Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 22 september 2011

Appel-perenjam

Nu rijpen de peren heel snel, en moet ik ze echt verwerken. Ik ging proberen ze te wecken. Dat was nog best lastig met die peren. Vorige week had ik het al gedaan, maar werden ze bruin, ze waren nog te rauw. Misschien als ik ze even voorgekookt had, dan was het beter gegaan. Maar ik heb alle potten gewoon weer opengemaakt en het hele zaakje nog even op het vuur gezet en toen in de vriezer gedaan, bijna niets aan verloren. Ik wilde niet zo gauw opgeven, en probeerde het deze week nog eens. Nu waren er een paar pottten, waarvan de peren te rijp waren. De bovenste werden heel bruin, die heb ik weggegooid. De rest hebben we gisteren zo bij het eten op, heerlijk. Ik was gelukkig al wel zo slim om alleen peren van dezelfde rijpheid bij elkaar in een glas te doen. Het merendeel was dus wel goed gegaan. Nu heb ik gisteren de laatste potten die ik had gevuld. Enkele bovenste peren zijn iets verkleurd maar niet heel erg, en ik denk nu zo ongeveer te weten welke rijpheid ze moeten hebben, wil het goed gaan. Dat komt dus bij peren behoorlijk nauw! Je moet dat echt door ervaring leren. Als ik nu midden in de winter of wanneer maar ook mijn perenkruimeltaart wil maken, hoef ik alleen maar zo'n pot open te trekken ;-)
Appeltjes heb ik ook nog wat geweckt en dat ging meteen goed. Ik nam voor de appels en de peren afgekoeld suikerwater in de verhouding van 500 gram suiker op 1 liter water. Ik heb elders wel gelezen dat men 1 op 1 deed, maar dat lijkt me toch heel zoet. De ervaring zal uitwijzen of het zo goed blijft. Nu zijn mijn weckglazen op en ik heb geen zin om er nu nog meer bij te kopen. Volgend jaar hopelijk nieuwe kansen, ik heb dit jaar al een hoop geleerd over het wecken en weet weer wat te vragen voor mijn verjaardag (duurt nog wel even)....
UPDATE (oktober): Een aantal potten zijn toch open gegaan, dus bedorven. Nu maken we de rest maar eerder op. Ik raad aan om toch een zoeter suikerwater te nemen, dus 1 kilo suiker op 1 liter water. Dit is als je het met rauwe peren doet.

Ik maakte ook nog appel-perenjam. Het recept hiervoor vond ik bij vangilse.nl.
Het leek me een ideaal recept, net wat ik nodig had.


Je hebt nodig: 400 gram peren en 400 gram appels, geschild en in kleine stukjes. 1 pak 2:1 geleisuiker (de minder zoete dus), en het sap van 2 sinaasappels. Alles doorroeren en omdat ik niet wilde dat de appelstukjes stevig zouden blijven heb ik het meteen opgezet. (Anders laat ik het nog weleens een paar uur intrekken.) Toen het borrelend kookte heb ik het 3 minuten door laten koken, omdat ik 1 wel wat weinig vond om de appelstukjes wat zachter en glazig te laten worden. Natuurlijk in schone, uitgekookte potten doen en tenminste 5 minuten op z'n kop zetten.


Het resultaat is echt heerlijk: een frisse jam, die heel lekker is op brood, maar ook in de yoghurt ofzo.

Nog steeds zijn er peren over, ben dus begonnen aan deze en gene weg te geven.
En van de appels wil ik nog wel appelmoes in potten doen. Ik las net dat Trudy er ook rozijntjes doordeed, goed idee!
En ja, daarnet een  hele berg was weggewerkt en ik moet vanmiddag nog boodschappen doen.
Als huisvrouw verveel je je toch nooit?

Nog één dingetje wil ik vertellen. Dat schiet me nu te binnen, als ik denk aan verveling (al ken ik dat woord nauwelijks meer). Ik ben net begonnen aan een nieuw (bieb)boek - voor de spaarzamelijke momenten van rust.


Ik kreeg van Jedidja van de blog Kostbaar! een prachtige bladwijzer, en ook nog een koelkastmagneet, die bij mij op de oven zit. Waarvoor ik haar nog eens bedank!

15 opmerkingen:

  1. Wat staat dat jochie daar heerlijk te glimmen boven de pan met lekkers!
    Je bent wel een doorzetter, hoor, met die perenklus! Heerlijk als het dan op een gegeven moment toch lukt!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet dat er allemaal lekker uit zeg! Ik kreeg vroeger ook wel eens appels en peren. Dus ook wel gedaan. We zijn nu nog samen, dus niet zo veel nodig. Al is een voorraadje wel makkelijk. Als de kleinkinderen komen. Die lusten wel appelmoes.
    Gezellig een boerderij.
    Maar die regels...........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm! Peren heb ik niet geweckt, 'k heb er ook niet zo heel veel. Maar doe je ze dan gewoon rauw? Goed zeg dat je het niet opgaf maar 'gewoon' nog eens deed!

    Door de appelmoes doe ik ook regelmatig rozijnen - lekker! Koekkruiden of een scheutje ammaretto is trouwens ook heerlijk. Maar de appels/ peren die ik nu nog heb eten we vooral zo of gaan door gebak etc. Alleen binnenkort nog de stoofperen, dan zit het er weer op :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mm, ziet er weer goed uit! Lekker hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker allemaal en je had een beste hulp. En inderdaad een huisvrouw verveeld zich nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. zo he wat een werk zeg, maar wel erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk, ik heb een keer appeljam gekocht en dat was zo lekker fris van smaak.

    groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een rijke oogst!
    Maar wat een klus, hoewel het veel voldoening geeft he.
    Wat zie ik daar toch voor heerlijke plaatkoek op de foto? Rechts van je brichten?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Peren wecken is niet zo moeilijk. Ik doe op 1 liter water 1kop suiker,warm maken en bij de ehalveerde/in vieren gesneden peren in de weckpot.Dan doe ik het in een pan met kokend water zetten en dan ,als het water weer kookt, de wekker op 15 min. en dan blijft het echt wel goed.
    Hier doen we ook wel appel/peren kruimeltaaart,is ook lekker,of met appel en perzik.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Al doende leert men! Fijn dat je de peren toch nog kon redden. Zelf ben ik geen fan van ingeweckte peren, maar die jam lijkt me wel lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een fruitig blogje! Ik zou er eerlijk gezegd niet de energie voor hebben. Die foto's maken het echt leuk! Geniet je ook zo van het lekkere weer vandaag? Heerlijk hè, die zon!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmmm ziet er lekker uit dat fruit! En wat een geweldige hulp! Leuk voor later die foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mmmm, ik "ruik" de foto's bijna ...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ...als je bij ons in de buurt woonde kreeg je van ons weckflessen !
    We hebben er nog legio in de kelder staan.

    Al jaren te wachten op... Ja op wat, niet op mij. En jij gebruikt ze goed.

    Knap hoor, dat je dat zo kan ! En doet !!

    groetjes van deze boerderij.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...