Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 1 september 2011

Kroost in de kalverstal

Gisteren moest ik vroeg in de avond even weg en thuisgekomen trof ik de jongens aan in de kalverstal. Het was eigenlijk al bedtijd, maar ze waren zo ijverig bezig, dat ik snel mijn fototoestel haalde en de volgende plaatjes schoot...

Er zijn nogal wat kalfjes geboren de laatste tijd.
Deze gisterenochtend, en moet nog wat aangespoord worden om te drinken.

Zullen we een handje helpen?

Hij moet bij de speen gebracht worden.
Tot 2-3 dagen drinken de pasgeboren kalfjes aan de speenemmer.
Daar zit de biest in.

Middelste gaat er achter staan om hem wat aan te duwen.
Oudste stuurt zijn kop.

Ja hoor... gevonden!

Lekker joh!

Als ze aan de gewone melk gaan, moet dat ook nog weer geleerd worden...
Farmer houdt zijn vingers in de bek, zodat hij sabbelt.

En stuurt hem zo naar de emmer, naar de melk.
Ze willen natuurlijk met de kop omhoog, dat is hun aandrang.
Daarom moeten ze in het begin geholpen worden.
Later gaat dat vanzelf en stoten ze de emmer omver als hij leeg is.

Uitgespoelde emmers op het rek.

Hier is de tweeling nog.
Die zitten alweer een deur verder in de grotere hokken.

Daar krijgen ze ook al hooi en brokken.

Even nog wat stro erbij doen.

En dan is het inmiddels wel heel laat geworden.
Jongste ligt allang te slapen.
Douchen, nog een kiwi eten en naar bed, jongens!

Gek is dat trouwens met zo'n kiwi. Ik kreeg daar altijd een zere keel van, net of er iets inzat, en pijn bij het slikken. Nu blijken een paar van onze kinderen daar ook last van te hebben.
Daarom snij ik het wit in het midden er tegenwoordig uit, en nu hebben we er geen last meer van.

Komende zaterdag is het de dag van het platteland in de winkels van Welkoop en Boerenbond.
Dat is altijd wel leuk, vorig jaar stond er een springkussen en er was eens een ouwe tractor, een oud ambacht en lekkernijen. Misschien een leuk idee?
Ik wil er ook naar toe, leuk voor de jongens, en ik wil nog wat kleine weckpotten kopen voor de wortels. Het loof staat te verrotten in de tuin en als het loof eraf is, groeien de wortels niet meer. Voor dat die ook gaan verrotten heb ik ze liever in een pot ;-)
Dat wordt het werk voor volgende week, want vandaag moet ik boodschappen doen, taarten maken voor weer een verjaardag. De ouste twee dochters vieren hun verjaardagen nu voor de familie. Oudste hoopt over een paar dagen 18 te worden... volwassen alweer. Het klinkt cliché, maar 't is zo waar: wat vliegt de tijd!

Mijn Farmer heeft gisteren gemaaid, dus vandaag schudden... morgen hopelijk ruggen en kuilen. Hopen dat het weer meezit. Het is dit jaar echt een soort afsnoepen, wanneer je wat bunders kunt binnenhalen. En we verwachten ook nog een telefoontje, dat de tarwe eraf is en we dus stro kunnen laden. Maar daar is het nu nog net te nat voor. Ze geven gelukkig vandaag en morgen goed weer op. Het kan maar gebeurd en binnen zijn.

Werk aan de winkel dus!


15 opmerkingen:

  1. Als je jongens zo heerlijk bezig zijn moet je af en toe eens wat door je (moeder) vingers zien hé...
    Mooie, pure foto's Jolanda.
    In gedachten heb ik weer meegelopen op jullie farm!

    Als je eens een gele kiwi probeert te eten, die zijn wat zachter als de groene, zou dat schelen?

    Inderdaad is het hier ook al heerlijk weer vandaag, de zon schijnt.
    Wat is dat toch fijn hé, je knapt er echt weer van op.
    Zeker als jullie lekker nog wat willen doen is dat erg fijn.

    Geniet ervan en een fijne dag!

    Groetjes, @let...♥

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk als ze zo helpen en je helemaal na doen hé!

    Geen last van kiwi's hier ;)

    Geniet nog van het mooie weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ontzettend leuk, die serie foto's van je jongens met de kalveren. Zijn ze allemaal goed, de kalfjes?

    Leuk zo'n dag zaterdag, daar zullen de kinderen wel naar uitzien zeker?

    18 jaar is al een hele leeftijd. Als je terugdenkt dat jezelf 18 werd ...wat gaat de tijd dan snel!
    Wel leuk hoor, zo'n grote meid.
    En wat het schudden en kuilen betreft, volgens mij hebben jullie het weer mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie serie fotos zo van je jongens. Leuk om te zien dat ze zo graag meehelpen op het boerenbedrijf.
    En je oudste die 18 word! Weer een mijlpaal. Wat vliegt de tijd toch he. Soms wil je ze wat langer klein houden.
    Nou succes met het vele werk bij jullie op de boerderij. Ik neem mijn petje af voor je.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hartstikke leuk die foto's van je jongens zo aan 't werk. Alvast gefeliciteerd met de verjaardag van je oudste volwassen kind!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk!En wat is het genieten he,als ze farmen ook leuk vinden. Hier helpen ze ook graag mee met alles.Bij de zeugen,met insemineren en alles wat na het biggen komt. Ik zal geen werkjes noemen,je snapt wel waarom waarschijnlijk.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo
    lovely pics!!!!! nice blog.
    groetjes ,regina
    reginassimplelife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve kereltjes heb je, leuk om ze zo te zien boeren. En ach een keertje wat later is toch niet zo erg.
    Apart van die kiwi's.
    18 jaar een heerlijke leeftijd.
    En het weer zet nog even door en dan moet je er bij zijn. Vandaag zag ik ze ook allemaal in de weer om het gras te maaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk om je jongens zo te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat de jongens zo helpen.
    En dat helpen met drinken: soms moet dat met de mensenkindjes ook wel eens, die moeten ook wel eens flink aangeduwd worden ;)
    Jullie treffen het gelukkig met het weer wat betreft het kuilen, het zal dit jaar inderdaad geen vetpot zijn, wat dat betreft.
    Ik las dat jullie op het strotelefoontje wachten, vanmorgen hoorde ik dat er stro-tekort is.
    Hebben jullie daar geen last van dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat prachtig zoals jouw kinderen opgroeien!!! Dat lijkt me een groot geschenk voor ze.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heerlijk hoe de jongens bezig zijn met de kalfjes en alvast gefeliciteerd met beide dochters.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie foto's!! Hier zijn ze (of hun vriendinnen!) later blij mee dat je ze gemaakt hebt!
    En nu geniet je er zelf van!
    De foto's doen me denken aan onze verkeringstijd, toen ik op 'zijn' boerderij ook eens geholpen heb met de kalfjes!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  14. even wat in te halen wat lezen betreft. wow super om die kinderen zo bezig te zien met de dieren. Nog gefeliciteerd met je oudste!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...