Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 14 september 2011

Zelfgemaakt is het lekkerst en kastanjekolder

Wat was het afgelopen weekend nat en vochtig, plakkerig weer. Het wilde helemaal niet drogen waar ik gedweild had en het hele huis was muf van de vochtigeid. Zelfs papier wat op tafel lag was klam, bah!
Maandagmorgen was het eerste wat ik deed alle ramen tegenover elkaar open zetten en de thermostaatknop omhoog draaien, even die kachel laten bulderen. Gelijk alles schoongemaakt en nu is het weer aangenaam in huis (en in mijn hoofd). Ik heb vorige week echt even bijgetankt, dus gaat het nu best weer.
Ook buiten is alles zo kledder. De mais staat te verzuipen en te verpieteren, gelukkig hebben we ook nog een droger perceel, daar staat hij er wel fier op. Maar we hoorden ook berichten dat zelfs goede mais aan de wortels gewoon gaat verrotten, zodat die gemakkelijk omver waait. Je begrijpt wel dat wij nu dubbel blij zijn met dit droge weer en die wind.
In de moestuin is het wel gedaan. In de eerste aanblik denk je dat er alleen maar metershoog onkruid staat, maar bij nadere inspectie staat er toch nog wat. Een enkele aangevreten koolplant en wat spruitenplanten, het restant wortels, de kroten en de prei. Verder niet veel meer. En ik heb het wel een beetje gehad met alles weg te werken, om eerlijk te zijn. 'k Vind het geen vervelend gebeuren, maar 't kost allemaal de nodige tijd en nu wil ik wel eens wat anders gaan doen.
Dinsdag was mijn moeder er, we schilden appels voor 3 grote pannen appelmoes, onderwijl lekker bijkletsend. Terwijl ik de potten schoonmaakte en de pannen in de gaten hield, streek mijn moeder nog de was weg. Ze bleef nog gezellig eten en na een wandelingetje over het erf ging ze met een met appels en peren gevulde tas naar huis.

14 potten met appelmoes was het resultaat. Dit in potten doen had ik  nog nooit gedaan, voorheen deed ik het altijd in bakjes in de vriezer. Maar die raakt best vol en het zoekt altijd zo lastig, bovendien moet het dan ook altijd nog ontdooien. Ik durfde het eerst nooit in potten te doen, omdat mijn kelder zo supervochtig is (staat nu ook weer water in). Maar nu zet ik mijn jampotten en weckpotten allemaal in onze oude keukenkast in de schuur, daar is het droog, donker, vorstvrij en toch koel.
Ik schil de appels altijd, zet ze met weinig water op. Als ze zacht zijn haal ik de stamper erdoor. Niet door de roerzeef, dat vinden we hier niet lekker. (Al is het voordeel van de roerzeef wel dat je de appels niet hoeft te schillen.) Het wordt dus eigenlijk meer een compôte. Dan naar smaak suiker en kaneel erdoor, weer even aan de kook brengen en heet in schone, uitgekookte potten doen, dichtdraaien en even op zijn kop, net als bij de jam. Het bleek dat sommige potten niet vacuum waren getrokken, dus deed ik het zaakje weer terug in de pan, weer aan de kook gebracht en nu zette ik de pan steeds als ik een potje gevuld had, weer even terug op het vuur. Die appelmoes koelt natuurlijk veel sneller af dan jam, dus zorgde ik er nu voor dat het steeds bij iedere pot goed heet was. En nu waren ze allemaal vacuum getrokken. Je ziet, ik probeer ook maar wat. Volgens mijn moeder blijft het zo zeker wel een halfjaar tot een jaartje goed.
Maar die kans zal het niet eens krijgen, want, blijkt een potje gekochte appelmoes weleens te staan verschimmelen in de koelkast, bij zelfgemaakte hebben we dat nooit!


De jongens hebben de kastanjekolder! Rapen, rapen, zodra ze uit school kwamen en alles belandt binnen. Alles goed en wel, maar die ouwe kastanjes (van vorig jaar) moeten nu weg. Tuurlijk, geen probleem, huppekee, ze mikten het zo weg. Die nieuwe glimmen immers veel mooier?
De B.ruder spullen worden weer tevoorschijn gehaald en de kastanjes verworden plots tot mais.

En dan kom je ineens dit tegen.

"Ik ben mais aan het zaaien!"

Het is de andere dag al goed om gehakseld te worden....
Farmer vroeg: Heb je alles nu opgeladen?
Nee, zei Oudste zoon; Het is nog te nat....
Hoezo imitatie...

Hele velden rijp voor de oogst!
Ze zitten zó in hun spel.
En waarom willen ze nou niet naar bed...
en hebben ze geen tijd voor school...?

Prachtig om ernaar te kijken!




28 opmerkingen:

  1. Gezellig zeg zo met je moeder samen, heerlijk die appelmoes, hmmm,vindt als het iets warm is ook lekker om op te eten.

    wat zijn de kinderen druk aan het spelen.

    fijne dag,en idd heerlijk die frisse wind,en je wasgoed zo fijn droog.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk idee, die kastanjes om mee te spelen. Hier heeft mijn dochter een zak vol geraapt maar ze liggen alleen maar voor sier.

    Jammer van jullie mais, gelukkig blijft het nu even droog en waait het lekker.

    En ik ben helemaal blij dat je je weer lekkerder voelt. Fijne woensdag verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Appelmoes ...heerlijk. Hier vinden we gedroogde appelringetjes ook lekker trouwens! Soort van gezonde chips.

    Leuk om te zien hoe fijn er gespeeld wordt! Ik zou er zo bij willen zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk die appelmoes is inderdaad veel lekkerder dan uit de winkel.
    Zonde van het mais, ik zie het hier voor ook. Wat lief die jongens zo samen aan het spelen met elkaar. Mooi speel matriaal. Vroeger maakten we er ook van alles van, popjes, pijpjes enz.
    Op onze wandeltocht steekt manlief ook altijd 1 in zijn jaszak omdat ze zo lekker glad zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmm, heerlijk joh eigengemaakte appelmoes!
    En gelijk met je moeder bijgebabbeld, zo snijd het mes van 2 kanten :)

    Kastanjes zíjn ook érg leuk.
    Wij maken er ook wel eens een krans van. Neem een simpele krans beplak die met mos en daar dan je kastanjes op plakken met een lijmpistool. Dan op tafel op een mooi onderbord met een kaars in het midden of een glazen windlicht!
    Gewoon simpel, maar gezellig.

    Groetjes, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een gezellig logje.... Ja, heerlijk he, zelfgemaakte appelmoes. Fijn dat je moeder daar even mee hielp! En leuk hoe jouw kinderen zich nog prima vermaken met speelgoed van moeder natuur!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een heerlijke blog, ik had dat ook met het dweilen. Het was gewoon vies vochtig weer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier is 't gelukkig niet zo vochtig geweest vorige week ....
    En fijn dat je dit schrijft over appelmoes, zat al te denken en te dubben. Ik heb 't niet zo met wecken/inmaken, maar dit is net zo makkelijk als jam maken ... en dat kan ik ;-) Nog even kijken of er nog appels aan de bomen hangen .........
    Leuk hè, die spelende en imiterende kids.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. tip voor de appelmoes in potten.
    Appelmoes warm/ heet in de potten doen
    10 minuten in de oven op 150 graden.
    Dan trekken ze goed dicht.
    Het is dan niet nodig de appelmoes steeds op te warmen tussendoor.
    ik werk al jaren zo en heb heel veel potten jam, sap en appelmoes en zelden een pot die niet goed dicht zit of waarvan de inhoud niet goed meer is! En wel langer dan een jaar te bewaren.

    verder lees ik je blog met veel plezier. (ben van boerenafkomst, dat blijft trekken)


    Succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke blog heb je!
    Ik ga je volgen hoor :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk zelfgemaakte appelmoes, smaakt veel lekkerder dan uit de winkel. Net zo als jam.. jammie!

    Wat heerlijk dat de kinderen zo op gaan in hun spel. En ik hoop echt dat het wat droger gaat worden, zodat jullie straks kunnen oogsten.

    Groeten van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onze jongens deden dat ook en riepen dan:mais kneuzen,mais kneuzen. En mest uitrijden,hadden ze een trekker met een mesttank erachter!Prachtig.
    Ik doe de appelmoes in potten en doe ze in een grote pan waar het water in aan de kook is en dan de potten voor 15 minuten erin<als het water weer kookt.
    Hier vanacht rond nul gehad en het moest voelen als -2.
    Dus weer lange mouwen en jassen aan en weer op naar 23 graden.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die foto's van je kinderen...
    Wat een feest van herkenning ! De mijne zijn al (bijna) groot. Ze speelden, (nu alweer een aantal jaar geleden), net als die van jouw, zo heerlijk het boerenleven na.
    Ja dat is genieten ...

    groet vanaf deze boerderij

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat van de moestuin herken ik helemaal ;)
    En wat heerlijk ook weer dat de herfst aanbreekt he ... pompoenen, kastanjes ... windje erbij en af en toe een bui regen! Ik geniet er wel van hoor, net als jouw kinderen zo te lezen!

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Appelmoes moet ik ook nog maken. Maar die heerlijke kastanjes steken toch wel mijn ogen uit ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Fijn dat je weer wat opgeknapt bent! Wat vervelend van de mais, hopelijk komt het nog een beetje goed met de paar droge dagen die we in 't vooruitzicht hebben! Geweldig toch dat de jongens het zo immiteren :-)

    Bij mij merk ik ook dat ik het wel weer een beetje gehad heb met de tuin en alle oogst verwerken. Vorige week heb ik nog 28 potten appelmoes gewekt. Ik heb nog wel wat appels, maar al m'n potten zijn weer op... M'n schoonmoeder heeft nog wat potten staan, dus van de week zal ik nog een keer aan de slag 'moeten'. Dan alleen de stoofperen nog en dan is het wel weer welletjes. De rozenbottels (jam en roosvicee) slaan we dit jaar een keertje over omdat m'n flessen en jampotjes ook allemaal vol zitten. (Goeie smoes hé?!)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel herkenbaar, dat spelen van de kinders. Mooi is dat he, net echt.
    Ik deed de appelmoes ook altijd in de diepvries, maar het is een goed idee om het in potten te doen.Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is zo lief!
    Ik kreeg echt een brok in mijn keel.
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oh, dat is zeker prachtig om te zien!! Bij ons in de straat staat 1 boom en daar moest gisteren ook ijverig bij gezocht worden!
    En dat appelmoesritueel hopen mijn ouders hier morgen te komen doen...
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk he weer die kastanjes hier gaan we ze ook weer lekker verzamelen echt lachen.
    Alleen wel jammer dat het dan al zo een hersft gevoel geeft naa een zomer die er niet is geweest.
    En hier in mijn kleine moestuintje lijkt het ook allemaal niet te werken. niet echt een jaar om met een moestuintje te beginnen. Volgend jaar voor de herkansing. ik hoop dat de pompoenen en courgettes het wel overleven.
    maar nu schijnt de zon hier en daar genieten we dan maar weer lekker van toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vond het weekend ook zo klef. En inderdaad, zo gauw het koeler werd, alle ramen lekker open.

    Prachtig zoals je kinderen spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mmmmm...appelmoes, was vroeger heel geliefd bij mij.....

    Kun je lezen op mijn blogje enneh....ik heb jou getagd. Wil je mee doen?
    Lieve groetjes,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Jolanda,

    Bedankt vor je reactie op mijn blog en het tooevoegen van mijn blog op je lijst. Leuk !

    Tja mijn eerste blog is weg...
    Ze zijn bij web-log het een en ander aan het veranderen. Maar het duurt wel lang... 'ben dus nu mar bij blogger verder gegaan. 'weet alleen nog niet zo goed hoe alles werkt. Lastig ! Hoe je bijvoorbeeld zo'n lijst met blogs op je site moet maken ?

    Misschien leer ik het nog wel.

    hee alvast een goed weekend ! Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  24. helemaal super om naar te kijken zeg en nog leuker dat wij even meemogen kijken!wat kunnen ze toch heerlijk spelen die kinderen

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Jolanda,
    Ik heb je getagt! Kijk even naar mijn blog voor wat het in houd. En dan hoop ik dat je mee doet!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Appelmoes maken, dat doen we thuis ook altijd alleen wij doen het in zakjes in de vriezer. Nadeel is inderdaad dat die te vol word...

    En kastanjes zoeken, herkenbaar dat deed ik ook altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een heerlijk blogje!
    Je schreef dat je een rijk gevoelsleven had. Nou hier kan je volop van genieten. Zo fijn spelende kinderen en een lekkere appelmoes voorraad. Wat zul je je rijk gevoelt hebben!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...