Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 26 september 2011

Over olifanten, vlinders en wolven

Onlangs had ik mijn zus aan de telefooon terwijl ik buiten wat liep rond te keutelen. Onze jongens "profiteren" weleens van het feit dat mama aan de telefoon is en zo ook deze keer. Tot mijn ergernis zag ik ze door de tuin heen walsen. Zonder erover na te denken riep ik meteen: "Niet door de tuin!! Het mag dan wel een wildernis zijn, dat wil nog niet zeggen dat je er als een stel olifanten doorheen moet stampen!" Toch ietwat beduusd omdat ik dat zomaar riep terwijl ik aan de telefoon was, gingen ze elders vertier zoeken. Zus keek er trouwens niet zó vreemd van op, ze kent mij én m'n bengels.... ze moest alleen maar hard lachen.

Toen wij zo'n 12 jaar geleden besloten dat we meer borders in onze tuin wilden, konden we nog niet vermoeden dat we nog drie heerlijke rakkers zouden krijgen, waardoor ik het natuurlijk wel veel drukker kreeg en minder tijd voor de siertuin had. De rakkers bleken bovendien al snel kampioenen te zijn in het overhoop halen van welke ruimtes dan ook ;-)
Wij hebben zware kleigrond, dus al te vroeg in het voorjaar kunnen we nog niets uitrichten, en als het dan mooi weer is, tja, dan is het óf mest uitrijden óf maaien, enz. Dus valt het best tegen om het netjes te houden. Door al de regen van de laatste tijd grijnsde al die distels en ander ongerief me dan ook van alle kanten aan.
Afgelopen zaterdag was het lekker weer (nu nog, gelukkig!) en kwam er weer eens van om het aan te pakken. Gelukkig had Farmer ook wel tijd want eerlijk is eerlijk, alleen zie ik er ook niet doorheen en ik moet steeds binnen ook weer het nodige doen. Hulp van Oudste dochter met vriend, kruiwagens vol weggekruid en een deel ziet er weer wat toonbaar uit.
De rommelige tuin komt natuurlijk ook door de extreme zomer, waarin het onkruid groeide als kool.
Al een paar jaar nemen we ons voor om de tuin wat onderhoudsvriendelijker te maken, en zo van lieverlee zijn er steeds meer gedeelten bijgekomen waar dat wel zo is. Vaste planten die we verjongen en verpoten, in mooie groepen bij elkaar, of in randen, zodat er niet veel akeligs meer tussen kan groeien.

Zo vind ik sedum erg mooi, vooral omdat er veel vlinders op af komen. Ik zie dat er enkele jonge planten zomaar spontaan zijn bijgekomen, en die ga ik ook gebruiken om weer een stukje van de tuin op te knappen. Ik heb niet zoveel zin om nieuwe planten te kopen, want dan is het altijd maar de vraag of ze het doen willen in je tuin. En zo kan het ook. Het hoeft geen luxe tuin te worden, maar een tuin waar we eens lekker doorheen kunnen lopen om te genieten en even afstand te nemen van de druktes, die ons toch veel bezetten.
Geniet je nog even mee?
Kleine vos
Atalanta
Bont zandoogje
Hoe die hier terecht komt... is dwars door en vlak langs een conifeer gegroeid.
Heel mooi, maar volgend jaar liever ergens anders...
Deze vaste plant (soort fuchsia) kreeg ik eens van mijn schoonmoeder. Hij wordt niet hoger dan anderhalve meter, is rijk aan bloemen en makkelijk in onderhoud - perfect voor ons dus.

Eenzame zonnestraal midden in de rimboe ;-)

Nog even wat anders. Onze Snuf heeft een nieuwe manier bedacht om aandacht te trekken. Als ze naar binnen wil, blaft ze altijd wat en laten we ze binnen. (Alleen in de bijkeuken.) Het duurde zeker weleens wat te lang naar haar zin, want nu hoor ik regelmatig gehuil... ja, gehuil. Woehoeeee..... Nou ja, zeg.... Doe ik de deur open, dan floept ze naar binnen.
Als ik nu maar niet een keer de deur opendoe voor zo'n verdwaalde wilde soortgenoot van onze oosterburen...

Lekker oprollen en maffen!

18 opmerkingen:

  1. O ja herkenbaar als je aan de telefoon bent.

    een tuin geeft een hoop werk, maar lief doet graag de tuin,dus heb er zelf geen omkijken naar.

    veel succes met veranderen.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier speelden ze úrenlang heel zoet ... totdat ik aan de telefoon was, dan begonnen de heren te spoken ... Hosta's zijn makkelijk in de border: in 't najaar sterven ze compleet af, in 't voorjaar kun je ze makkelijk delen. Mooi blad, heel veel variëteiten. Onder 't blad groeit géén onkruid, da's meegenomen. Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, een tuin gaaft veel werk, Manlief zegt altijd iedere dag een half uurtje en daar heb ik me steeds aan gehouden. Op dit moment staat het helemaal vol en heb ik zoiets laat maar groeien nog even en dan gaat de schop erin om weer wat ruimte te krijgen en wat gemak in het voorjaar. Mooi he al die vlinders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtig die vlinders!
    en oooooooooo,die hond............ik ben jaloers op je! zo'n exemplaar wil ook wel :-)

    succes met de tuin ( ik moet ook nodig aan de slag! )

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De onkruid in de tuin is inderdaad erg geweest dit jaar, al is het minder tussen de tegels hier.

    Veel plezier en succes met veranderen en op orde brengen van je tuin. Ik vind het altijd erg veel werk, maar het is zo heerlijk als het klaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vandaag hebben we hier al een groot gedeelte van de tuin winterklaar gemaakt.
    Vind het altijd heerlijk om in de tuin te werken.
    Kan toch niet stil zitten als ik buiten ben.
    En slimme hond hoor,lekker zielig doen.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier zitten ze ook te klieren als ik aan de telefoon ben.

    Ik heb genoten van je foto's! Die zinnebloem is zo mooi, evenals die vlinders. Prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad dat is een goed idee, om te kijken wat je al hebt en dan dat weer ergens anders te gebruiken.
    Ik heb dat in de vooruin ook gedaan, en het is echt zo als je wat bodembedekkers en struikjes dicht opelkaar zet dan verdringt dat onkruid echt waar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk je tuinfoto's en je jongens! Mijn jongens vermaken zich altijd opperbest, maar als ik niet oplet dan heb ik er later altijd meer werk van dan dat ik tijd had.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O ja, die tuin! Als ik er eenmaal in bezig ben vind ik het heerlijk, maar voordat....Neem nou vanmiddag, na al dat klussen in huis zei ik tegen man, ik ga toch echt vandaag de tuin in! Als ik 10 min. bezig ben geweest is het veel. Om half 3 vanmiddag kwam de vertegenwoordiger van het veevoeder, dus ja, dan drink je koffie, klets je wat, want hij was al een poos niet meer geweest, hij reed weg, toen kwam de maishakselaar eraan, alle mais is nog niet rijp, maar de oude kuil is op,bijna, dus hebben ze vast een kar gebracht om toch mais te kunnen blijven voeren, inmiddels kwart voor 4, ja koffietijd, na 2 bakken koffie gingen ook zij, en dan is het al weer half 5! Gauw nog wat was wegwerken, eten koken, dag tuin tot morgen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, die vlinderfoto's zijn prachtig!! En kinderen weten precies wanneer ze toe moeten slaan ;-) Over een paar jaar denk je met weemoed terug aan die tijd......
    Groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je telefoon verhaal is heel herkenbaar, ik sta dan al pratend een soort te gebaren dat ze iets niet mogen hahaha, vervolgens wordt alles aan de laarzen gelapt ;-(
    Nu probeer ik als 't enigzins kan overdag maar te bellen als alles op school zit...
    Je foto's zijn prachtig!

    Fijne dag! En geniet van de week nog van het mooie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn kinderen hebben de neiging me van alles te vragen als ik aan de telefoon ben. Ook heel lastig, want dan ben ik zo afgeleid...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een praschtige foto's van je tuinplanten. En dan die vlinders. Echt genieten, die beestjes. Zo puur en kwetsbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jullie hebben hard gewerkt! Het zal er vast en zeker weer heerlijk bijliggen. Geniet terug van de tuin en de vlinders natuurlijk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. zo herkenbaar!!! de telefoongesprekken evenals de tuin. hier ook hard toe aan een beetje bijwerken. ben ook begonnen met een siertuin met het idee lekker in te kunnen werken. helaas weinig tijd voor gehad dit jaar. en de bodembedekkers groeien niet zo hard als ik had gedacht dus moeten we nog even doorbijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weer gezellig stuk om te lezen!
    Mooie foto's!
    En ik denk dat bijna elke moeder dat telefoonsyndroom herkent!
    Hier hebben we ook nog het voordeursyndroom, als de bel gaat en werkelijk de hele meute -ongeacht wat ze aan het doen zijn,ze springen er zelfs voor uit bad- naar de voordeur sprinten :-)
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gezellig om weer te lezen.
    En ja, die tuin blijft een klus. Jammer van die zware klei in de tuin, want zelf kom ik de grond niet in. Overigens zijn wij ook bezig met een verwaarloosde tuin op te knappen. Maar er moet nog zoveel gebeuren!
    Wij hebben geen "banjers" meer door de tuin. die bovenste foto van jou is kostelijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...