Jolanda

Jolanda

Pagina's

vrijdag 7 oktober 2011

Maïs hakselen

Woensdagavond, tegen achten. Ik ben bijna klaar met voorlezen en wat oefenen voor school met de jongens als een bekend geluid tot ons doordringt: de hakselaar! Meteen springen de jongens op, smijten het schoolwerk aan de kant en drukken hun neuzen tegen de ruit. "Waarom komen ze nu?", vragen ze teleurgesteld. Ze hebben hun pyama's al aan, dus naar buiten gaat (gelukkig, denkt mama) niet meer. Maar ja, ik wilde ze net naar bed doen, 't is toch al laat, Jongste is allang in dromenland. Daar komt nu niks meer van, besef ik. We poetsen de tanden en dan mogen ze boven nog uit het raam kijken. Het is wel donker, maar de hakselaar heeft grote lichten erbij en de tractor met kiepkar erachter kunnen ze best zien. Tja, zelf wisten we ook niet zeker of ze nog wel kwamen. We hadden het wel besteld (om zo te zeggen) maar dat het die dag nog gebeuren zou, wisten we niet. En ik kan ook geen foto's maken in het donker...

Deze is dan ook van een paar weken terug, het eerste hoopje.

Lof voor de vakman, zo in het donker afwerken...

Dit was wel meer maïs dan van het andere perceel, terwijl het een stuk land kleiner is.
Toch ook deze keer minder opbrengst dan andere jaren.

Maar we zijn blij dat het eraf is. Zeker ook omdat het de dag erna al regende. Nu hadden we ook nog het geluk dat de weg mooi schoon bleef, omdat het zo goed opgedroogd was de laatste weken. Anders zijn we uren bezig om de hof en de weg weer wat schoon te krijgen van alle bagger. Nu hoefden we niets eraan te doen, dat is in geen jaren gebeurd.

Dit is nog een foto van verleden week, even kijken hoe hoog de maïs (en het onkruid) staat...

De kolven nog aan de stengels.

Gisteren hadden ze geen tijd, maar vanmiddag willen ze de gevallen maïskolven nog rapen op het land. Tenminste, als het weer het een beetje toelaat. Het zal wel een  baggerboel worden in de bijkeuken, maar ja, het hoort erbij. Ze rapen altijd de kolven, we voeren ze aan de kippen en ze willen ermee spelen, zo leuk met de trekkers. Jaja... maar in voorgaande jaren werd mijn keuken bedolven onder de korrels, en overal van die vliesjes. Ik kan daar niet tegen (longen), bovendien blíjf je aan het stofzuigen. Dus ze mogen er straks wel mee spelen, maar eerst moeten de kolven heel goed drogen en keihard zijn. En dan mogen ze pas gepeld worden. Dus geduld, jongens!
Je kunt er ook leuke popjes en kransen mee maken, maar ik hou er niet zo van om ze buiten neer te zetten, voer voor de muizen, of nog erger, ratten... Voor de keuken verbouwd is, had ik altijd in de winter ook binnen muizenbezoek. Die vinden die maïs ook erg aantrekkelijk. Maar sinds de nieuwe keuken, waarbij Farmer heel wat gaten heeft dichtgewerkt die achter de oude keukenkastjes tevoorschijn kwamen, heb ik ze niet meer gesignaleerd.

Het weer is guur, nu wordt het menens herfst. Tijd voor binnendingen en die zijn er ook zat.
's Avonds en 's ochtend wat kaarsjes en olielampjes aan.... dat maakt het nog gezelliger!



25 opmerkingen:

  1. Fijn Jolanda, dat de mais eraf is!
    Gelukkig nog voor de regen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk allemaal, maar wat goed dat ze toch nog kwamen he!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een geluk zo voor de regen klaar.
    ja ik kan me voorstellen dat het een modderboel word.
    even een vraagje die mais van jullie land is die alleen voor veevoer?
    zomers op de bbq heb ik wel eens suikermais dat is vast wat anders toch ik ben ook maar een leek. die trouwens tijdens een vakantie een paar jaar geleden het super vond voor de kids dat ze van het mais veld een doolhof hadden gemaakt.
    Tja nu schijnt even de zon maar ik heb mijn vestje al wel aan.
    en heb het nog koud misschien moet ik maar eens aand e slag in het huishouden;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat alle maïs van 't land is. Volgens mij moeten hier alleen nog de bieten geoogst worden. 't Is altijd volop werk in korte tijd voor de loonwerkbedrijven, petje af voor die mannen/vrouwen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weer een nieuw werkwoord geleerd! Die ga ik dit weekend inzetten bij het scrabbelen: hakselen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Rebecca: Ja hoor, dit is echte voermaïs. Deze maïs moet hard zijn voor hij eraf gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Jolanda, leuk dat je af en toe bij mij langs komt.
    Ja jullie moeten in de herfst er nog even tegen aan op t werk.
    Binnen is het ook welweer gezellig,ja.

    Ik heb zelf een kleine automatische olympus, digicamera.
    Heb geen verstand van fotograferen, maar wel oog voor mooie plaatjes denk ik.
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat fijn dat de mais eraf is gegaan voordat het slechte weer begon!
    En welkom als mijn volger!
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij wonen in Servie in een klein agrarisch dorp. Daar teelt ook iedereen mais om de beesten mee te voeren maar hier wordt ook op de hele grote percelen alleen de kolven geoogst. Die worden opgeslagen in een special maishok (cardak) en de mais wordt meestal machinaal van de kolven afgehaald en dan gemalen als voer.Ook hier dit jaar minder opbrengst maar dat komt dan weer door de extreme droogte die we gehad hebben. Gr. Cisca, Servie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lekker dat het mais er bij jullie af is ... zie hier de weilanden nog vol staan. Maar tsja ... 't is ook geen weer he vandaag! ;)

    Fijn wiekent!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @ Cisca: leuk dat je reageerde! Hier wordt het hele gewas gemaaid en fijngehakseld en alles gaat de kuil in. Van de enkele planten die de machine niet meegenomen heeft, rapen de jongens dan de kolven.
    @ Vlijtig Liesje: nooit te oud om te leren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammer voor de jongens dat ze er niet met hun neus bovenop konden staan. Maar wel lekker voor jullie dat het er nu af is!
    Vorige week bracht onze oudste zoon een zak mais mee bij zijn (boeren)vriendje vandaan. Het leek onze jongste afgelopen zaterdagavond (ik was net klaar met alles!) een goed idee om die zak middenin de kamer leeg te gooien.....grrr...ergste was nog dat er allemaal piepkleine beestjes in zaten die overal heenkropen...is dat normaal dat die beestjes erin kruipen? Toen was ik ook niet echt blij meer met die mais....

    Groetjes, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk dat het klaar is. 'k Ben je 60.001ste bezoeker. Klinkt wel he!
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Fijn dat alles droog binnen is, hier waren ze deze week ook druk doende, maar net voor ons uitzicht moeten ze nog komen. Soms is het inderdaad nachtwerk. Jammer voor de jongens, wij staan ook altijd even te kijken. Het is altijd mooi om te zien hoe snel het gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fijn dat het voor de regen klaar was!
    En die muizen huh, wij hebben er op het moment ook weer. Hebben al vanalles geprobeerd, houden al het eten buiten bereik, maar zojuist hoorde ik toch weer getrippel in de keuken *zucht*

    Fijn weekend! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oef, dat was maar net op tijd voordat het weer omsloeg. Scheelt gelukkig een heleboel (schoonmaak)werk. Ik kan me voorstellen dat je jongens dat helemaal geweldig vinden, zo'n hakselaar. Mijn oudste stond vroeger gebiologeerd naar de vuilniswagen te kijken. Ook zo'n groot vehikel....
    Fijn weekend,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zo ,dat is mooi op tijd klaar. Bij onze dochter is het er ook op tijd af. [ Carolien ] Dat vinden de kinderen geweldig ja, om te kijken. Ze slapen er soms niet van.
    En oma ook niet. Die ziet al weer leeuwen en beren met die grote tractors . Maar ik geniet er wel van, als je ziet dat zij genieten.
    Ja, die bijkeukens bij een boerderij..........

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een hoop werk maar fijn dat het gedaan is voor het slechte herfst weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi dat het voor de regen klaar was. En muizen... vervelend zeg. Wij hebben ze ook regelmatig gehad. In dit huis gelukkig alleen in de garage. Maar dan moet ik er in het najaar altijd wel aan denken dat ik alleen potten en blikken in de voorraadkast laat staan. Vorig jaar vloog de havermout over de vloer toen ik nietsvermoedend een aangeknabbeld pak uit de kast pakte :-)

    Mijn bolletjes 'wol' komen bij de z.eeman vandaan. Je kunt ze daar in verschillende kleuren combinaties kopen. Het wordt al erg leuk, heb de smaak goed te pakken.

    Groetjes en een fijn weekend verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. fijn dat die klus erop zit.hier in de omgeving zijn ze er ook mee bezig maar er zijn nog heel wat velden die gedaan moeten worden

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een heel werkje dat weer achter de rug is! Fijn dat het dit jaar ging zonder al te veel smodder ;) Héél wat herinneringen komen weer boven ...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een geweldige foto met je kids tussen de maiskolven! Fijn dat alles nu binnen is! Gelukkig was het weer goed. Hier is het nu ook een stuk rustiger op straat met trekkers. Ik denk dat de meesten wel zo'n beetje klaar zijn alhoewel ik nog wel mais zie staan hier en daar.
    Fijne dag!
    Hartelijks

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ja, mais hakselen . Het blijft een festijn, Hoe dan ook.

    Straks als de jongens groter worden willen ze mee.

    En nog weer groter, willen ze zelf meerijden...

    Ach het heeft ook altijd wel wat. Vooral als alles klaar is. Voer aan de bult, het werk achter der rug en iedereen voldaan...

    hee groetjes en geniet van de binnen-dingen van de herfst.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dehakselaar.. ja hoor! Ook hier een mega-favoriet ;o) Niet dat wij die hier voor het raam voorbij zien komen, maar áls we er één mogen spotten...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooie foto's. En ja, je mag blij zijn dat het er af is want nu is het echt herfst.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...