Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 3 oktober 2011

Klaatjes klakken

Sommige taalverhaspelingen van peuters zijn gewoon zo schattig!Onze Jongste heeft wat moeite met de p en de b.  Met putjes en bellen heeft hij geen moeite. Maar wel in combinatie met de l. Hij zegt dan steevast een k. En dat is zo grappig, hij doet dat heel consequent. Nog een hele kunst, probeer het maar eens als volwassene! Ik zal je een lesje geven...

Huilend komt hij binnen gerend en al snikkend vertelt hij dat hij is gevallen en een klekje heeft...daar op zijn knie, er komt kloed uit, ziet hij nu ook tot zijn grote schrik en hij wil meteen een kleister erop, kusje er ook nog op en dan is 't ineens zo wonderlijk snel over... Hij wil graag weer naar buiten, maar moet nog even een klasje doen. Oké, ik loop mee naar de wc. "Moet ook nog drukken..  komt-ie aan.... klons klons klons." ('k Word altijd op de hoogte gehouden van het hele gebeuren.) "Mag ik op klote voeten op de zandhoop?" Ik verbijt een grimas en zeg: "Ja hoor, jij mag op blote voeten op de zandhoop.."

Soms vereist het zelfs echt wat denkwerk, want klaatjes kunnen blaadjes en plaatjes zijn. Maar als hij klaatjes klakken zegt, snap ik toch heus wel wat-ie bedoelt...

Van een oud vakklad knippen we leuke klaatjes van koeien en trekkers
en die mag hij opklakken.... leuk hè?

25 opmerkingen:

  1. Geweldig, hier kids die de b en de w door elkaar haalden; Ze wilden borst op hun brood en hun zusjes dronken bij mama aan de worst!

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk, dochterlief heeft nog steeds moeite met de rrrrrrrrrrrr.
    Dat is nog steeds een llllllllllllll.
    Plaatjes plakken doen ze allemaal graag, had hier ook een stapel tijdschriften klaargelegd, maar mevr vind het "zonde"om die mooie boeken kapot te knippen.
    Tja dan weet ik het ook niet.

    Groeten Herma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heeft de jongste problemen met de R
    Komt de letter R midden in het woord geen probleem, na de letter G ook niet. Als hij dan een woord zegt zonder de R bv oanje vragen we is het oranje of oanje,zal hij wel zeggen het 1ste. Hij heeft nog enkele maanden, anders is het na nieuwjaar logopedie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe grappig klinkt dat... en fijn dat je als moeder ingebouwde ondertiteling hebt : ))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Knippen en plakken, dat doe ik nog steeds graag! Heerlijk plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk! Ze kunnen soms zulke grappige dingen zeggen als ze een paar letters nog niet kunnen.

    Plaatjes plakken is een goed idee. Ik ga wat tijdschriften opsnorren voor als het regent.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze zoon draaide de s en de z precies de andere kant op met schrijven, maar het komt goed hoor.
    Wel grappig zulke dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk, heerlijk, HEERLIJK!!!

    Groetjes van Christien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. hee wat grappig.

    Leuk vertelt, moest er om lachen..
    erg leuk !

    groetjes van deze boerderij

    '.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig, ik zit hier met een big smile...jij kunt het ook zo mooi opschrijven, dan zie ik het voor me!
    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig wat een mooi verhaal, onze zoon draaide bij het schrijven altijd de letters om in spiegelbeeld b.v de s of de z. De b en d gaven ook problemen, maar getroost je het komt allemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh wat schattig.. goed bewaren voor de verhalen later.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat schrijf je het toch leuk op! Ik moest er om lachen!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is zooo schattig dat je 't ze in latere jaren stiekem nog wel eens wil horen zeggen!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. heel herkenbaar!! alleen bij ons is het wat hardnekkiger bij de kids en hebben ze allemaal logopedie gehad en onze jongen heeft het nog want die heeft dyspraxie.
    gister heeft de jongste de laatste controle voor logo gehad en heeft ze haar diploma gekregen. lol

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Geweldig! Ik kan ook genieten van versprekingen van de kinderen. Zo noemt mijn jongste zoon, een knot een knots, en noemde hij borsten heel lang borstels.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijk verhaal, Jolanda!
    Onze jongste had moeite met de R, zei daar een L voor... daar kwamen ook de meest grappige woordspelingen uit voort :)

    Groetjes, @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Onze Chris vergist zich nog af en toe en zegt dan dat hij een schone onderkloek aan moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. geweldig zeg! Prachtig die kindertaaltjes!
    Veel klezier vandaag!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heerlijk verhaal weer!
    Ik heb (met spijt in het hart) mijn
    blog moeten wegdoen...er zat een
    soort van hacker op en niemand raakte er nog op zonder gevaar te lopen. Ik wil niemand in de problemen brengen ...dus is het weg. misschien begin ik ooit wel
    een ander blog...ik hou je op de hoogte hé, alvast bedankt voor alles.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  21. hahah geweldig... wat een genieten he van zo'n mannetje.. hier ook een mannetje dat dol is op tractoren...zijn papa ook trouwensen samen hebben ze al wat boeken verzameld met tractoren en die worden samen goed bestudeerd...genieten dan om ze samen te horen praten erover

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi gesproken maar ook mooi geschreven. Tjas, op klote voeten, wat moet je daarmee..

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...