Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 8 september 2011

Bijtanken

Van de week heb ik kroten en wortels ingemaakt. De wortels, dat vond ik het meeste werk, want die moeten geschrapt en ze waren niet echt groot. Verder is het grootste werk bij het wecken het schoonmaken van de potten... de ketel doet de rest. Valt dus best mee. Maar goed, het klusje is achter de rug en het geeft steeds voldoening, die volle potten.

Maar verder doe ik het deze week rustig aan, ik ben toe aan rust. Ik voel me niet echt fit en erg moe, dus ongeneerd kruip ik elke middag even in bed. Jongste speelt dan wat om me heen (of hij gaat met Farmer mee) en als hij uitgestuiterd is, glijdt hij met een lieve grijnslach soepel onder het dekbed, even soepeltjes glijdt zijn duimpje in z'n mond en twee minuten later vertelt zijn regelmatige ronk me dat hij naar dromenland is vertrokken. Kon ik dat maar zo makkelijk... maar ik kan overdag praktisch niet echt slapen. Maar slaap je niet, dan rust je toch, zegt mijn moeder altijd (en ik zeg het ook weer tegen onze kinderen). En af en toe zak ik toch echt even weg.

Dus in huis ook maar het meest noodzakelijke (da's eigenlijk al een dagtaak...), en verder zie ik wel weer. De appels en peren staan op een koele plek, daar blijven ze echt nog wel een poosje goed. Mijn schoonouders hebben zich ontfermd over de Elstars die een plekje hadden, daar hebben ze appelmoes van gemaakt. Dat ga ik zelf ook nog doen met de andere soort, maar bij het schillen kun je zitten dus dat zal niet zoveel energie vragen.
Het is wel lastig om als moeder niet zo fit te zijn, omdat je eigenlijk onmisbaar bent. De boel loopt zo gauw weer op en de meiden hebben na lange dagen hun huiswerk. Maar als er iemand komt die er last van heeft, pakken ze zelf maar een doek en zemelap, perfect kan ik het niet maken - nooit trouwens.... al ben ik nog zo fit. Dus je ziet het: geen superwoman!
Ik ben er nog niet, maar voel me al 'n stuk beter dan in het begin van de week. Er heerst hier trouwens wel van alles, ik hoor meer mensen erover. Zeker te weinig zon gezien....

Dit was vorige week, Snuf ook al lekker soezen... toen was er wel zon.
Ach, we krijgen vast nog wel een paar zonnige dagen.
En ik soezel gewoon nog even verder.

16 opmerkingen:

  1. Wat vervelend dat je je niet goed voelt. Idd wat meer rust nemen dan!
    Of eens lekker lezen op de bank. Of vind je dat te vermoeiend?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen voorjaars- maar een najaarsdip dus. Het is inderdaad uittermate vervelend als je niet fit bent als moeder, want o, wat heb je dan snel een berg werk liggen. En dat maakt dan weer dat je er nog meer tegenop ziet om er aan te beginnen.
    En wat herkenbaar: ik ben ook nooit klaar, is het één gedaan dan
    ligt het ander alweer te wachten...
    Ik hoop voor je dat je je snel wat fitter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Jolanda, rust lekker uit, en doe zo energie op. Zelf heb ik altijd ervaren dat een zg 'powernap', dus eventjes plat met de ogen dicht, wonderen verricht. Niet diep in slaap vallen ... want dat werkt averechts. Sinds mijn glutenvrije dieet (ivm coeliakie) heb ik veel meer energie, hoef ik 's middags niet meer te rusten, terwijl dat 'vroeger' elke middag nodig was. Als deze periode te lang duurt misschien bloed laten prikken? Ik had chronisch ferritine tekort ... geen wonder dat ik zó moe was ;-)
    Wat een lieve naam voor een herder! Sinds een vriendin 'n herder (en 2x 'n nest) heeft ben ik helemaal 'om', terwijl ik geen hondenliefhebber (lees: bang voor honden) ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi, Gelukkig, nog iemand met de zelfde symptonen;-)Misschien voor mij ook wat om 's-middags even onder de wol te kruipen, nu ben ik om 9 uur 's-avonds al uitgeteld, niet echt leuk voor man en kids.
    Ik "steek"het een beetje op de herfst die de afgelopen week in het land was en de drukte na de vakantie, 2 kinderen gingen naar het VO en die moet je toch best een beetje begeleiden in het begin en ze gaan (te)laat naar bed. Maar goed, ik weet uit eerdere ervaringen met deze vermoeidheid dat het met een paar weken gewoon weer over is, dus even tanden op elkaar.
    Hartelijke groet, Yvonne.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad vervelend Jolanda dat je je niet fit voelt. Je merkt het al na 1 dag vaak hé dat er zoveel blijft liggen wat je normaal even tussendor doet...
    Je bent als moeder echt de 'Spil van het gezin'! De titel van je blog is echt goed gekozen!
    Ik hoop dat je snel wat op mag knappen en je je werk in en rond huis weer op kan pakken.
    Morgen schijnt nog een aardige dag te worden, probeer er maar van te genieten.

    Goed weekend en groetjes van @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Jedidja: lezen doe ik (te) weinig de laatste tijd...wil ik wel weer.
    @ Inge: Snuf heet in werkelijkheid anders, maar op het blog heet ze Snuf.
    @ Yvonne: Ik had het niet verteld (ben altijd beetje bang om zeurderig over te komen) maar ik had aan het begin van de week vreselijke kies/kaakpijn, die uitstraalde naar mijn oor, keel en oog. Dat is nu minder, maar speelt weer op zodra ik moe word. Tandarts zei dat ik echt even een stapje terug moest doen.... En juist niet (letterlijk) de kiezen op elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goh.. wat 'fijn' om te lezen dat ik niet de enige ben. Al lukt mij dat even liggen niet hoor. Dan ben ik direct vertrokken! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat niemand 24 uur per dag, 7 dagen in de week superwomen kan zijn. Wel of geen moeder.
    Hopelijk voel je je snel weer wat fitter.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Jolanda, ik lees al een poosje graag je blog mee! Super dat je gewoon de boel de boel kunt laten als je moe bent en niet fit. Idd gewoon even rusten en luisteren naar je lichaam is het beste medicijn.
    Je hebt het over kies/kaakpijn die uitstraalt in de rest van je hoofd. Heb je geen holteontsteking? Ik heb daar zelf erg vaak last van (meestal na een verkoudheid) en ben dan echt niet fit en lekker. Alleen met een antibiotica van de dokter lost het dan pas weer op. Als je last blijft houden is dat het misscien wel.....sterkte en beterschap en zet je meiden gewoon even achter de strijkplank. Die zijn toch oud genoeg om dat te kunnen of even het eten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is inderdaad lastig als je als moeder niet zo fit bent. Want de boel moet toch eigenlijk gewoon doorgaan. Fijn dat je toch wat rustmomenten kunt meepakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier nog eentje met dezelfde kwalen. Elke avond neem ik me voor om vroeg in bed te kruipen maar als ik de rommel zie kan ik het toch weer niet laten. Veel beterschap en tot gauw!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger zei mijn moeder dat ook (slaap je niet...) en dat vond ik altijd zo'n dooddoener, maar inmiddels heb ik de waarheid ervan in gezien en zeg ik het ook weer tegen mijn kinderen :-)
    Hopelijk helpen je extra rustuurtjes!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. vervelend he als je zo moe bent. Ik moet me ook voortslepen heb ik het gevoel,al staan er nog onderzoeken te wachten.
    Is het gelukt met de bieten te wecken? Ik heb het dus ook gedaan en het ziet er eerlijk gezegd goed uit. Het waren vooral kleinere bieten,dus heel in de potten en hup in de hogedrukpan.
    Als het idd een holteontsteking zou zijn,merk je dat bij het bukken ook erg goed,dan voelt het zwaar en bonkend,tenminste bij mij.
    Sterkte,en groeten,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed van je dat je wel je rust neemt. Mijn moeder zegt altijd het zelfde. En inderdaad ik dus ook. Vanmiddag ook even plat geweest, zoals elke middag momenteel. Maar ik slaap dan ook echt niet. Helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een prachtige foto van de hond. Schitterend, een najaarsdipje hopelijk is die inmissels over.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...