Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 30 september 2011

Werken en genieten van de zon

Wat een prachtige nazomer hebben we nu nog! Terwijl ik eerst dacht dat de herfst al zijn intrede deed. Ik laat het werk binnen dus maar een beetje liggen en neem de kans nog waar om verder te werken in de siertuin. Mensen, wat een bocht (onkruid)! Ik ben dan 's avonds wel behoorlijk moe en ga op tijd naar bed. En door het zonnetje vat je de hoeveelheid werk die je overal om je ziet wachten, anders op.... veel meer ontspannen. Werkt dit voor jullie ook zo?
Mijn Farmer heeft alweer gekuild, dat zal waarschijnlijk de laatste keer zijn geweest dit jaar. Al met al valt de totale hoeveelheid gras die er gekuild ligt, nog behoorlijk mee, uiteindelijk. Gelukkig, want de mais die we hebben binnengehaald van het natte perceel, is echt bedroevend weinig. Van ruim 2 bunder de hoeveelheid die normaal van een halve bunder afkomt! Die mais was letterlijk verzopen. Het was maar een armzalig hoopje. We hebben ook de gekochte mais al liggen, dat is een kuil vol (maar de prijzen zijn fors gestegen, dus zal wel een fikse rekening worden). Rest dan alleen nog het kleinere perceel, daarvan is de mais onderhand rijp en een deel wat door de droogte in het voorjaar eerst niet opkwam, is nog lang niet rijp. Lastig dus. Maar volgende week zal het waarschijnlijk toch eens eraf moeten. Je weet weer niet hoelang dit mooie weer nog aanhoudt en je wilt de kans ook niet verspelen om het nog eraf te krijgen.

Zie je het verschil?
Links de onrijpe, de korrels zijn licht en zacht, als je ze indrukt, komt het sap eruit.
Rechts de rijpe, mooi geel en harde korrels, bij knijpen komt er geen sap meer uit.
Dit is echte voermais, niet de door mensen gegeten mais.

De hele dag onkruid trekken hou ik niet zo vol, dat zit allemaal behoorlijk vast. Dus tussendoor doe ik m'n was, die wappert natuurlijk ook lekker buiten, ik ben bezig met een inhaalslag wat betreft de administratie en ik kreeg nog zulke leuke potjes van iemand, dat je daar alleen al zin door krijgt om nog wat jam te draaien. Peren en appels zijner nog steeds genoeg, en de appel-perenjam (zie bericht vorige week) is zó lekker, dus...  Ik heb toegezegd om voor de verkoping van de kerk er ook nog te maken, die weck ik daarna nog even, dan zijn ze heel lang houdbaar. En vandaag staan de boodschappen op het programma en ik wil nog even koekjes bakken, we grijpen steeds mis.
En tussendoor drinken we buiten koffie, of pauzeer ik gewoon even met een boek of blad.... lekker op het terras. Zo hou ik het wel vol!

De walnoten zijn ook goed, die rapen we telkens tussendoor ook nog.
We hebben twee bomen staan, maar deze staat goed in de zon en dat is prettig, omdat de noten dan mooi droog zijn.
Als je op de foto klikt, zie je hem groter en kun je zien wat Oudste zoon nu weer doet..;-)

Aan het eind van de dag...

... gaat de zon weer onder.

Deze foto's maakte Jongste dochter, met mijn camera.
Raad eens waarvoor zij spaart....

Iedereen een fijn en goed weekend toegewenst!

16 opmerkingen:

  1. Dit is echt zo'n heimweeblogje. Als je het nou eens niet meer ziet zitten lees je dit blogje nog eens over en denk je: zulke tijden zijn er ook!

    Prachtig, die zonsondergang. Ze heeft er zeker feeling voor. Ik begrijp waar ze voor spaart ja. Moet ze ook echt doen want ze kan er wat van! Compliment.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie zonsondergang! Daar krijg ik altijd zo'n vredig gevoel van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is een heel zinnige dagbesteding van jou!
    Gewoon tussendoor ff op je terras in 't zonnetje, wat willen we nog meer :)
    Gewoon ervan genieten, na het weekend is het 'over'?
    Van mij mag het zo nog een poosje blijven...

    Goed weekend!
    Groet, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk zeg, zo buiten aan het werk met dit weer.... En je jongste dochter heeft talent voor fotograferen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, we mogen heel blij zijn met dit prachtige weer. Ik heb moenteel ook meer energie als bijvoorbeeld vorige week. Erg fijn. Prachtige foto's van de zonsondergang zeg. Absoluut logisch dat je dochter voor zo'n eigen camera spaart. Talent genoeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wat een mooie foto's! Afgelopen weekend reden wij door duitsland en overal velden vol mais, mais en nog eens mais. Ik vroeg me af of dat allemaal voor veevoer is... in de USA is de meeste mais voor menselijke consumptie.
    Gezellige post Jolanda, dank je wel voor een kijkje in jullie leven! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik had net mijn scheve droogtrommel naar de kringloop gebracht in verband met de open huis dag a.s. zaterdag. En toen werd het toch mooi weer!!! Nu probeer ik de was maar te drogen op tuinstoelen…

    Ik ben jaloers op jouw 'wapperende was'!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk toch...de was buiten, onkruid verwijderen, lezen en dat allemaal heerlijk in de zon. Lekker genieten hoor Jolanda. Die laatste foto vind ik prachtig. Werkelijk 'picture-perfect'. Goed van je jongste dochter!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie hooifoto bovenaan!!
    En wat een noten, zeg! Doen jullie ook wat met het blad van de boom??
    Mijn ouders drogen het blad altijd - dan hangen op allerlei gekke plekken in huis en schuur gazen tasjes met bladeren - en bewaren dit. Heb je dan een blaar(tje) in je mond of een ontsteking ofzo wordt er thee van getrokken en het helpt echt! Zelf begin ik er weleens te laat mee, maar mijn ouders zitten gelijk aan de notenbladthee zodra ze wat voelen :-)
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Jolanda,

    Zo, super actief lees ik. Ja met die zon erbij is het heerlijk ! Dat is hier ook zo. Je wilt dan van alles aanpakken.

    En dat de mais al gehakseld wordt... Hier zijn ze nog niet bezig. Nog niet rijp. En zo nat daar... Jammer he, kost veel centjes inderdaad. Wij zitten hier op zandgrond en hebben minder last van de nattigheid.

    Prachtige zonsondergang ! compliment voor de dochter.

    groetjes van deze boerderij !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Jolanda,

    Ik lees al een poosje met veel plezier jouw blog.
    Ik geniet van je verhalen over het wel en wee op de boerderij.
    Wij wonen in Zeeland, lekker op het platteland. Zo in de polder en aan zee.
    Veel "boerendingen" komen bekend voor.

    Fijn weekend, geniet van het mooie weer!
    Groete,
    Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een gezellige drukte weer bij jullie! En wat een mooie foto bovenaan je blog. Trouwens, de foto's van dochterlief zijn ook prachtig!

    Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat klinkt alles toch leuk, en de foto's er bij maken het helemaal af, alleen heel vervelend van het mais. En je dochter kan mooie foto's maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja het is hard werken voor jullie. wat een leuke foto's weer van je kids. lekker hoor de walnoten!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...