Jolanda

Jolanda

Pagina's

donderdag 27 oktober 2011

Stalvloer opruwen en koe in de sloot

Vroeger, in onze vorige woonplaats, stonden de koeien altijd vast, in een zogenaamde Hollandse stal. Als ze naar binnen moesten voor het melken, was daar geen melkput, maar liepen de koeien naar hun eigen plek en werden ze vastgemaakt. Dan kregen ze ruwvoer en brokken, alles met de hand. Ik heb dat ook wel gedaan, ik duwde dan een karretje brokken en met 2 ouwe emaille bordjes gaf ik iedere koe haar eigen portie. Die porties stonden met krijt op de buizen boven de koeienkoppen geschreven. Ondertussen werden de koeien dan gemolken. Gewoon op je hurken zat je dan onder zo'n koe. Mijn schoonvader had zo'n melkerskrukje (met één pootje en daar een veer aan) aan een riem om zijn middel. Die bungelde dan  mee als hij van de ene koe naar de andere ging en dan zat hij dus letterlijk onder de koeien.
In de winter, als de koeien niet naar buiten gingen, stonden ze dan de hele tijd vast aan de ketting. Ze hadden zover bewegingsvrijheid, dat ze iets naar voren en achteren, en staan en liggen konden. Als ze dan in het voorjaar weer naar buiten gingen, maakte je soms gekke dingen mee. Dwaze sprongen en veel knokken om de rangorde weer te bepalen.
In de ligboxenstal gaat het heel anders toe. Daar lopen de koeien gewoon rond, ze gaan naar de wachtruimte als het melkenstijd is, dan komen ze in de melkput waar ik al eerder over schreef (klik..).
De ligboxenstallen hebben meestal roosters, maar bij ons is het een vaste, gestorte vloer. Aangezien de koeien niet naar een toilet gaan, gaat de mestschuif om de zoveel tijd heen en weer om de vloer weer leeg te vegen.

Zo'n vloer is best glad. De koeien gleden nogal eens uit en daarom is de rechterkant van de stal (waar de melkkoeien lopen) een paar jaar geleden opgeruwd. Dit jaar vond Farmer het tijd voor de andere kant, waar het jongvee, de pinken en de droge koeien lopen, te laten doen.

Met een soort frees worden geultjes geslepen over de vloer.


Eerst gewoon recht.

Daarna schuin er overheen.
De ketting die je ziet is van de mestschuif.

Klein Farmertje kwam ook nog helpen...


Het scheelt echt, de koeien glijden veel minder snel uit, soms rennen ze door de stal.
Dus toen dat klaar was, konden de kleinste pinken (die in de zomer in een open front stal verblijven) naar binnen.

De volgende dag moest er ook nog een vaars gehaald worden uit het weiland, die moest bijna kalven. Alleen maar de weg oversteken, dus dan trommelen we iedereen even op: jij hier, jij daar staan, en dan  wandelt ze rustig naar de stal.
Althans, zo zou het moeten. Maar de dame was niet zo begripvol en nogal schuw. Zij zag dat allemaal niet zo zitten en daverde dwars door de voortuin heen, wilde terug naar haar vriendinnen en ja hoor.... PLOMP, in de sloot. Hèhè, daar zit je dan net op te wachten op de zaterdagmiddag.... touw gehaald en eruit getrokken. Aan het touw werd ze toen alsnog naar de stal gebracht. Dat ging ook nog niet vanzelf.
Tja, vroeger waren de koeien veel meer gewend aan mensenhanden en touwen om hun nek (want ze moesten vast in de stal). Inmiddels is ze bevallen van een dochter.

Ondertussen was de spil van het hele Farmersgezin druk doende met haar appelflappen en etenspot, totaal onkundig van het feit dat het gazon zo ongeveer omgeploegd werd en de hele heisa van een koe in de sloot gemist had. 
Tja, ik was niet zo nodig, er waren wel mensen genoeg, en de keuken zit aan de andere kant van het huis en de afzuigkap was aan, en ik ben een klein beetje doof ;-)






22 opmerkingen:

  1. Blij dat het goed is afgelopen met de koe en het kalf, het had ook anders gekund.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Selectief doof? Arme koe, gelukkig is 't goed afgelopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, gelukkig wel. Ook met de mensen, want geloof maar dat zo'n beest nog sterk is dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een boeiende inkijk weer in jullie leven, daar heb je als stadsmens geen idee van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker dat de andere kant van de vloer nu ook opgeruwd is, kan me voorstellen dat je daar blij mee bent! ;)

    En die koe in de sloot ... aah daar had ik wel bij willen zijn!

    Fijn wiekent gewenst,
    Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een boeiend verslag, zulke dingen maak ik niet mee ;-)
    Des te leuker met jou mee te mogen kijken in je daag'lijks leven!

    Goed weekend!
    @Let

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oostindisch doof zeker, jammer van je tuin maar gelukkig is het goed gekomen hè. je moet er niet aan denken dat er ongelukken gebeuren door jouw beest.

    Interessant om dit te lezen. Als die koeien uitglijden breken ze dan wel eens wat en moet je ze dan af laten maken? Dat zou pas een schadepost zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Soms wel handig, doof te zijn..:-)
    Wat een werk elke keer weer he, op een boederij. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben serieus een beetje doof, ik heb er niets van gemerkt. Als je zo bezig bent, is dat ook best druk.
    En ja, Jedidja, als koeien lelijk uitglijden in een spagaat, kunnen ze hun bekken scheuren en dan kan idd het gevolg zijn dat ze afgemaakt moeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Interessant! En wat hebben koeien het dan een stuk beter gekregen nu ze meer bewegingsvrijheid hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het toch altijd leuk om je stukjes te lezen!
    Groetjes,
    Thara

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi,

    Droge koeien? Zijn dat koeien die geen melk geven of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb ook weleens zo´n stal met mestschuiver gezien...handig.
    Voor de koeien lijkt me het ook fijner om zelf rond te kunnen lopen.
    Een koe uit de sloot halen zie ik bij ons in de polder ook weleens gebeuren...de brandweer of de boer- een heel gedoe.
    Ooit was een koe tevroeg bevallen van een kalf en dat was in de sloot gegeleden; de hele nacht stond de koe te loeien en sochtends zagen we niet waarom.
    De boer vond het kalf verdronken in de sloot en de koe heeft nog dagen staan zoeken en loeien bij de sloot...was hartverscheurend...
    groetjes Fleur

    BeantwoordenVerwijderen
  14. @ vierkanteogen:
    Droge koeien zijn met zwangerschapsverlof! Ca. 7-8 weken voor de uitgerekende datum gaan ze in de droogstand, dan worden ze niet meer gemolken tot het kalf er is.
    @ Fleur: Dat hebben wij ook weleens gehad, een kalf verdronken. Erg naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kijk je vertelt het nu wel heel droog, maar volgens mij was dit erg grappig, maar ook een beetje spannend. Je moet zo'n grote koe ook weer het water uit zien te krijgen en dat gaat volgens mij niet zomaar als het beest een beetje schuw is.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar Jolanda! Ook onze vloer in de stal is opgeruwd, wij hebben ook een dichte vloer met een vouwschuif die erover heen loopt. En wat je tuin betreft kan ik je ook een hand geven, dat gebeurt bij ons ook zo af en toe, koeien maken soms rare uitstapjes...Leuke blog en zo herkenbaar voor mij! Groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ja gelukkig dat t goed gaat met de koe. leuk weer om bij je te lezen. hahaha en kleine farmer ook al zo actief..leuk de tractor vol met gereedschap. hier geen kleine farmer wel een kleine bouwer die precies t zelfde doet zodra vader gaat timmeren oid

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Fijn dat het goed is afgelopen en dat jullie er nu weer een kalfje bij hebben.
    Geniet er elke keer weer van om bij je te lezen!
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Als ik vroeger bij mijn vriendin in de koeienstal was, 's-winters stonden ze allemaal vastgebonden. Ik vond dat erg zielig maar dat hoorde gewoon zo. Het rook er heerlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja, zo maak je wel eens wat mee op een boerderij!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik vind het leuk om jouw 'boeren' verhalen te lezen!! Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot het boerenleven. Helaas heb ik geen boer getrouwd haha.....

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is inderdaad altijd leuk om te lezen hoe het bij jullie toegaat! Gelukkig is alles goed gegaan met de zwemkoe.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...