Jolanda

Jolanda

Pagina's

maandag 7 november 2011

De draad weer opgepakt!

Ja hoor, eindelijk ben ik zover. Eindelijk een haakwerkje opgezet.
Het was jaren geleden dat ik gehaakt heb en ik was het al heel de zomer van plan. Maar het kwam er niet van door al de drukte van de tuin en het verwerken van het fruit. Maar ondertussen kwam ik het al overal tegen: granny's, popjes, diertjes... de leukste dingen.... Ik kreeg echt de kriebels ervan. Toen bedacht de blogster van Good Old Household dat het leuk zou zijn als iedereen iets ging breien o.i.d. Breien, daar had ik echter niet zoveel zin in. Ik wilde liever weer eens gaan haken. Een paar weken terug vroeg ze zich af, hoever iedereen was... ik zei dat ik echt wilde beginnen, maar...  Maar ze geloofde me niet! Terwijl ik toch heus de tas met wol en katoen én mijn naaldenkoker al naar de kamer had gehaald! En dat is een eerste vereiste....;-) Toen won ik ook nog de give-away bij Natuurlijk Zuinig, dat was een haakboekje, waarin behalve de gewone steken ook nog aparte steken in staan. Erg leuk! En ja, natuurlijk wil Julia er ook weleens wat van zien... Dus eindelijk de tijd eens genomen. Ja, omdat het zolang geleden was, moet je er even tijd voor maken. Net als wanneer je voor het eerst jam maakt, dan is dat een hele heisa. Maar wanneer je het vaker gedaan hebt, is het een fluitje van een cent.
Maar goed, dat eerste werkje weer opzetten... daar moest ik even de tijd voor nemen. Hoe ging dat ook weer?

Mijn gedachten gingen natuurlijk als vanzelf terug naar de tijd dat ik leerde haken van mijn moeder. Ik was denk ik een jaar of 12,13. Breien moest ik al weleens op de lagere school, met handwerkles. Maar daar was ik niet zo'n ster in. Mijn handen waren veel te krampachtig en het was nooit goed (in mijn herinnering), het werd scheef of het was te strak gebreid of... ik denk dat ik, áls ik later nog eens complimentjes kreeg, die niet eens meer hoorde. Het enige leuke dat ik me nog van die handwerklessen herinner, is een eenvoudig knoopkleed (macramé), dat vond ik echt leuk.
Maar haken heb ik van mijn moeder geleerd. Nou is zij ook echt niet het geduld zelf, maar toch heeft ze me zover gekregen dat ik het leuk ging vinden. Eén van de eerste werkjes die ik maakte, was een varkentje. Zó strak als ik toen haakte! Het werd veel kleiner dan de bedoeling was ;-) En mijn moeder kon niet teveel meehaken, want die haakte juist erg los. Maar ik zwoegde voort, tussendoor wast ik steeds mijn handen, want door de krampachtigheid kreeg ik steeds van die zweethanden...
Ik maakte ook een rammelbal voor een neefje dat op komst was, het eerste tante-zeggertje... Die bestond uit achthoekige lapjes. Ik werd meer ontspannen met dat haken en het werk werd van lieverlee wat losser.  Uiteindelijk bleek dat die lapjes natuurlijk allemaal van grootte verschilden, de eerste waren veel kleiner dan de laatste. Tranen en zweetdruppels hebben me dat gekost. Mijn moeder hielp met het aan elkaar zetten en ziedaar... het werd toch nog een echte bal. Ik weet het niet zeker, maar mijn moeder zal er wel wat van hebben gezegd tegen m'n zus, dat ze het Cadeau zeker waarderen moest... maar ik denk dat ze dat zo ook wel snapte, ze kende me wel ;-)
Ik zal je niet vermoeien met al mijn haaksels op te noemen, al zijn er dat nou niet zóveel. Maar ineens was het uit. Achterlijk en oubollig, dat haakwerk, niemand deed het meer.
Breien heb ik ook nog wel gedaan hoor, het laatste breiwerk wat ik gedaan heb was begin 2008. Wachtend met mijn dikke buik op de komst van Jongste, begon ik maar aan een sjaal. Wachten en breien.... en hij maar groeien en groeien... de sjaal is erg lang geworden, meneertje was elf dagen over tijd.

Nu zie je de laatste jaren weer een kentering en ik vind het erg leuk dat het weer meer "in" is. Dus ben ik helemaal hip met mijn haakwerk op de bank... nou ja...  Mijn huisgenoten moeten wel even wennen. Toen ik een tijdje terug eens vroeg of ze niet een gehaakt tasje voor hun mobieltje wilden, keken de meiden me aan of ik nu werkelijk van lotje getikt was.... Toch heb ik jongste dochter weleens de eerste beginselen van het haken geleerd. Als je echter geen goede voorbeelden en patroontjes hebt, komt er gauw weer de klad in.
Zelf vind ik dat haken weer erg leuk!

Nu ben je misschien nieuwsgierig wát ik nou heb opgezet. Tjsa, een gemakkelijk werkje hè. En een beetje praktisch ingesteld misschien, maar ik wil eerst eens nieuwe pannenlappen. Die zijn na bijna 20 jaar trouwe dienst bijna versleten. Had ik ook zelf gemaakt, maar die waren rond gehaakt. Nu heb ik voor vierkante gekozen.
Met  kleurtjes die een beetje bij mijn keuken passen, want ik heb de kastjes in ecru en lichtgroen gesausde muren. De deuren in een apart blauw, dus ik koos donkerblauw. 
Dit zijn allemaal nog restjes katoen van wat ik nog had. 

Het is nog niet klaar, zoals je ziet.
Als het de gewenste hoogte heeft, werk ik het af met een picotrandje. 
Ik zie trouwens wel overal wol te koop, maar weet iemand waar ik goede haakkatoen kan kopen? Want ik haak veel liever met katoen dan met wol.
En zie je al die draadjes aan de zijkant? Elke keer als ik een nieuwe kleur pak, haak ik de losse voor het keren met dubbele draad. Maar ik moet al die losse eindjes wel wegwerken...
Had ik het misschien anders moeten aanpakken?
Heeft iemand misschien daar nog een tip voor?

Als herintreder sta ik er voor open ;-)



28 opmerkingen:

  1. Een tip: draad niet afknippen. De laatste steek, eigenlijk het laatste lusje van de laatste steek van de toer haal je op met de nieuwe kleur. Heb je geen losse draadjes en scheelt je een hele hoop werk.
    Breien heb ik ook op school geleerd, een inktlap van wol. En later nog een want. Daar heb ik een jaar over gedaan. Toen heeft mijn moeder die voor me gebreid en eindelijk kreeg ik ook een complimentje. Scheef en strak breien komt me ook bekend voor, en zweethandjes :))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan je helaas geen tips geven op het haakgebied.
    Wat handwerken betreft heb ik echt twee linkerhanden...

    Ik ben benieuwd naar het eindresultaat van de pannelappen.
    Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohh leuk ik ben ook net weer begonnen maarw as ehm de namen van de steken een beetje kwijt geraakt en ook mijn snelheid en ehmm souplesse zeg maar, maar ik vind het wel weer enig om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sluit me aan bij Lisette, ik ben a-creatief wat dat betreft ;(
    Maarrr, ik ben wel erg benieuwd (lees nieuwsgierig...) wat er onder jou haaknaald vandaan komt ;)
    Suc6!

    Groeten, @Let

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je aan het haken bent geslagen, ik vind het heerlijk om te doen. Ik heb net mijn dekentje af dus het is weer tijd voor een nieuw project. Leuke kleurtjes gebruik je voor je pannenlappen.
    groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 't Voornemen is er, maar ik ben nog niet begonnen. Ziet er leuk uit! Ik heb nog pannenlappen die gehaakt zijn door een oudtante van over de 100.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, pannelappen... dat was mijn allereerste haakwerkje, meer dan 40 jaar geleden. Ik heb ze nog!! Je kleuren zijn inspirerend... misschien pak ik ook de draad weer eens op... dank je.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. oooh ja wat een herinneringen !

    Leuk ! Ik heb ze ook. 'Was ook geen breiwonder ! Bah, die pennen onder je oksel, zenuwachtig werd ik er van. Dan haken.... wat en verademing was dat...

    Oooh jaa, die eerste werkjes inderdaad zo strak. Ik had lang haar, had zelfs een steek van haar er tussen !!
    Later heb ik de gordijntjes thuis gehaakt. Weet je nog, was ook zo in..

    Nu heb ik er geen zin meer in. Hobby's zat. Maar vind je blogje als altijd erg leuk !!

    groetjes Ina

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede avond je vroeg waar je matriaal voor het haken kan kopen
    ik zelf koop het via internet het adres ,,Hobbijdoos.nl
    veel plezier er mee groet L J

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan me herinneren dat ik op de lagere school een etui gehaakt heb. Die moest ook nog gevoerd worden en was heel goed gelukt. Nu zou ik niet meer weten hoe ik het aan moest pakken. Misschien gewoon eens een keer proberen...haaknaalden heb ik nog.....
    Ik vind de kleurtjes van je panlappen heel erg fris en vrolijk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bij mij was zowel het breien als het haken een ramp! Allebei veel te strak en van die zweethanden... En eigenlijk is het dat nog. Als ik een poosje bezig ben zijn heel m'n schouders verkrampt :-)
    Toch vind ik het zo af en toe wel weer eens leuk om te doen, zolang het maar simpel is...

    Groetjes! Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie kleurtjes hebben je pannelappen!
    Ik zou er ook nog eens moeten aan
    beginnen. Voor ik trouwde begon
    ik vol goede moed aan een mooi deken te haken voor ons bed met allemaal lapjes...
    Het is een dekentje voor het wiegje
    van de kinderen geworden :)
    Ik sta altijd in bewondering voor
    al die creatieve blogvriendinnen.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op haak gebied kan ik je niet helpen maar wat een mooie kleuren. Prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja, de nieuwe kleur in de eerste steek van de volgende rij meehaken, anders is het afhechten straks meer werk als het haken van je pannelap.....Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kan ook niet haken. Maar het ziet er mooi uit. De kleuren bedoel ik en het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah, leuk dat je weer begonnen bent met haken!
    Zelf ben ik ook sinds een paar maanden weer helemaal 'haakverslaafd' . Het leuke is dat er zo ontzettend veel patroontjes te vinden zijn op internet.
    Ik heb er al heel veel verzameld en kan bijna niet kiezen waar ik aan zal beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie kleurtjes, gezellig toch handwerken. Je zou de gekleurde draad mee terug kunnen voeren onder de vasten door, wordt het gelijk ook wat dikker. Veel plezier. Zelf koop ik mijn katoen op de rommelmarkt of kringloop en haak uit het hart dat is altijd schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat leuk dat je terug aan het haken gegaan bent! En ben wel benieuwd naar het eindresultaat!! Zo'n gehaakte pannenlappen hebben zo hun charmes hé ...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ziet er echt goed uit! Hier vond ik laatst goedkope haakkatoentjes. http://www.craftyvalley.nl/epages/62738343.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/62738343/Categories/Garen/Rico_creative_cotton

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Goed zeg!
    De kleurtjes zijn hartstikke leuk.
    De draadjes dat wordt nog wel even werken zo. Met wat geduld komt het vast wel goed.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. heb ook altijd veel gehaakt,zelfs grote kleedjes,en breien ook,maar lukt me gewoon niet meer.

    de kleurtjes zijn leuk die je gebruikt voor je pannenlap.

    gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Bedankt voor al jullie reacties en tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik leerde op de lagere school ook haken. Breien niet! Ik weet eigenlijk niet waarom. Ik heb daar pannenlappen en kussens gehaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. helemaal leuk dat je weer aan t haken bent. ik vind t ook zo leuk net als breien. haha ben nu ook aan t breien en tussendoor blogs aan t lezen. ben benieuwd hoe je pannenlappen worden t zijn leuke kleuren

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik moet even reageren op je lieve bericht! Goed in z'n velletje zitten, daar ging het ons beslist om!! En ... dat is heel goed gelukt, omdat we ons er als team voor hebben ingezet!

    Trouwens door jou blog begin ik weer zin te krijgen in mijn borduurwerk. Het is wel heel wat anders maar toch!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. wat een leuke kleurtjes !
    ik heb trouwens precies het tegenovergestelde...ik vind breien makkelijker en krijg van haken echt kramp in de vingers.....

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: alleen leden van deze blog kunnen een reactie plaatsen.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...