouwens wat verschillend te zijn wat betreft het pectinegehalte. Onze pruimen zijn niet zo pectinerijk. Als je dit recept eens wilt uitproberen met pruimen die beter geleren, dan kun je beter een kilo nemen denk ik.


Verder heb ik nog deze heerlijke pruimencrumble gemaakt.
Het recept stond een paar jaar geleden in Koken en Genieten, daar ben ik een jaartje abonnee van geweest.

En maakte ik pruimencompôte. Dat was heerlijk bij het stukje vlees op zondag.
Ik maakte het zo: 1 kg verse, goed rijpe pruimen ontpiten en in stukjes snijden. 500 ml. water met 200 gr. geleisuiker aan de kook brengen, kaneel en gemberpoeder naar smaak toevoegen en de pruimen hierin zacht laten worden. Dat moet wel even opstaan, tot de velletjes helemaal opgekruld zijn en de pruimen goed zacht zijn. Daarna kan het in (goed schoongemaakte) potjes, en op de kop laten afkoelen. Ik haal het niet door een zeef, dus het wordt geen moes. In plaats van de gember kun je ook kruidnagel gebruiken. Toen ik het de andere dag bij het eten gebruikte, heb ik de hoeveelheid die ik nodig had, even opgewarmd. De compote is beperkt (koel) houdbaar. De andere potjes staan nu in de kelder, met deze temperaturen zal het daar ook nog wel even goed blijven. Ik wil het eigenlijk nog eens maken, en dan wecken. Maar op het gebied van wecken ben ik nog een beginneling, dus moet ik nog even nakijken of dat kan en hoe dat moet.
Een paar kilo pruimen is tenslotte ook nog ontpit in de vriezer gegaan. En ik had nog willen meegeven naar mijn moeder, maar vergeten... gelukkig hangen er nog meer, dus dat houdt ze maar tegoed.

Het weer is weer helemaal omgeslagen, nat en guur is het.
De mais groeit niet zo best met deze temperatuur.
Nog heel even een geboortebericht.
Vorige week zijn er wel 4 kalfjes geboren, waaronder deze tweeling:

De kalfjes van zo'n tweeling zijn vaak wat lichter, maar deze dametjes doen het goed.
De moeder wat minder, heeft wat maagproblemen. Het is wel vaker als ze een tweeling hebben gekregen, dat koeien moeilijk herstellen en ook niet aan een optimale productie komen. Farmer heeft ze in een strohok gezet en nu krijgt ze hooi i.p.v. het natte gras buiten. Dat heeft een betere structuur.


22 opmerkingen:

  1. Leuk hoor, lekker met je eigen oogst bezig zijn. Jij weet er wel weg mee zo te zien! En wat een prachig stel, die tweeling. Hopelijk is hun moeder snel hersteld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met de geboorte van het jonge grut.
    En jij weet wel raad met die pruimen , het ziet er allemaal heerlijk uit, wat een rijkdom toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo ! dat zijn veel pruimen ;-)
    en een tweeling seg - kei leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hadden vroeger thuis altijd 'kwetsen'. Ook een soort pruimen. Die weckte mijn moeder in, en smaakten heerlijk in de yoghurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dankjewel voor je recept: ik moet ook nog maar eens de bomen in ... Ik zal goed uitkijken waar ik de ladder zet! Leuk, die kalfjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekkere bereidingen. Ik vind die pruimen er zo raar roze uitzien... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oooh, hier ook al zoveel en zulke lekkere pruimen dus ... je recept klinkt goed!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk pruimen.
    Ik kreeg er vorige week ook wat.
    Wou er jam van maken, maar het viel te dun uit.
    Nu gaat het dus lekker in de yoghurt.

    Groeten Hermaa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, pruimen zijn wel op veel manieren te gebruiken. Ik leer nog eens wat hier bij jou.
    En wat heerlijk dat er weer gezonde kalfjes geboren zijn. Nooit saai op een boerderij :-)
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aah lief, tweelingkalfjes!

    Enne, jullie zijn niet meer in de bonen nu (eerdere blog), maar in de .... pruimen ;-)
    Kostelijk, geniet ervan.
    Je recepten klinken heerlijk!
    Maar als je het van pruimen uit de winkel moet hebben, maak je dit soort lekkernijen niet zo snel...

    Groeten, @Let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook veel pruimen, ik kan elke dag wel 20 nemen dan ritsel ik nog niet. Mooi gezegd trouwens. Het ziet er allemaal erg lekker uit.
    En wat leuk die tweeling, hoop inderdaad dat de moeder ook weer goed herstelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet eerlijk bekennen Jolanda, dat ik al die dingen die ik laatst in dat restaurant op heb ook nog nooit eerder had gegeten. Nam mijn kans waar om nieuwe dingen te proberen. Wie had dat ooit gedacht....ik was vroeger een appelmoes-meisje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier eentje die met grote ogen naar die pruimen zit te kijken. Hmm, zo lekker! Geloof ik dat je je voet ervoor zou verzwinken ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een prachtstel die tweeling!
    en wat zien die pruimen er lekker
    uit...
    zou er zo in bijten :)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Is er nog wat pruimencrumble over? ;) Ziet er zo lekker uit!
    Wat heb je weer een gezellig stukje geschreven.
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wow, dat ziet er allemaal heerlijk uit zeg! Krijg er zin van om ook in de keuken te rommelen ;-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. heerlijk he,pruimen.Ooit eens teveel van gegeten....
    Hier bij ons huis staan ook wat fruitbomen,appels en een wisten we niet wat het was(we huren dit huis tijdelijk)en nu zijn het pruimen.Yummie.Al 20 liter appelmoes geweckt.
    Bij ons (in de buurt)staat de mais ondanks laat zaaien al manshoog hier en daar.Wij komen ook van de farm en ik mis het geweldig nu. Daarom volg ik trouw je blog.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tjonge, wat een heerlijkheden maakte je weer! Dan hebben jullie toch wel een flinke pruimenoogst als ik dit zo lees...

    Enne... gefeliciteerd hé, met het koeiengrut :-)

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een schattige foto van de koe en de kalfjes. Van de pruimen kan je ook heerlijke siroop maken (zie de link op mijn weblog)en verder jam en compote en ze drogen. We hebben in Roemenië ook veel pruimen en die zijn dan ook voor een groot gedeelte verwerkt tot siroop.Jouw aanhef deed me aan een liedje denken van m'n Oma van vroeger, Jantje zag eens pruimen hangen ......... Veel succes met de inmaak .

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Thanks voor de 'boks'
    (Jaja, ik ken het, heb ook pubers)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Prachtige tweeling, met die blaarkop!!(gaat mijn Groninger hartje sneller van kloppen...). Wij hadden er vorige week ook een, 2 meisjes, klein, maar heel dapper. Ze schreeuwen om 't hardst als je met de emmers aankomt!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...