Jolanda

Jolanda

Pagina's

zaterdag 10 september 2011

Kwakers en kronkelaars

Middelste zoon is gek op kleine beestjes. De anderen ook wel, maar hij het meest.
Zo vond hij op het stroland een kleine kikker, die de hele tijd op zijn hand bleef zitten.
Het was zijn allerliefste vriendje, verklaarde hij met verliefde stem. Hij wilde het in een doos doen en in de bijkeuken zetten (ieks)... ik heb op hem ingepraat. Als hij jouw allerliefste vriendje is, moet je doen wat hij het liefst zou willen... vrij laten. Compromis was de doos buiten zetten, helaas voor Middelste bleek dat het beestje zichzelf al had vrijgelaten. Nu vangen de  jongens de minikikkertjes in het weiland en doen ze in een met water gevulde grote bak, gaas eroverheen. En  binnen zijn de jongens ook net kikkers, inclusief gekwaak ;-)

Altijd zijn onze kinderen bezig met die beestjes. Ook toen de dochters nog klein waren, vingen ze die kwakers uit de kelderput. Het raampje van de kelder staat vaak open en ook binnen sprongen ze vrolijk om je hoofd heen. Pakte je een bierflesje uit het krat, tjoep! ging er weer één rakelings langs je gezicht. Kleintjes, maar ook grote dikzakken. Eenmaal in de kelder konden die beesten er niet meer uit, het raam was te hoog. Dus van tijd tot tijd werden ze gevangen en in de vijver gedaan. Maar die kikkers in de kelder, dat ruikt op den duur nou niet echt fris... dus spijkerden we vliegengaas tegen het raampje.
Blijft alleen nog over dat ze het rooster nog weleens opzij schuiven en ze de kikkers en een enkele salamander uit de put halen. Alles verdwijnt in de vijver.
Terwijl ik dit typ, denk ik aan onze Oudste dochter, net in groep 3, dus mocht ze op het grote plein. Nam ze wormen mee naar school, gewoon in haar jaszak. Als ze ze tevoorschijn haalde, gingen de grote meiden er gillend vandoor. "Die grote meiden van groep 8 zijn er bang voor", zei ze met verbaasde stem, en toen lachend: "Nou, ikke niet hoor!" 
'k Vond het zelf ook niet bepaald fris, maar moest er toch om lachen...

En deze sprinkhaan zagen we van de week, dat vonden ze ook bijzonder.
Misschien kan ik nog niet goed met mijn toestel overweg, maar ik vind het altijd jammer dat ik geen heldere close-up foto's kan maken. Want wat ziet zo'n beestje er eigenlijk prachtig uit, net als een kikker trouwens.

Goed weekend allemaal!

14 opmerkingen:

  1. Ik vind het zeer leuk dat je kinderen zo fijn met insecten omgaan maar zelf vind ik het toch een beetje vies.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn oudste loopt altijd met zijn toestel in de aanslag voor een foto van (giga ... griezel) spinnen, sprinkhanen ed die hij in de tuin ziet. Jongste was als klein kind beledigd dat hij bij een vriendje thuis de 'gevonden' muis niet mee naar binnen mocht nemen ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen! ´t Zjn echte buitenkinderen, dat zie je dan maar weer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk die verhalen over de natuur. Onze zoon kwam eens van een reisje terug en nam een dode fazant mee in zijn rugzak. Hij wou hem houden omdat hij inderdaad van die mooie kleuren heeft. Laten opzetten dacht ik toen nog maar dat was veel te duur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik was ook zo iemand met van die beestjes. Nu niet meer. Maar ik herken het gedrag van je kinderen. Die krekel is trouwens erg groot. Horen jullie ze 's-avonds sjirpen?
    Ik vind dat zo'n mooi geluid.
    Kikker hadden wij vroeger in de klas. Van kikkerdril tot kikker. Super!
    Leuke beestenblog!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IIEEE, nee voor mij ook geen beestjes :(
    Ik ga voor (bijna) álles op de loop, gelukkig loopt hier een zoon van 13 die álles met blote handen pakt, mijn held!
    Je verhaal en foto's zijn mooi om te lezen én te bekijken (gelukkig zijn de beessies op afstand, hihi)

    Goed weekend,
    @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn middelste zoon is ook altijd gek geweest met allerlei beestjes en liep er ook altijd mee te sjouwen en pakte alles beet. Ook allerlei reptielen heeft zijn aandacht, al van jongs af aan. Zijn wens was ze zelf te houden. Jaren heb ik het tegen gehouden totdat hij steeds ouder werd en het nog steeds zo graag wilde. Andere huisdieren vind hij niks. Uiteindelijk is hij de gelukkige eigenaar van 2 kleine baardagamen, en hij is er zo blij mee! Punt is dat die krekels eten, maar daar zorgt hij gelukkig zelf voor. Nu inmiddels vind ik het ook erg leuk.
    Mijn dochterje is al net zo,ze vangt van kleins af aan iedere kikker of pad in de tuin. Ook elk " kriebelbeestje" wordt uitgebreid bestudeerd. Ze is nu 8 en vind spinnen geweldig, vooral ook om ze te pakken en over haar arm te laten lopen. Dit tot ergenis van haar vriendinnetjes. Ik zelf loop juist 5 straatjes om voor iedere insect en vooral voor spinnen. Grappig is dan dat mijn kids er juist zo faccinerend naar kijken en bestuderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk verhaal, vooral van dochter met wormen in haar zak.
    Ik moet er zelf niet aan denken hoor. Bang van alles wat krioelt en springt. Er schijnt een kikkertje in onze schuur te zitten. Ik hoop niet dat ik hem tegen kom.......
    Fijn weekend!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het zo leuk om te lezen dat jouw kinderen zo kunnen opgroeien met alles wat leeft. Hier in het centrum zie je bijna niets nl. ( nu heb ik ook geen kinderen...maar ik bedoel maar) De beestjes zijn vaak banger voor ons dan andersom

    BeantwoordenVerwijderen
  10. kikkers ieuw....griezel ervan,maar jou kinderen die zijn het wel gewend denk ik,hier zijn de kinderen er ook niet bang voor.

    fijn weekend
    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo zeg, dat is een grote sprinkhaan!
    Hier in het weiland ook allemaal kikkers, maar ja het is ook een verzopen boel. Ik hoop altijd maar dat die kleintjes op tijd wegspringen
    en zelf de weg naar de vijver vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. hihihi heerlijk he ???
    hier waren de oudsten/zijn nu de jongsten ook zo dol op allerlei kleine kriebel beestjes :-)
    leuk interview trouwens ook van je ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gewonnen: koelkastmagneet en boekenlegger.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig als ze frank en vrij die beesten pakken! Mijn jongste is gek op alle diertjes, maar slakken toch favoriet.Die logeren wel eens in een doos, brrr...met hele kleine gaatjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...