Jolanda

Jolanda

Pagina's

woensdag 19 oktober 2011

Lekker en leuk met walnoten

Vanmorgen nam ik nog een zwikkie appels onder handen, voor de appelmoes. Ik had me nog maar nauwelijks geïnstalleerd of er stonden al twee hongerige spreeuwtjes naast me. Weliswaar niet met opengesperde snavels, maar wel met vragende handjes. Middelste zoon is behoorlijk aan 't hoesten en hij wilde geen ontbijt, dus liet ik hem maar een dagje thuis. Geen ontbijt dus, maar een appeltje ging er wel in. Toe dan maar jongen. Als beloning hoefde ik niet steeds te bukken om de appels uit de kist te pakken, maar kreeg ik ze aangeleverd op de tafel.


Aan het eind van de morgen had ik weer 7 grote potten vol. Omdat ik heb gemerkt dat niet iedereen dit weet: Je kunt testen of het deksel vacuum is getrokken. Bij klik-klak deksels moet je dat deksel niet meer kunnen indrukken. Als dit wel het geval is, en je hoort het klikken, is het niet vacuum. Dan is het ook niet lang houdbaar. Niet alle deksels hebben dat klik-klaksysteem, maar ook bij een glad deksel kun je wel zien en voelen dat het iets naar binnen is getrokken.


Er zijn veel walnoten dit jaar, en de smaak is prima! Meestal vind ik de iets oudere noten lekkerder dan de verse, maar deze smaken nu al goed. We leggen ze in een mand in de melkkamer. Daar is de warmte van de ketel, en onder af en toe eens flink omschudden, worden ze mooi droog.
Ze zijn lekker en gezond als tussendoortje. Noten bevatten veel eiwitten en daarnaast ook nog eens veel goede vetten. En deze goede vetten zorgen onder andere voor het onderdrukken van honger. Dus als je aan de lijn bent, is het juist goed om noten te eten. Walnoten bevatten ook nog omega 3 vetten, die de kans op hartziektes verlagen.

Vorige week had ik, naast de appelcake, ook nog noten/appel/rozijnenkoek gebakken.
Het recept komt uit zo'n supermarktblaadje, maar ik pas het naar wens aan.
Zo maakte ik hem deze keer. Het voorbereidend werk  is het meeste werk bij deze koek. Eerst worden de walnoten en nog wat hazelnoten gekraakt, bij elkaar moeten de gekraakte noten 100 gram zijn. Liefst half om half, maar je kunt ook gerust alleen walnoten nemen. De noten grof hakken.
Dan 100 gram gedroogde appels in stukjes snijden en 100 gram blanke rozijnen klaarzetten.


350 gram zelfrijzend bakmeel, 125 gram bruine suiker, 1 eetlepel koekkruiden bij elkaar in een kom doen. Eén ei loskloppenn en erdoor roeren. Dan ca. 200 ml. melk of karnemelk al roerend toevoegen. Soms is wat meer nodig, het moet vrij stevig beslag worden, iets dikker dan cakbeslag.


Daarna de noten, appels en rozijnen door het beslag roeren.
In een ingevet brood- of cakeblik scheppen en met de houten lepel (je hebt geen mixer nodig bij deze koek) in de lengte een groef erin trekken. Middenin de (voorverwarmde) oven bakken in 50-60 minuten op 180 graden (hetelucht 165 graden).
In de plaats van de rozijnen kun je ook dadels nemen, het eigenlijke recept is zo. Ook erg lekker, maar dan wordt het wel duurder. Wij  hebben de noten en appels zelf, maar als je alles moet kopen, wordt de koek ook een luxe koek natuurlijk. Ik begrijp inmiddels wel dat de prijzen die voor noten gevraagd worden, erg verschillend kunnen zijn.

De koek was al bijna op, voor ik er aan dacht om gauw nog een foto te nemen....
De hoeveelheid deeg die je op de foto's ziet, is trouwens een dubbele hoeveelheid, ik maak altijd meerdere tegelijk.

Met de lege doppen van de noten deed ik vanmiddag nog iets leuks met de jongens.
Daar moet je halve doppen voor hebben. Nou is het weleens lastig om ze mooi te splijten.
Ik doe dat met een mesje, dat zet ik in de achterkant van de noot en ik wrik een beetje en dan valt hij los in mooie gladde helften. Een beetje peuteren om de inhoud er dan nog uit te krijgen zonder de doppen alsnog te beschadigen...


Het idee komt uit een knutselboek wat ik in de kast heb staan, Groot knustelboek.
Eerst onderkantjes knippen en dan de notendoppen erop plakken.

Schildpadjes of notenpadjes?

En muisjes... niet zo erg  in trek bij ons, maar deze zijn lief.
Zo iets kleins, zo simpel... maar de jongens vonden het prachtig om te zien hoe die saaie doppen omgetoverd werden in leuke beestjes.

Volgende week hebben de jongens en oudste dochter vakantie. Vooral middelste zoon is er wel aan toe. De andere twee meiden gaan dan weer naar school.
De spreiding kwam deze keer goed uit, want jongste dochter doet haar maatschappelijke stage op de basisschool. Bij de kleuterjuf waar ze zelf nog bij heeft gezeten, leuk hoor.
En ze weet nu zeker dat ze geen juf wil worden ;-)


20 opmerkingen:

  1. Meid, wat een ongelofelijke hoeveelheid walnoten!!! En wat zijn ze lekker. Die appels moet ik ook hoognodig schillen om er nog appelmoes van te kunnen maken. Als ik nog even wacht lopen ze weg ...

    Groetjes,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker zelfgemaakte appelmoes mmm en de cake ziet er ook heerlijk uit! Ik vind "okkernoten" ook altijd zo lekker.
    En wat een leuke knutselideetjes, die ga ik zeker een keer namaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mand walnoten, heerlijk!
    En ze zijn zó lekker hé...
    Maar ook om te knutselen zijn ze geweldig, dat blijkt bij jou wel ;)

    Fijne dag en een groet,
    @Let...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schattige nootjes... eh.. muisjes/schildpadjes. Echt heel leuk! Je kunt er nog heel veel maken, zie ik zo. Wow, wat een walnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wauw wat een berg noten zeg! en idd je kunt er allerlei leuke dingetjes mee doen.
    En fijn alvast te weten wat dochter NIET wil doen, dan word er al wat duidelijker ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat ziet er zalig uit en wat een hoop walnoten.
    Leuk zo knutselen met de kids.
    groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo veel oogst is vast leuk, maar het vraagt ook veel werk om er iets mee te doen!
    Wij hebben ook een paar appelbomen en de appelmoes komt bijna onze oren uit...
    Helaas zijn de meesten geen bewaarappels.
    Een walnootboom krijgen wij eind deze maand als kado vd familie voor mn mans 50e verjaardag...kunnen we ook walnotencake maken komende jaren.
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt zo'n gezellig herfsvakantie logje... Lekker appelmoes maken en koek, dat gaat er altijd wel in dacht ik zo! Dankjewel voor het recept, 'k heb een berg noten in de kelder, dankzij m'n vader, die heeft ze geraapt. Dus dit is een mooie bestemming!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lekker hè, die noten. Hier liggen ze te drogen in de verwarmingskelder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekkere dingen allemaal. Noten zijn inderdaad heel gezond. Grappig om van die doppen zulke leuken dingen te maken. En ook niet te moeilijk voor kinderen. Erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heerlijk he walnoten. Helaas in onze tuin nog geen walnotenboom die noten geeft. Heb ze dus gekocht in de omgeving. Ook niet duur, maar uit eigen tuin is natuurlijk beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij ons is de herfstvakantie net weer afgelopen. Mijn jongste zoon moet ook veel hoesten. Volgens mij heerst het weer!

    De muizen vind ik mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wel grappig in mijn hoofd staat een zelde soort logje klaar. Bakte walnotenkoek en vond dezelfde knutselideeën ... Ik ben fan ;) Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik moet er van zuchten... zo lekker en ook zo gezéllig allemaal. heerlijk hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk! Een super moeder ben je!
    Koek en dan ook nog knutselen...
    Jouw kinderen hebben het getroffen!
    Gr,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. grappig ik merk dat ik alweer een berichtje gemist hebt. MMMHHH heerlijk die walnoten het water loopt me in de mond. En leuke knutsels zeg!
    hier is de herfstvakantie alweer voorbij.
    en mag ik weer flink aan de bak in huis;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een heerlijke cake zeg. en de knutsels zijn superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ha, hier is het nu herfstvakantie. Na de appelmoes en hazelnootpasta van geraapte noten zijn we nu toe aan de walnoten. Je knutseltip komt dus voor ons mooi op tijd! Bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...